Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος/Part 11 - Σύνοψη/Synopsis


Το ταξίδι στην Κεντρική Ευρώπη ολοκληρώθηκε, ας κάνουμε μια ανακεφαλαίωση, να έχουμε κάποια βασικά συγκεντρωμένα για μελλοντική αναφορά. Η διαδρομή φαίνεται στον πιο πάνω χάρτη, με αφετηρία και τερματισμό τη διασταύρωση του ΠΑΘΕ προς Ευζώνους, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης. Το μήκος, όπως μετρήθηκε στους χάρτες Google, είναι 4.050χλμ. Προσθέτοντας τη μετάβαση κι επιστροφή στον τόπο κατοικίας, εύκολα ξεπερνά τα 4,5-5 χιλ. χλμ. Επιμέρους τμήματα φαίνονται στα πιο κάτω αποσπάσματα χάρτη.


Θυμίζω πως σε προηγούμενες, αναλυτικές αναρτήσεις θα βρείτε:
  • στο 1ο μέρος την προετοιμασία και τη διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία, 
  • στο 2ο μέρος τη διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα, 
  • στο 3ο μέρος τη Βουδαπέστη,  
  • στο 4ο μέρος τη διαδρομή στα παραδουνάβια χωριά, διέλευση από Σλοβακία και διαδρομή μέχρι την Πράγα, 
  • στο 5ο μέρος την Πράγα,  
  • στο 6ο μέρος τη διαδρομή Πράγα-Κότμπους-Δρέσδη σαν ημερήσια εκδρομή μέχρι το Lausitz, τη μεγάλη και ιστορική λιγνιτοπαραγωγό περιοχή της Ανατολικής Γερμανίας.

Εδώ ολοκληρώθηκε το σκέλος της ανόδου κι ακολουθεί η επιστροφή:
  • στο 7ο μέρος η διαδρομή Πράγα - Γκρατς μέσω του κάστρου Karlštejn και της καστροπολιτείας Český Krumlov,  
  • στο 8ο μέρος η διαδρομή Γκρατς-Λιουμπλιάνα μέσω λίμνης Wörthersee Αυστρίας και λίμνης Bled Σλοβενίας,  
  • στο 9ο μέρος η Λιουμπλιάνα και 
  • στο 10ο μέρος το πανέμορφο Βελιγράδι, με την επιστροφή στα πάτρια εδάφη.
 

Συνοψίζοντας λοιπόν έχουμε:

Πλοήγηση: θα τη χρειαστείτε οπωσδήποτε μέσα στις πόλεις, για να εντοπίσετε τις σωστές λωρίδες σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης και για να φθάσετε στα ξενοδοχεία. Αν το κινητό έχει GPS, κατεβάστε μια δωρεάν εφαρμογή, δεν θα απαιτεί χρήση δεδομένων. Βρείτε μια βολική βάση αυτοκινήτου για το κινητό ώστε να είναι στο οπτικό πεδίο του οδηγού, χωρίς να παίρνει τα μάτια απ' το δρόμο. Εξοικειωθείτε με την εφαρμογή πριν το ταξίδι. 

Ταξιδιωτικά έγγραφα: η ταυτότητα με λατινικούς χαρακτήρες έγινε παντού αποδεκτή χωρίς κανένα πρόβλημα, δεν ζήτησαν διαβατήριο. Πριν ξεκινήσετε, ελέγξτε τι χρειάζεστε. 

Πράσινη κάρτα ασφάλισης αυτοκινήτου: θα την πάρετε απ' τον ασφαλιστή σας, θα σας τη ζητήσουν οι Σκοπιανοί. 

Καύσιμα: τα φθηνότερα είναι στα Σκόπια, θα φουλάρετε εκεί και στο ξεκίνημα και στην επιστροφή. Οι τιμές ...

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2019

Απ' τη Σκύλλα στη Χάρυβδη: μπουρδολογία Αυγής - μπουρδολογία Μητσοτάκη "σημειώσατε Χ". Στη χώρα ...


Πριν σχεδόν ένα αιώνα, το 1918, ο Αμερικανός δημοσιογράφος & συγγραφέας H.L.Mencken είχε γράψει "the whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by an endless series of hobgoblins, most of them imaginary- σε ελεύθερη απόδοση, ο μοναδικός σκοπός των πολιτικών είναι να κρατούν τον πληθυσμό σε συνεχή εγρήγορση με μια ατέλειωτη σειρά φανταστικών κινδύνων". 

Έχοντας βαλθεί να τον δικαιώσουν, Σύριζα και ΝΔ επενδύουν από κοινού στον κατασκευασμένο κίνδυνο της δήθεν ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής και διαγκωνίζονται ποιος θα πει τις μεγαλύτερες μπούρδες.

Την Παρασκευή υπήρχε παγκοσμίως διαδήλωση για το κλίμα, καθώς η προπαγάνδα υποκίνησε "χρήσιμους ηλίθιους", μαθητές, που επιστημονικά δεν έχουν ιδέα για το θέμα, ιδίως η "περιβαλλοντικά εκπορνευόμενη" ανήλικη Σουηδέζα. Το Σάββατο η Αυγή κυκλοφόρησε με το πιο πάνω εξώφυλλο, σπεκουλάροντας στην υποβολιμαία και καθοδηγούμενη ανησυχία των νέων. Η σοσιαλδημοκρατική στροφή που έχει κάνει ο Σύριζα τα τελευταία χρόνια τον ωθεί να μαϊμουδίζει τις θέσεις των Γερμανών Σοσιαλδημοκρατών, οπότε μοιραίο είναι εκλογικά να έχει την ίδια τύχη. Η σοσιαλδημοκρατία είναι μια άλλη μορφή της Δεξιάς, οι ψηφοφόροι πάντα προτιμούν το αυθεντικό απ' την απομίμηση.

Παίρνοντας τη σκυτάλη απ' το Σύριζα, ο Μητσοτάκης μίλησε χθες βράδυ στη Σύνοδο του ΟΗΕ για το Κλίμα στη Νέα Υόρκη και δικαίωσε με τη σειρά του απόλυτα τον Mencken, είναι εντελώς απίστευτη η λαϊκίστικη μπουρδολογία που ξεστόμισε.

Ξεκίνησε ξεπλένοντας εντελώς τις όποιες ευθύνες της κυβέρνησης Τσίπρα για την ...

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2019

Έκθεση: 65 χιλιάδες MW χερσαία αιολικά της Ευρώπης υπό ανακατασκευή ή απόσυρση μέχρι το 2028.

Μια νέα έκθεση της εταιρείας συμβούλων Wood Mackenzie, με τίτλο "European onshore wind lifetime extension (LTE) outlook" δόθηκε στη δημοσιότητα στις 9/9/19. Τιμάται 1990 δολάρια, οπότε περιοριζόμαστε σ' όσα λέει το δελτίο τύπου που συνοδεύει την έκθεση και λέει πως περίπου 65 GW χερσαία αιολικά της Ευρώπης φθάνουν στο τέλος της προγραμματισμένης ζωής τους και περίπου 4GW/έτος θα χρειάζονται ανακατασκευή ή απόσυρση απ' το 2019 μέχρι το 2028.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης, "βιομηχανικά πάρκα" με μέχρι 3 ανεμογεννήτριες δεν ευνοούνται οικονομικά για ανακατασκευή προς παράταση της ωφέλιμης ζωής τους. Τα πιο μεγάλα "βιομηχανικά πάρκα" θα πρέπει να σταθμίσουν το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, τον οικονομικό κίνδυνο, τεχνικές και λειτουργικές προκλήσεις, προκειμένου να πάρουν απόφαση για το κατά πόσο η παράταση ζωής θα αποδειχθεί οικονομικά βιώσιμη. Και περιμένουν την κοινοτική Οδηγία ΑΠΕ για μετά το 2020, προκειμένου να υπάρξει καλύτερη "επενδυτική" ορατότητα, δηλαδή τις νέες επιδοτήσεις.

Μια πολύ καλύτερη προσέγγιση ωστόσο του προβλήματος της συσσώρευσης ανεμογεννητριών στο τέλος της ζωής τους δίνει η επάνω εικόνα, από ερευνητική εργασία που δημοσιεύθηκε το Φεβρουάριο 2018 στο τεύχος 82, Μέρος 1, σελ. 1261-1271 του περιοδικού Renewable and Sustainable Energy Reviews. Η εργασία έχει τίτλο "Lifetime extension of onshore wind turbines: A review covering Germany, Spain, Denmark, and the UK", με χρηματοδότηση απ' το Κοινοτικό Πρόγραμμα Horizon 2020 και το Ερευνητικό Συμβούλιο Μηχανικής & Φυσικών Επιστημών της Βρετανίας. Κι από εκεί είναι η πιο κάτω εικόνα, με το μέγεθος/δυναμικότητα των ανεμογεννητριών που σταδιακά συμπληρώνουν την ωφέλιμη ζωή τους: οι ανεμογεννήτριες που συμπληρώνουν όριο ζωής μέχρι το 2020 είναι όλες μικρές, κάτω του 1MW και θα πάνε όλες στα σκουπίδια. 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και αναδημοσιεύονται στο Facebook. Να επισκέπτεστε τακτικά το ιστολόγιο για να δείτε τις αναρτήσεις, το FB μάλλον δεν θα σας στείλει σχετική ειδοποίηση. Οδηγίες ρύθμισης για τις "Προτιμήσεις Ενημερώσεων" στο Facebook θα βρείτε εδώ.



Η λύση που ήδη είδαμε να εφαρμόζεται στη Δανία είναι να ξηλώνουν την παλιά-μικρή ανεμογεννήτρια, αφήνοντας τη βάση από οπλισμένο σκυρόδεμα κουκουλωμένη όπως-όπως στο υπέδαφος και να στήνουν δίπλα νέα-μεγαλύτερη ανεμογεννήτρια, σε νέα-πολύ μεγαλύτερη βάση από σκυρόδεμα. Σταδιακά το υπέδαφος θα γεμίζει βάσεις ανεμογεννητριών, το νερό της βροχής και του χιονιού δεν θα μπορεί να κατεισδύσει στο υπέδαφος κι αναγκαστικά θ' απορρέει στην επιφάνεια, επιτείνοντας προβλήματα διάβρωσης και πλημμυρών και μειώνοντας το περιεχόμενο των υπόγειων υδροφορέων, που στηρίζουν την παρουσία του ανθρώπου στη γη. Αυτό δεν είναι "πράσινη ενέργεια", αυτό είναι τσιμεντένιος εφιάλτης. Και δεν έχει την παραμικρή σχέση με αειφορία, παρά μόνο με πλήρη καταστροφή του περιβάλλοντος που θα κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές. 

Αν απλά προσέξετε τη ΒΑ ακτή του Δανέζικου νησιού Pellworm σε ιστορικές φωτογραφίες του Google Earth, το 2006 θα δείτε εγκαταστημένες πέντε (5) ανεμογεννήτριες, οι οποίες το 2015 έχουν αντικατασταθεί από τρεις (3), προφανώς μεγαλύτερης δυναμικότητας. Μόνο που οι νέες δεν εγκαταστάθηκαν στις θέσεις που ήταν οι παλιές, αλλά σε νέες, διπλανές θέσεις, στις παλιές έμειναν άθικτες οι τσιμεντένιες βάσεις. Αυτό προοιωνίζεται πως και στα Ελληνικά βουνά και σε πολλά μέρη ανά τον πλανήτη σε λίγα, πολύ λίγα χρόνια δεκάδες χιλιάδες ανεμογεννήτριες θα αποτελούν βιομηχανικό σκουπίδι, περιμένοντας στη σειρά για αποξήλωση, αν ποτέ έλθει αυτή. 

Αλλά τα μπετά θα παραμείνουν για πάντα, να θυμίζουν το μέγεθος της ανθρώπινης βλακείας. Και απληστίας, βεβαίως-βεβαίως... Αλλά και το εθνικό έγκλημα που διαπράττει το Συμβούλιο της Επικρατείας σε βάρος των επόμενων γενεών, χαρακτηρίζοντας το αδιάκοπο τσιμεντάρισμα των βουνοκορφών ως "δημόσιας ωφέλειας". 

Για αναδημοσίευση, πρέπει να φαίνεται υποχρεωτικά ολόκληρο το κείμενο "Πηγή: greeklignite.blogspot.gr".
 

Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2019

Γερμανία, Σεπτέμβριος 2019: Ακόμα ένας αποτυχημένος διαγωνισμός για νέα χερσαία αιολικά.


Το 2000 ο Γερμανικός νόμος για τις ΑΠΕ (EEG) πρόβλεψε εξωφρενικές επιδοτήσεις επί μια 20ετία για τα νέα αιολικά κι ένα τέρας δημιουργήθηκε στους κάμπους. Ένα τέρας που θέριεψε τις αντιδράσεις των πολιτών και συνέβαλε στο να στραφούν μαζικά στις εκλογές προς την κάλπη της Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD). Αλλά τώρα τα 20 χρόνια τελειώνουν και, χωρίς τις εξωφρενικές επιδοτήσεις, το ενδιαφέρον για νέα αιολικά εξανεμίστηκε.

Στις 10 Σεπτέμβρη η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων Bundesnetzagentur ανακοίνωσε τ' αποτελέσματα του διαγωνισμού με ημερομηνία υποβολής προσφορών 1/9/2019. Ο διαγωνισμός ήταν για 500MW νέων χερσαίων αιολικών και δόθηκαν 22 συνολικά προσφορές, για συνολικά 187MW. Μία προσφορά αποκλείστηκε λόγω έλλειψης επιλεξιμότητας και 313MW έμειναν κυριολεκτικά στ' αζήτητα.  Η εκ των προτέρων καθορισμένη απ' το διαγωνισμό μέγιστη ενίσχυση ήταν 6,20c/kWh (62€/MWh) και δεν μειώθηκε απ' τις προσφορές, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά πως, συγκρινόμενα με τα Φ/Β, τα χερσαία αιολικά είναι ιδιαίτερα ακριβή τεχνολογία.

64,2 MW, κατανεμημένα σε τέσσερις προσφορές, ήταν για τη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία. Έξι προσφορές, για συνολικά 30,2 MW, ήταν για το Σλέσβιχ-Χολστάιν, ενώ οι υπόλοιπες 11 προσφορές ήταν για τη Βάδη-Βυρτεμβέργη (2), το Βρανδεμβούργο (1), την Έσση (1), την Κάτω Σαξονία (2), το Μεκλεμβούργο-Δυτική Πομερανία (2), τη Σαξονία (1) και τη Θουριγγία (2). 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και αναδημοσιεύονται στο Facebook. Να επισκέπτεστε τακτικά το ιστολόγιο για να δείτε τις αναρτήσεις, το FB μάλλον δεν θα σας στείλει σχετική ειδοποίηση. Οδηγίες ρύθμισης για τις "Προτιμήσεις Ενημερώσεων" στο Facebook θα βρείτε εδώ. 

Η επόμενη ημερομηνία υποβολής προσφορών για χερσαία αιολικά είναι η 1η Οκτωβρίου 2019, αλλά ήδη απ' το 2018 με τόσους διαγωνισμούς στη σειρά να αποτυγχάνουν συνεχώς και το ενδιαφέρον για νέα έργα να επικεντρώνεται σε Φ/Β, κανείς δεν είναι αισιόδοξος. Όλοι πια περιμένουν τις ανακοινώσεις ...

Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 10 - Part: Βελιγράδι - Belgrade.


Τελευταίος προορισμός του ταξιδιού το Βελιγράδι. Φύγαμε πρωί από Λιουμπλιάνα, με σκοπό να περάσουμε μέσα απ' το Ζάγκρεμπ, την πρωτεύουσα της Κροατίας. Ατυχώς η καταρρακτώδης βροχή και οι 17οC Αυγουστιάτικα λειτούργησαν απαγορευτικά, παρακάμψαμε το Ζάγκρεμπ.

Θυμίζω πως σε προηγούμενες αναρτήσεις έχουν προηγηθεί: 
  • στο 1ο μέρος η προετοιμασία και η διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία,  
  • στο 2ο μέρος η διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα,  
  • στο 3ο μέρος η Βουδαπέστη,  
  • στο 4ο μέρος η διαδρομή στα παραδουνάβια χωριά, διέλευση από Σλοβακία και διαδρομή μέχρι την Πράγα, 
  • στο 5ο μέρος η Πράγα,  
  • στο 6ο μέρος η διαδρομή Πράγα-Κότμπους-Δρέσδη σαν ημερήσια εκδρομή μέχρι το Lausitz, τη μεγάλη και ιστορική λιγνιτοπαραγωγό περιοχή της Ανατολικής Γερμανίας,  
  • στο 7ο μέρος η διαδρομή Πράγα - Γκρατς μέσω του κάστρου Karlštejn και της καστροπολιτείας Český Krumlov,  
  • στο 8ο μέρος η διαδρομή Γκρατς-Λιουμπλιάνα μέσω λίμνης Wörthersee Αυστρίας και λίμνης Bled Σλοβενίας και
  • στο 9ο μέρος η Λιουμπλιάνα.

 

Φθάνοντας στα σύνορα Σλοβενίας-Κροατίας, στάση για έλεγχο ταυτοτήτων, τόσο στα Σλοβενικά όσο και στα Κροατικά σύνορα. Και εδώ η Ελληνική ταυτότητα έκανε το θαύμα της, περάσαμε χωρίς καθυστέρηση. 


Ακριβώς αμέσως μετά τα σύνορα, στάση για διόδια στο σταθμό Bregana: η Κροατία έχει διόδια, δεν έχει βινιέτα. Χρεώνουν 7 κούνα (το νόμισμα της Κροατίας), ζήτησαν 1€.


Λίγο αργότερα, νέα διόδια, αυτή τη φορά ηλεκτρονικά: πατήσαμε κουμπί, πήραμε καρτελάκι. Το δώσαμε πριν βγούμε απ' την Κροατία προς Σερβία και το κόστος ήταν 141 κούνα. Με την επίσημη ισοτιμία 1€=7,30 κούνα, ήταν 19,32€. Στο χαρτονόμισμα των 20€ πήραμε ρέστα κέρμα των 5 κούνα, αναμνηστικό της διέλευσης. 


Στα σύνορα Κροατίας-Σερβίας περιμέναμε έλεγχο απ' τους Σέρβους, καθώς η Σερβία δεν είναι στην ΕΕ. Μας άφησαν αμέσως, χωρίς χασομέρι. H Σερβία βεβαίως είχε κι αυτή τα δικά της διόδια για να φθάσουμε στο Βελιγράδι. Χρέωση 410 δηνάρια (~3,5€), είχαμε κρατημένα δηνάρια απ' τη Νις. 

Με τη βοήθεια της πλοήγησης μπήκαμε σ' ένα εντυπωσιακό από πλευρά δρόμων και κίνησης Βελιγράδι. Το ξενοδοχείο εδώ ήταν το μόνο που δεν είχαμε κλείσει από Ελλάδα, πριν ξεκινήσουμε. Το κλείσαμε ηλεκτρονικά από Λιουμπλιάνα και πετύχαμε τζακ ποτ, ξενοδοχείο παγκόσμιας αλυσίδας, που ...

Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 9 - Part: Λιουμπλιάνα Ljubljana.


Το δρομολόγιο επιστροφής απ' το ταξίδι στην Κεντρική Ευρώπη σταδιακά ολοκληρώνεται και προτελευταίος σταθμός η πρωτεύουσα της Σλοβενίας, η Λιουμπλιάνα. Με μόλις 300 χιλ. πληθυσμό είναι μια μικρή, συμπαθητική πόλη. Ο μύθος που διακινούν λέει πως την πόλη ίδρυσε ο Ιάσονας με τους Αργοναύτες, όταν φεύγοντας απ' την Κολχίδα ανέβηκε το Δούναβη και μπήκε στον παραπόταμό του, το Λιουμπλιάνιτσα, (Ljubljanica). Εκεί σκότωσε ένα δράκο και ίδρυσε τη Λιουμπλιάνα, οπότε η πόλη έβαλε τους δράκους να φυλάνε μια απ' τις γέφυρες στο ποτάμι.

Θυμίζω πως σε προηγούμενες αναρτήσεις έχουν προηγηθεί:  
  • στο 1ο μέρος η προετοιμασία και η διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία, 
  • στο 2ο μέρος η διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα, 
  • στο 3ο μέρος η Βουδαπέστη,  
  • στο 4ο μέρος η διαδρομή στα παραδουνάβια χωριά, διέλευση από Σλοβακία και διαδρομή μέχρι την Πράγα,  
  • στο 5ο μέρος η Πράγα,  
  • στο 6ο μέρος η διαδρομή Πράγα-Κότμπους-Δρέσδη σαν ημερήσια εκδρομή μέχρι το Lausitz, τη μεγάλη και ιστορική λιγνιτοπαραγωγό περιοχή της Ανατολικής Γερμανίας,  
  • στο 7ο μέρος η διαδρομή Πράγα - Γκρατς μέσω του κάστρου Karlštejn και της καστροπολιτείας Český Krumlov, και 
  • στο 8ο μέρος η διαδρομή Γκρατς-Λιουμπλιάνα μέσω λίμνης Wörthersee Αυστρίας και λίμνης Bled Σλοβενίας.



Λιουμπλιάνα: άλλη μια πρωτεύουσα που έχει την παλιά πόλη της, το ποτάμι της και το κάστρο της. Η καρδιά της πόλης χτυπά γύρω απ' το ποτάμι και 17 γέφυρες υπάρχουν πάνω απ' αυτό. Η πιο έντονη δραστηριότητα ωστόσο εντοπίζεται στη ζώνη απ' τη γέφυρα των δράκων (Zmajski most, Dragon bridge) μέχρι τη γέφυρα των μπαλωματήδων (Šuštarski most, Cobblers' bridge, με τους κίονες). Στο μέσον της ζώνης η πιο πολυσύχναστη γέφυρα, η Tριπλή (Tromostovje, Triple bridge), στο πιο στενό σημείο της κοίτης του Λιουμπλιάνιτσα, ενώνει τη νέα με την παλιά πόλη.


Απ' τη Β πλευρά της Τριπλής γέφυρας η μικρή πλατεία Prešeren, με το άγαλμα του εθνικού ποιητή Prešeren και την κοκκινωπή Φραγκισκανική εκκλησία του Ευαγγελισμού. Απ' τη Ν πλευρά, βγαίνοντας απ' τη γέφυρα αριστερά, ένα όμορφο ...

Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 8 - Part: Γκρατς-Λιουμπλιάνα Graz-Ljubljana.


Συνεχίζουμε το ταξίδι της επιστροφής προς την Ελλάδα με τη διαδρομή Γκρατς Αυστρίας - Λιουμπλιάνα Σλοβενίας μέσω λίμνης Wörthersee Αυστρίας και λίμνης Bled Σλοβενίας.

Θυμίζω πως έχουν προηγηθεί: 
  • στο 1ο μέρος η προετοιμασία και η διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία,  
  • στο 2ο μέρος η διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα, 
  • στο 3ο μέρος η Βουδαπέστη,  
  • στο 4ο μέρος η διαδρομή στα παραδουνάβια χωριά, διέλευση από Σλοβακία και διαδρομή μέχρι την Πράγα,  
  • στο 5ο μέρος η Πράγα,  
  • στο 6ο μέρος η διαδρομή Πράγα-Κότμπους-Δρέσδη σαν ημερήσια εκδρομή μέχρι το Lausitz, τη μεγάλη και ιστορική λιγνιτοπαραγωγό περιοχή της Ανατολικής Γερμανίας, 
  • στο 7ο μέρος η διαδρομή Πράγα - Γκρατς μέσω του κάστρου Karlštejn και της καστροπολιτείας Český Krumlov.


Φθάσαμε στο Γκρατς απόγευμα και φύγαμε πριν το μεσημέρι της επόμενης ημέρας, οπότε στις λίγες ώρες έτσι κι αλλιώς δεν προλάβαμε να δούμε πολλά. Το Γκρατς είναι μια νέα πόλη, ωστόσο έχει κι αυτό το μικρό παλιό του κομμάτι (στην 1η εικόνα η πλατεία Karmeliterplatz), το ποτάμι του (Mur ή Mura) και το κάστρο του, που δεσπόζει σε σχετικά χαμηλό λόφο, εύκολα προσβάσιμο και με τα πόδια. 

Στο λόφο του κάστρου μπορείτε ν' ανεβείτε από διάφορες πλευρές, π.χ. απ' την Karmeliterplatz ή κι απ' τα 260 σκαλιά (Schlossbergsteig ή Russensteig ή Kriegsteig), που κατασκευάστηκαν από Ρώσους αιχμαλώτους στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου κι οδηγούν απ' την Schlossbergplatz -στην πλευρά του ποταμού- στον Πύργο του Ρολογιού (Uhrturm). Υπάρχει πάντως ...

Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2019

Handelsblatt: Der Ausbau der Windkraft stößt an Grenzen - Η επέκταση της αιολικής ενέργειας φθάνει στα όριά της.


Πρόσφατα είδαμε μια "Παρέμβαση προς τη νέα κυβέρνηση και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για το θέμα των αιολικών" από το Δρα Χρήστο I. Κολοβό, με επιστολή στο ΥΠΕΝ και συνημμένο κείμενο με τίτλο "Αιολικά: όλο και λιγότερα στη Γερμανία, γιατί τα βάζουμε στην Ελλάδα;". Λίγες μέρες μετά, τα λένε μόνοι τους οι Γερμανοί της Handelsblatt, στο εβδομαδιαίο newsletter που πήραμε : Der Ausbau der Windkraft stößt an Grenzen - Η επέκταση της αιολικής ενέργειας φθάνει στα όριά της.

Συνοπτικά το κείμενο λέει πως τα χρόνια που έμπαιναν 4000MW αιολικά/έτος έχουν παρέλθει και στο πρώτο εξάμηνο του 2019, δεν υπήρχε σχεδόν καμία νέα κατασκευή. Την Πέμπτη οι εκπρόσωποι της αιολικής βιομηχανίας συναντήθηκαν με τον Υπουργό Οικονομικών Altmaier, που έδειξε κατανόηση κι υποσχέθηκε λύση. Οι αιτίες αποδίδονται είτε στις αντιδράσεις των κατοίκων είτε στο σκεπτικισμό, κατά πόσο τα αιολικά μπορούν να κάνουν αυτά που υποσχέθηκαν. Οι πολιτικοί πρέπει ν' αποδεχθούν την πραγματικότητα πως η επέκταση της αιολικής ενέργειας έχει ήδη φθάσει στα όριά της, τα οποία μπορούν να μειωθούν μόνο εν μέρει και δεν πρέπει πλέον να προσποιούνται ότι ...

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2019

Πυρηνικό εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής στη ...Φλώρινα;


Μετά την αλλαγή κυβέρνησης, ξαφνικά ακούμε πως "επιταχύνεται η απανθρακοποίηση". Μιλώντας ο υφυπουργός ενέργειας στις 6/9 στο Southeast Europe Energy Forum στη Θεσσαλονίκη, είπε πως "η διαδικασία απεξάρτησης από τον άνθρακα θα τεθεί σε νέες βάσεις, θα επιταχυνθεί και θα γίνει πιο δίκαιη για τις εμπλεκόμενες εταιρείες και περιοχές. Προτεραιότητα αποτελεί και η ταχύτερη διείσδυση των ΑΠΕ (με τον εξορθολογισμό των μηχανισμών αδειοδότησης) καθώς και η ανάπτυξη διαφοροποιημένων υποδομών φυσικού αερίου, για τις οποίες υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ".

Επίσης "τόνισε πως το γεγονός ότι αφενός οι περισσότερες χώρες της περιοχής έχουν υψηλή εξάρτηση από τον άνθρακα, αφετέρου οι μονάδες παραγωγής ενέργειας είναι πεπαλαιωμένες και πρέπει να αντικατασταθούν την επόμενη δεκαετία συνιστά μεγάλη ευκαιρία. Τώρα είναι η ώρα για επενδύσεις που θα υπηρετήσουν το ενεργειακό σύστημα του μέλλοντος. Η Ελλάδα θα επανασχεδιάσει την ενεργειακή της πολιτική, ώστε να καταστεί στρατηγικός παίκτης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που θα διασυνδεθεί με τους εταίρους της, για να προωθήσει την ασφάλεια εφοδιασμού και την μετάβαση προς καθαρότερες πηγές ενέργειας".

Οι χώρες των Βαλκανίων έχουν πράγματι τα δικά τους προβλήματα, καθώς θέλουν να κάνουν νέα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής βασισμένα στο δικό τους λιγνίτη, στο δικό τους μαύρο χρυσό, αλλά "κάποιοι" τους τραβούν συνεχώς το χαλί κάτω απ' τα πόδια. Η Κίνα επεχείρησε ενεργειακή διείσδυση και κατασκευή λιγνιτικών ΑΗΣ στα Δυτικά Βαλκάνια, στα πλαίσια της πολιτικής της για το Νέο Δρόμο του Μεταξιού (One Belt, One Road), αλλά οι χώρες αυτές θέλουν να γίνουν μέλη της ΕΕ και οι πρωτοβουλίες της Κίνας δεν προχωρούν. Το τεράστιο λιγνιτικό κοίτασμα του Κοσσυφοπεδίου παραμένει αναξιοποίητο, καθώς το πολιτικό πρόβλημα παραμένει. Έτσι τα χρόνια περνούν και το ενεργειακό έλλειμμα της περιοχής γίνεται χειρότερο, καθώς ούτε το πολυσυζητημένο πυρηνικό στο Μπέλενε της Βουλγαρίας έχει προχωρήσει.  

Αλλά οι ΑΠΕ δίνουν τυχαίο ρεύμα και το σύστημα ηλεκτροδότησης έχει ανάγκη από φορτίο βάσης, αυτό που παντού στα Βαλκάνια δίνουν οι λιγνιτικές μονάδες, μαζί με τα πυρηνικά στο Βουλγαρικό Κοζλοντούι και το Ρουμανικό Τσερναβόντα. Οι ΑΠΕ θέλουν και δίκτυα, χιλιάδες χιλιόμετρα νέα δίκτυα και επαρκή δίκτυα δεν υπάρχουν πουθενά στα Βαλκάνια. Η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό με την καταστροφή της Ελληνικής λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής απ' τους απάτριδες της Πλατείας Συντάγματος είναι "η μεγάλη ευκαιρία". Φυσικά όχι για την Ελλάδα, αλλά ...

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 7 - Part: Πράγα-Γκρατς Prague-Graz, Karlštejn-Český Krumlov.


Ξεκινούμε πρωί-πρωί το ταξίδι της επιστροφής στην Ελλάδα, φεύγοντας απ' την Πράγα κι ακολουθώντας αυτή τη φορά διαφορετική διαδρομή, με κατεύθυνση προς Αυστρία. Θυμίζω πως έχουν προηγηθεί:  
  • στο 1ο μέρος η προετοιμασία και η διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία,  
  • στο 2ο μέρος η διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα,  
  • στο 3ο μέρος η Βουδαπέστη,  
  • στο 4ο μέρος η διαδρομή στα παραδουνάβια χωριά, διέλευση από Σλοβακία και διαδρομή μέχρι την Πράγα, 
  • στο 5ο μέρος η Πράγα,  
  • στο 6ο μέρος η διαδρομή Πράγα-Κότμπους-Δρέσδη σαν ημερήσια εκδρομή μέχρι το Lausitz, τη μεγάλη και ιστορική λιγνιτοπαραγωγό περιοχή της Ανατολικής Γερμανίας.

Πρώτη στάση στο κάστρο Karlštejn, ένα ιστορικό μεσαιωνικό κάστρο, έδρα των τότε βασιλιάδων της Βοημίας. Βρίσκεται 35χλμ ΝΔ της Πράγας, εύκολα προσβάσιμο με ΙΧ. Στους πρόποδες του λόφου του κάστρου ένα μικρό χωριό υποδέχεται σήμερα τους επισκέπτες του κάστρου.

 

Ο Κάρολος Δ' ίδρυσε το κάστρο το 1348 κι η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 1365. Χρησίμευε ως ...

Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 6 - Part: Πράγα-Κότμπους-Δρέσδη Prague-Cottbus-Dresden.


Συνέχεια του ταξιδιού σήμερα, με τη διαδρομή Πράγα-Κότμπους-Δρέσδη σαν ημερήσια εκδρομή μέχρι το Lausitz, τη μεγάλη και ιστορική λιγνιτοπαραγωγό περιοχή της Ανατολικής Γερμανίας. Το Lausitz ήταν το πιο απομακρυσμένο σημείο του ταξιδιού, στη συνέχεια ακολουθεί το δρομολόγιο της επιστροφής, Δρέσδη - Πράγα και προς Ελλάδα, αλλά από άλλες χώρες, ακολουθώντας άλλες διαδρομές.

Θυμίζω πως έχουν προηγηθεί:
  • στο 1ο μέρος η προετοιμασία και η διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία, 
  • στο 2ο μέρος η διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα, 
  • στο 3ο μέρος η Βουδαπέστη, 
  • στο 4ο μέρος η διαδρομή στα παραδουνάβια χωριά, διέλευση από Σλοβακία και διαδρομή μέχρι την Πράγα, 
  • στο 5ο μέρος η Πράγα.

Ξεκινούμε λοιπόν πρωί από Πράγα με προορισμό το Κότμπους, 262 χλμ μακριά, στην κατεύθυνση προς Βερολίνο. Ο αυτοκινητόδρομος καλός και -ευτυχώς- χωρίς πολλά έργα, γρήγορα φθάνουμε στα Γερμανικά σύνορα. Διόδια δεν υπάρχουν, στην Τσεχία έχουμε αγοράσει βινιέτα και η Γερμανία δεν έχει διόδια για τα ΙΧ, μόνο για φορτηγά >7,5t. Ενδεχομένως πάντως να εισαχθούν διόδια για ΙΧ απ' τον Οκτώβριο 2020. Το συγκεκριμένο Γερμανικό κομμάτι του αυτοκινητόδρομου δεν εντυπωσίασε ιδιαίτερα από πλευράς οδοστρώματος. Από τα σύνορα η Δρέσδη, η πρωτεύουσα της Σαξονίας, είναι πολύ κοντά, αλλά την αφήσαμε για την επιστροφή απ' το Κότμπους.


Ακολουθώντας τις οδηγίες της πλοήγησης αφήσαμε τον αυτοκινητόδρομο στο Freienhufen και πήραμε δεξιά τον επαρχιακό, κατά διαστήματα με 3 λωρίδες, που εναλλάσσουν τη δυνατότητα προσπεράσματος. Ο συγκεκριμένος δρόμος περνά πολύ κοντά, σχεδόν δίπλα απ' το μεγάλο λιγνιτωρυχείο Welzow. Θεωρητικά θα 'πρεπε να δούμε όχι μόνο το σκάμμα του ορυχείου, αλλά και κάποια απ' τα μεγάλα μηχανήματα, ιδιαίτερα την τεράστια γέφυρα (1η εικόνα), που ενώνει την περιοχή εκσκαφής με την περιοχή απόθεσης των χωμάτων.  Ήταν τέτοια η δασοκάλυψη ολόγυρα απ' τ' ορυχείο, που δεν φαινόταν πουθενά τίποτα (η εικόνα απ' το διαδίκτυο)!  Συνεχίσαμε για το Κότμπους και δεξιά μας ένα ζαρκάδι έβοσκε αμέριμνο. Λίγο πιο κάτω, αριστερά μας, δυο ζαρκάδια έπαιζαν χοροπηδώντας. Μάλλον δεν υπάρχουν λαθροκυνηγοί εκεί!


Το Κότμπους είναι μια μικρή, συμπαθητική, ήσυχη πόλη και το παρκάρισμα στο δρόμο με παρκόμετρο αποδείχθηκε πολύ εύκολο (1€/ώρα), στη Goethestrasse, όχι πολύ μακριά απ' την κεντρική πλατεία Altmarkt.


Αποδείχθηκε για άλλη μια φορά πως "παντού υπάρχει ένας μύθος", αλλά και πως στη Γερμανία δεν είναι καθόλου ...