Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Σάββατο 31 Αυγούστου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 4 - Part: Δούναβης-Πράγα_Donau-Prague.


Συνεχίζουμε σήμερα το ταξίδι προς την Κεντρική Ευρώπη, φεύγοντας απ' τη Βουδαπέστη για τα παραδουνάβια χωριά Άγιος Ανδρέας (Szentendre), Βίζεγκραντ (Visegrád), Έστεργκομ (Esztergom) Ουγγαρίας, Στούροβο (Štúrovo) Σλοβακίας και με τελικό προορισμό την πανέμορφη Πράγα.

Θυμίζω πως στις προηγούμενες αναρτήσεις είδαμε στο 1ο μέρος την προετοιμασία και τη διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία, στο 2ο μέρος τη διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα και στο 3ο μέρος τη Βουδαπέστη.


Κινούμενοι Β της Βουδαπέστης σε αυτοκινητόδρομο, εύκολα στα περίπου 22χλμ πρώτος σταθμός ο Άγιος Ανδρέας. Ένα καθαρά τουριστικό διατηρημένο παλαιό χωριό με δρόμους-καλντερίμια, όπου, καμία έκπληξη, ο κεντρικός πεζόδρομος έχει Ελληνικό όνομα: πρώτος δήμαρχος του Szentendre το 1872 ο Ευγένιος Δούμτσας, (Evgen (Jenő) Dumtsa), πλούσιος έμπορος και κτηματίας, που εκλέχτηκε αρχιδι­καστής το 1871. Ο Δούναβης ήταν και παραμένει βασική εμπορική αρτηρία της Κεντρικής Ευρώπης και σ' όλη τη διαδρομή του, απ' τις εκβολές στον Εύξεινο Πόντο μέχρι τη Βιέννη, η παρουσία Ελλήνων, κυρίως της τουρκοκρατούμενης Μακεδονίας, ήταν το 18ο-19ο αιώνα κάτι παραπάνω από έντονη.


Μέσα στο χωριό υπάρχει λίγος χώρος για παρκάρισμα, που λειτουργεί με παρκόμετρα (360 φιορίνια/ώρα, ~1,15€/ώρα), πριν την είσοδο στο χωριό είδαμε και ΙΧ παρκαρισμένα σε αλάνες.


Στο λόφο πάνω απ' την κεντρική πλατεία η εκκλησία που διακρίνεται είναι καθολική, ενώ στην ανατολική ...

Πέμπτη 29 Αυγούστου 2019

Βρήκαμε τις 7 κρεβατοκάμαρες και τους 8 καμπινέδες που δεν πρόκειται να κινδυνεύσουν απ' την "κλιματική αλλαγή".


29 εκτάρια (290 στρέμματα) οικόπεδο, 640 τετρ. μέτρα κατοικία χτισμένη το 2001, 7 κρεβατοκάμαρες, 8 μπάνια, θολωτά ταβάνια, τζακούζι στο μπαλκόνι του 2ου ορόφου κι όλα αυτά τοποθετημένα μπροστά σε ιδιωτική παραλία σε νησί του Βόρειου Ατλαντικού, σε υψόμετρο μόλις 3 μέτρων σύμφωνα με το Google Earth. Πρόκειται σίγουρα για ένα μέρος που κινδυνεύει να πλημμυρίσει απ' την άνοδο της στάθμης της θάλασσας και να εξαφανιστεί λόγω της "κλιματικής αλλαγής". Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό για να σταματήσει τον μέχρι το 2016 επιφανέστερο των κλιματικών απατεώνων απ' το να διαθέσει κάποια εκατομμύρια δολάρια και να το κάνει δικό του, καθώς η κινδυνολογία για την άνοδο της στάθμης των ωκεανών είναι για τα κορόιδα, όχι για τους προωθητές της.

Τοποθετημένο στο ίδιο γεωγραφικό πλάτος με τη Βαρκελώνη, το οικόπεδο αποτελεί μιας πρώτης τάξης παραθεριστική επιλογή. Φυσικά "ου παντός πλειν ες Κόρινθον" και το ίδιο ισχύει για το συγκεκριμένο νησί, αλλά είναι στις ΗΠΑ, δεν είναι η Μύκονος. Οπότε εκεί δεν πάνε Άραβες σεΐχηδες και νεόπλουτοι που θέλουν να επιδείξουν τον πλούτο τους, πάει η παραδοσιακή Αμερικανική πλουτοκρατία κι αριστοκρατία της Ανατολικής ακτής. Ένας απ' αυτούς λοιπόν είδε τους 8 καμπινέδες, ίσως σκέφτηκε κιόλας πως είναι ένας περισσότερος απ' τους αντίστοιχους σε βίλα στα Χανιά και μάλιστα σε παραθεριστική κατοικία, οπότε τι είναι μερικά εκατομμύρια δολάρια;

Ο λόγος για το μέγα προωθητή της κλιματικής απάτης ...

Τρίτη 27 Αυγούστου 2019

Παρέμβαση στο ΥΠΕΝ: "Αιολικά: όλο και λιγότερα στη Γερμανία, γιατί τα βάζουμε στην Ελλάδα;"


Παρέμβαση προς τη νέα κυβέρνηση και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για το θέμα των αιολικών είχαμε από το Δρα Χρήστο I. Κολοβό, με επιστολή στο ΥΠΕΝ και συνημμένο το πιο κάτω κείμενο, με τίτλο "Αιολικά: όλο και λιγότερα στη Γερμανία, γιατί τα βάζουμε στην Ελλάδα;". 

Η παρέμβαση συνίσταται στην πρόταση προς το Υπουργείο Ενέργειας να καταργηθούν οι διαγωνισμοί της ΡΑΕ αποκλειστικά μόνο για αιολικά και να γίνονται μόνο οι κοινοί διαγωνισμοί για αιολικά & Φ/Β, αφήνοντας την αγορά να επιλέξει τεχνολογία. Παράλληλα προτείνεται ν' ανασταλούν όλα τα έργα αιολικών στα οποία δεν έχει γίνει παραγγελία εξοπλισμού και να δοθούν άδειες για Φ/Β, φυσικά όχι σε χωράφια, αλλά μόνο σε χέρσες εκτάσεις και στέγες. Η παρέμβαση μάθαμε πως κίνησε το ενδιαφέρον του Υπουργείου, καθώς ο αρμόδιος Υφυπουργός Γερ. Θωμάς ήρθε ως τεχνοκράτης των Βρυξελλών κι όχι ως κομματικός της Πειραιώς. Θα περιμένουμε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις, κρατώντας μικρό καλάθι.

Ολόκληρο το κείμενο της παρέμβασης παρατίθεται πιο κάτω:


Χρήστος Ι. Κολοβός
Δρ Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός Μηχανικός ΕΜΠ
τ. Διευθυντής Κλάδου Μεταλλευτικών Μελετών & Έργων ΔΕΗ ΑΕ/Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας
Μέλος Περιφερειακής Επιτροπής Διαβούλευσης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας

Στο τέλος Ιουλίου ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των εγκαταστάσεων νέων αιολικών στην Ευρώπη. Στο 1ο εξάμηνο 2019 στη Γερμανία εγκαταστάθηκαν τα λιγότερα από το 2000, μόλις 86 ανεμογεννήτριες, συνολικής ισχύος 287MW [1]. Πρόκειται για την ιστορικά χειρότερη επίδοση από το 2000, χρονιά που έγινε ο νόμος για την προώθηση των ΑΠΕ (EEG) με πολύ υψηλές επιδοτήσεις, που έκαναν τη Γερμανία να έχει πλέον το πιο ακριβό ρεύμα στην Ευρώπη.

Η εξέλιξη αυτή ήταν περίπου αναμενόμενη, καθώς στις τρεις τελευταίες κοινές δημοπρασίες για νέα έργα ΑΠΕ, που έγιναν το 2018 και το 2019 στη Γερμανία, τα αιολικά έμειναν εντελώς στα αζήτητα, έγιναν δεκτές προσφορές μόνο για Φ/Β. [2]

Το ίδιο παρατηρήθηκε και στην Ελλάδα: στον κοινό διαγωνισμό του Απριλίου 2019 δόθηκαν 7 προσφορές για Φ/Β και μόνο μία για αιολικά. Η προοπτική είναι ακόμα πιο δυσμενής για τα αιολικά σε σχέση με τα Φ/Β, καθώς στον πρόσφατο κύκλο Ιουνίου 2019 της ΡΑΕ, επί συνόλου 215 αιτήσεων συνολικής ισχύος 2,5GW, οι 126 αιτήσεις για 2.195MW αφορούσαν Φ/Β. Για αιολικά υποβλήθηκαν 76 αιτήσεις για 384,7MW, δηλαδή περίπου 1 για κάθε 6 αιτήσεις των Φ/Β [3].

Η αγορά το δείχνει πλέον πανευρωπαϊκά: τώρα που τέλειωσε το φαύλο καθεστώς των επιδοτήσεων, με διαγωνιστικές διαδικασίες τα Φ/Β είναι προτιμητέα σε σχέση με τα αιολικά. Στη Γερμανία στο τέλος του 1ου εξαμήνου 2019 υπάρχουν εγκατεστημένες 29.248 ανεμογεννήτριες. Αποτέλεσμα; Διογκώνεται η αντίδραση των πολιτών, εξαιρετικά πολυάριθμες είναι οι προσφυγές στα δικαστήρια και το πολιτικό σύστημα σταδιακά μεταστρέφεται: μετά το FDP και το AfD, πλέον όλο και περισσότεροι πολιτικοί στο CDU/CSU βλέπουν με σκεπτικισμό την προοπτική να γεμίσει κάθε γωνιά της Γερμανίας με ανεμογεννήτριες.

Δεν είναι μόνο τα εύλογα παράπονα των κατοίκων πως τα αιολικά είναι οπτικά άσχημα, μειώνουν τις αξίες των ακινήτων, προκαλούν προβλήματα υγείας σε ανθρώπους και ζώα, εξοντώνουν πουλιά, νυχτερίδες κι έντομα, παρεμβαίνουν στην κατείσδυση του νερού στους υπόγειους υδροφόρους ορίζοντες, αλλοιώνουν τα οικοσυστήματα. Έχοντας πλέον υπερ20ετή εμπειρία, όλο και περισσότεροι συνειδητοποιούν πως, έτσι όπως μπαίνουν σήμερα, ηλεκτροδοτικά τα αιολικά είναι ουσιαστικά άχρηστα έως επιζήμια, επειδή η καμπύλη απόδοσής τους δεν μπορεί ποτέ να συγχρονιστεί με την καμπύλη ζήτησης φορτίου απ’ τους καταναλωτές. Η αξιοπιστία παροχής ισχύος είναι διαπιστωμένα πολύ κάτω του 10%, απαιτούν συνεχώς στρεφόμενες εφεδρείες από ακριβές μονάδες φυσικού αερίου, που εκπέμπουν CO2, ενώ προκαλούν συνεχώς όλο και μεγαλύτερα και κοστοβόρα προβλήματα διαταραχής συχνότητας στο δίκτυο μεταφοράς. Η Γερμανία, ευρισκόμενη σε πλεονεκτική γεωγραφικά θέση στην Ευρώπη, μπορεί να λύνει πιο εύκολα το πρόβλημα της τυχαιότητας της παραγωγής των αιολικών, ξεφορτώνοντάς το στα δίκτυα των γειτονικών χωρών, κάποιες εκ των οποίων αναγκάστηκαν να εγκαταστήσουν συστήματα προστασίας των δικτύων τους απ’ το «ξεφόρτωμα» Γερμανικού ρεύματος. Δεν κατέληξε τυχαία η Γερμανία να έχει το πιο ακριβό ρεύμα στην Ευρώπη. Αλλά έστησε μια ακόμα εξαγωγική βιομηχανία κατασκευής ανεμογεννητριών και «ρεφάρει» από εκεί.

Ήδη ωστόσο απ’ το 2021 ξεκινά η απόσυρση των αιολικών 1ης γενιάς, αυτά που είχαν μπει από το 2000. Πολύ σύντομα η Γερμανία θα πρέπει να αποσύρει πολλές χιλιάδες ΜW αιολικών και όχι μόνο να τ’ αντικαταστήσει, αλλά να βάλει και νέα, πρόσθετα, προκειμένου να πιάσει τους στόχους του 2030. Οι νέες ανεμογεννήτριες είναι μεγαλύτερες, δεν «κάθονται» στις παλιές βάσεις, χρειάζονται νέες πιο δίπλα και σταδιακά το υπέδαφος γεμίζει κατασκευές οπλισμένου σκυροδέματος, επηρεάζοντας αρνητικά το έδαφος και την κατείσδυση του νερού της βροχής. Τίποτα το αειφόρο δεν υπάρχει σ’ αυτό! Μέσα στο ήδη διαμορφωμένο ενάντια στα αιολικά κλίμα, τόσο στους πολίτες όσο και στην αγορά, το μέλλον δεν διαγράφεται ευοίωνο. Και ήδη η Γερμανία έχει παραδεχθεί πως θα χάσει το στόχο του 2020.

Η αθρόα εγκατάσταση αιολικών κατέστησε εντελώς απαραίτητη την εγκατάσταση 7.700 χιλιομέτρων νέων δικτύων μεταφοράς υψηλής τάσης. Έχουν γίνει μόλις τα 1.100! Αλλά οι κάτοικοι δεν ενθουσιάστηκαν στην προοπτική μετά τις ανεμογεννήτριες να γεμίσουν και με πυλώνες και δίκτυα: προσφεύγουν συνεχώς στα δικαστήρια, κάποια δίκτυα θα γίνουν υπόγεια και το κόστος εκτοξεύεται.

Πρόσφατα στη Γερμανία ανακοίνωσαν πως προγραμματίζουν να έχουν κλείσει όλα τα λιθανθρακικά και λιγνιτικά εργοστάσια μέχρι το 2038. Αλλά δεν τολμούν προς το παρόν καν να κλείσουν παλιά εργοστάσια, ηλικίας 50-60 ετών. Σπεύδουν να κάνουν νέα εργοστάσια φυσικού αερίου για να υποκαταστήσουν μέρος των ανθρακικών εργοστασίων με αέριο και προωθούν κατεπειγόντως τον αγωγό αερίου Nord Stream 2, που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στις γειτονικές χώρες.

Παρόμοιες αντιδράσεις ενάντια στα αιολικά σημειώνονται και στην Ελλάδα, αλλά είναι καθυστερημένες, καθώς η αθρόα αδειοδότηση έγινε στο απώτερο παρελθόν και η χρεοκοπία το 2010 απέσπασε την προσοχή των πολιτών. Το ΣτΕ αποφάνθηκε πως τα αιολικά είναι «δημοσίου συμφέροντος», ωστόσο αυτό συνιστά πρόδηλη πλάνη, καθώς θα ήταν πράγματι «δημοσίου» συμφέροντος αν υπηρετούσαν την ηλεκτροπαραγωγή της χώρας. Η πραγματικότητα είναι πως υπηρετούν μόνο το συμφέρον των «επενδυτών» κι όχι των πολλών, που καταλήγουμε με πιο ακριβό ρεύμα και τελικά ηλεκτροδοτούμαστε με αξιοπιστία από μονάδες πανάκριβου φυσικού αερίου, υπονομεύοντας την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Η συμμετοχή του αερίου στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής διαρκώς αυξάνεται και η νέα κυβέρνηση «με το καλημέρα» ανακοίνωσε νέες αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ.

Προκειμένου η χώρα μας να έχει ανταγωνιστική οικονομία χρειάζεται φθηνό ρεύμα κι ασφάλεια εφοδιασμού. Τα αιολικά απέδειξαν στην πράξη πως δεν μπορούν ούτε το ένα ούτε το άλλο. Έχουμε ήδη βάλει τα προηγούμενα χρόνια 3025ΜW αιολικά, δεν χρειαζόμαστε κι άλλα. Μόλις πρόσφατα ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε πως λόγω «αυξημένης διείσδυσης» αιολικών χρειάζεται αυξημένο επίπεδο εφεδρειών, δηλαδή όσο αυξάνεται η παρουσία αιολικών στο σύστημα, τόσο πιο ακριβό γίνεται για τους καταναλωτές [4]. Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει με την αναγκαιότητα παρουσίας –και πληρωμής- αεριοστροβίλου στη Ρόδο: μάλλον δεν θα ήταν απαραίτητος, αν δεν υπήρχαν τα αιολικά κι αν δεν ήταν επιβεβλημένη νομοθετικά η κατά προτεραιότητα απορρόφηση της τυχαίας παραγωγής τους. Κι όταν τον Απρίλιο 2018 η Κρήτη χρειάστηκε να ηλεκτροδοτηθεί με τα αιολικά της, αυτά είχαν μηδενική παραγωγή λόγω άπνοιας, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ [5].

Τα Φ/Β δεν είναι αιολικά, δεν έχουν προκαλέσει αντιδράσεις πολιτών και η παραγωγή τους είναι πολύ πιο αξιόπιστη και προβλέψιμη, για τις ώρες και εποχές φυσικά που μπορούν να παράγουν. Η εποχιακή παραγωγή τους συμπίπτει με την αύξηση πληθυσμού και ενεργειακών αναγκών λόγω τουρισμού. Και πλέον το κόστος τους έχει πέσει, δεν είναι τα πανάκριβα συστήματα, που σπεύσαμε να χρυσοπληρώσουμε το 2010-2011 με 500-550€/MWh, σαν να μην υπήρχε αύριο: σε πρόσφατο διαγωνισμό στην Πορτογαλία, για συνολικά 1,4GW, υπήρξαν προσφορές κοντά στα 20€/MWh σταθερή τιμή για 15 χρόνια, που είναι πραγματικά πολύ χαμηλές, ενώ μια προσφορά για έργο 150MW ήταν μόλις στα 14,76€/MWh (από Γαλλική εταιρεία, που εξασφάλισε συνολικά 370MW) [6]. Στην Ελλάδα έχουμε την ευλογία να έχουμε ήλιο, πλέον μπορούμε να τον εκμεταλλευθούμε, φυσικά όχι σε χωράφια, παρά μόνο σε χέρσες εκτάσεις και στέγες. Και να είναι ο ήλιος άλλος ένας αξιόπιστος εγχώριος ενεργειακός πόρος, δίπλα στο λιγνίτη, που ανέστησε την Ελλάδα στο 2ο μισό του 20ού αιώνα κι εξακολουθεί να είναι απολύτως απαραίτητος στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής.

Δεν υπάρχει απολύτως κανείς λόγος μετά τις πόλεις να τσιμεντάρουμε και τις βουνοκορφές, ας τις αφήσουμε ανέγγιχτες για τις επόμενες γενιές. Μας αρκούν τα Οχυρά του Μεσοπολέμου και τα πολυβολεία της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, δεν χρειαζόμαστε κι άλλες μπετονένιες κατασκευές και νέους δρόμους στα βουνά. Μια που έχουμε νέα κυβέρνηση, είναι απολύτως απαραίτητο να καταργηθούν άμεσα οι διαγωνισμοί της ΡΑΕ αποκλειστικά μόνο για αιολικά και ν’ αφεθεί η αγορά να επιλέξει τεχνολογία. Να ανασταλούν άμεσα όλα τα έργα αιολικών, για τα οποία δεν έχει γίνει παραγγελία εξοπλισμού και μπορούν να δοθούν αντίστοιχες άδειες για εγκαταστάσεις Φ/Β. Τα αιολικά είναι «με τη βούλα του ΑΔΜΗΕ» η πλέον αναξιόπιστη μορφή ηλεκτροπαραγωγής και τα λεφτά δεν μας περισσεύουν.

Παραπομπές:
[1]: https://www.wind-energie.de/fileadmin/redaktion/dokumente/publikationen-oeffentlich/themen/06-zahlen-und-fakten/20190725_Factsheet_Status_des_Windenergieausbaus_an_Land_-_Halbjahr_2019.pdf
[2]: https://greeklignite.blogspot.com/2019/04/blog-post_26.html
[3]: http://www.rae.gr/site/system/docs/registry/ape_sithia_mod.csp?viewMode=normal
[4]: http://www.admie.gr/perissoteres-anakoinoseis/anakoinosi/article/3746/
[5]: https://www.deddie.gr/Documents2/DELTIA%20TYPOU%202018/Aνακοίνωση%20ΔΕΔΔΗΕ.pdf
[6]: https://www.pv-tech.org/news/portugal-reveals-winners-of-record-breaking-solar-auction


Δευτέρα 26 Αυγούστου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 3 - Part : Βουδαπέστη - Budapest.


Συνεχίζουμε σήμερα το ταξίδι προς την Κεντρική Ευρώπη, με την Ουγγαρία και την περιήγηση στη Βουδαπέστη. Στις προηγούμενες αναρτήσεις είδαμε στο 1ο μέρος την προετοιμασία και τη διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία, ενώ στο 2ο μέρος τη διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα. Να επαναλάβω για ακόμα μια φορά, για όσους δεν το είδαν, πως απ' τη διασταύρωση του ΠΑΘΕ προς Πολύκαστρο/Κιλκίς και βορειότερα η διαδρομή είναι σε ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο, τα έργα στη Σερβία έχουν ολοκληρωθεί.

Μπαίνοντας στην Ουγγαρία, το 1ο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι βινιέτα, το δικαίωμα να οδηγούμε σε αυτοκινητόδρομο. Η Ουγγαρία δεν έχει διόδια, έχει βινιέτα, την οποία μάλιστα έχει κάνει ηλεκτρονική, δεν παίρνουμε πλέον αυτοκόλλητο, που να πρέπει να κολλήσουμε στο παρμπρίζ, όπως σε άλλες χώρες. Ευτυχώς, καθώς Τσεχία, Αυστρία, Σλοβενία έχουν βινιέτα σε αυτοκόλλητο και το παρμπρίζ γεμίζει.

Πληροφορίες για τη βινιέτα θα βρείτε εδώ. Αν είστε με αυτοκίνητο μέχρι 3,5 τόνους και έως 7 άτομα, μαζί με τυχόν ρυμουλκούμενο τρέιλερ, η κατηγορία είναι η D1 και διατίθεται σε 3 εκδόσεις, "εβδομαδιαία" των 10 ημερών, μηνιαία και ετήσια. Αν απλά περνάτε απ' την Ουγγαρία με το ΙΧ θα πάρετε την "εβδομαδιαία" των 10 ημερών, που κοστίζει HUF 3.500. HUF είναι το Ουγγαρέζικο φιορίνι και στις αρχές Αυγούστου η ισοτιμία ήταν 1€=316HUF, επομένως τα 3.500HUF αντιστοιχούν "κανονικά" σε 11,08€. Μόλις περάσετε στο Ουγγρικό έδαφος, δεξιά θα δείτε παραπήγματα με μεγάλες κόκκινες επιγραφές "VIGNETTE" και "CHANGE". Αγνοήστε τα! Ζητούν 16€ και μόνο σε μετρητά, όχι με πιστωτική κάρτα. 1χλμ πιο κάτω υπάρχει ωραιότατο βενζινάδικο, όπου θα σας εκδώσουν βινιέτα με 3.500HUF και πληρωμή με κάρτα, καθώς ακόμα δεν έχετε προλάβει να κάνετε συνάλλαγμα. Στα χαρτιά που θα σας δώσουν ελέγξτε πως έχουν καταχωρηθεί σωστά τα στοιχεία σας, κατηγορία βινιέτας, μάρκα και αριθμός αυτοκινήτου και χώρα.


Σημειωτέον πως απ' την είσοδο στον ουγγρικό αυτοκινητόδρομο έχετε 1 ώρα για να εκδώσετε βινιέτα και πιο κάτω δεν θα βρείτε πολλά σημεία πώλησης πάνω στο δρόμο, προτείνω λοιπόν το βενζινάδικο. Στη συνέχεια θα βρείτε στο δρόμο επαναλαμβανόμενες ανά διαστήματα συστοιχίες καμερών, όπως στην πιο πάνω εικόνα, που διαβάζουν τις πινακίδες των οχημάτων και αντιπαραβάλουν με τη βάση δεδομένων όσων έχουν αγοράσει βινιέτα. Αν δεν έχετε αγοράσει, μάλλον θα σας σταματήσουν πιο κάτω. Πολύ περισσότερο που φαίνεται να ενδιαφέρονται μόνο για τη βινιέτα κι όχι το όριο ταχύτητας, τα αυτοκίνητα με Ουγγρικές πινακίδες έτρεχαν αρκετά πάνω απ' το όριο.

Φθάσαμε αργά το απόγευμα στη Βουδαπέστη και με τη βοήθεια της πλοήγησης στο ξενοδοχείο, αρκετά κοντά στο κέντρο, ανάμεσα στους σταθμούς Corvin-negyed και Klinikák της γραμμής 3 (μπλε) του Μετρό. Αποδείχθηκε πολύ ευχάριστη έκπληξη, καθώς το "δωμάτιο" ήταν στην πραγματικότητα ένα πολύ άνετο δίχωρο μικρό διαμέρισμα, πλήρως εξοπλισμένο με τα πάντα που χρειάζεται ένα νοικοκυριό. Εκεί δίπλα υπάρχει το εμπορικό κέντρο Corvin Plaza και, πολύ βολικά, ακριβώς πίσω του μια όμορφη πεζοδρομημένη ζώνη με καφετέριες κι εστιατόρια, που συχνάζουν ντόπιοι. Το παρκάρισμα στη Βουδαπέστη είναι πρόβλημα, οπότε βάλαμε το ΙΧ στο γκαράζ του ξενοδοχείου (16€/ημέρα) και κινηθήκαμε αποκλειστικά με τα πολύ καλά οργανωμένα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Τα Ουγγρικά δεν είναι ακριβώς η πιο εύκολη γλώσσα για να καταλαβαίνει κανείς τι διαβάζει, αλλά ευτυχώς υπάρχουν οι απαραίτητες πληροφορίες στα Αγγλικά. Εδώ θα βρείτε όσες πληροφορίες χρειάζεστε για τις συγκοινωνίες: χάρτες, τιμές, δρομολόγια, κλπ. Πολύ πρακτική αποδείχθηκε η Travelcard, μια κάρτα απεριορίστων διαδρομών ειδικά για τουρίστες, που παίρνεις απ' τα εκδοτήρια στους σταθμούς του Μετρό, (μένουν ανοιχτά μέχρι 21:30). Υπάρχει για 24 ώρες, 72 ώρες και 7 ημέρες, πήραμε των 72 ωρών για 4.150HUF (περίπου 13,13€) κάθε μία.

Στη Βουδαπέστη θα χρειαστείτε φιορίνια, αλλά εδώ χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην ανταλλαγή! Καταρχήν ενημερωθείτε εδώ για τα νόμιμα χαρτονομίσματα, καθώς υπάρχουν χαρτονομίσματα που αποσύρθηκαν το 2018 και άλλα που αποσύρονται εντός του 2019. Έπειτα, υπάρχουν μεγάλες διαφορές απ' το ένα ανταλλακτήριο στο άλλο, είδαμε τιμές από 252 μέχρι 322,5 φιορίνια/ευρώ και διαφορές στις προμήθειες, που μπορεί να κάνουν πιο συμφέρουσα την ανταλλαγή ποσού 50€ παρά 100€, ή η υψηλότερη αρχικά τιμή στο τέλος ν' αποδειχθεί πιο χαμηλή. Σε στενά στον κεντρικό πεζόδρομο Váci Utca και κοντά ...

Πέμπτη 22 Αυγούστου 2019

Το Αυγουστιάτικο μπλακ άουτ: αναλώσιμα πειραματόζωα υπεράκτιου αιολικού οι Βρετανοί πολίτες.


Το είδαμε στη Ρόδο και τη Χάλκη το Μάρτη 2016, τότε που βγήκε βόλτα η περίφημη αδέσποτη "άεργη ισχύς". και προκάλεσε μπλακ άουτ στο νησί, που έκτοτε συνεχίζει να ταλαιπωρείται από διακοπές ρεύματος. Το είδαμε ξανά στο γενικό μπλακ άουτ της Νότιας Αυστραλίας το Σεπτέμβρη 2016, τότε που "η μη αιτιολογημένη ενεργοποίηση των συστημάτων προστασίας των αιολικών είχε σαν συνέπεια να χαθούν απ' το σύστημα 456MW σε οκτώ αιολικά πάρκα και σε χρόνο λιγότερο από επτά δευτερόλεπτα". Και το ξαναβλέπουμε με νέο μπλακ άουτ τον Αύγουστο 2019, αυτή τη φορά στην "υπέροχα απελευθερωμένη" αγορά ηλεκτρισμού της Βρετανίας.

Στις 9/8/2019 ένα μπλακ άουτ διέλυσε τα δρομολόγια των τρένων κι άφησε χωρίς ρεύμα περί το 5% της χώρας ή 1 εκατ. καταναλωτές, ανάμεσά τους το νοσοκομείο του Ίπσουιτς και το αεροδρόμιο του Νιούκαστλ. Ήταν μια μέρα καταιγίδας, αλλά αυτό δεν είναι κάτι νέο για τη Βρετανία και το ηλεκτρικό της σύστημα. Το μόνο που ήταν νέο αυτή τη φορά ήταν το "Κέρατο στη Θάλασσα", το Hornsea, "το μεγαλύτερο υπεράκτιο αιολικό πάρκο του κόσμου", που βρίσκεται στη Βόρεια Θάλασσα, περίπου 120χλμ. ανατολικά των ακτών του Γιόρκσιρ της Βρετανίας. Καθόλου τυχαία προφανώς, μια μέρα αργότερα απ' το δυνατό άνεμο κατέρρευσε το στέγαστρο στο 13 ετών γήπεδο της Ολλανδικής Άλκμααρ.

Ο διαχειριστής δικτύου της Βρετανίας National Grid ESO έδωσε στη δημοσιότητα μια προκαταρκτική έκθεση, απ' όπου η πιο πάνω εικόνα με το ηλεκτρικό σύστημα. Με αυτά που περιγράφει δεν μπορεί να γίνει εύκολα δεκτή και ήδη η Βρετανική ΡΑΕ Ofgem ξεκίνησε τη δική της έρευνα, τόσο για το συμβάν όσο και για τις ενέργειες του διαχειριστή.  

Σύμφωνα με την έκθεση, μια αστραπή (lightning, κι όχι κεραυνός-thunder) χτύπησε το δίκτυο στο τμήμα Eaton Socon – Wymondley Main, που βρίσκεται βόρεια του Λονδίνου, χονδρικά ανάμεσα στο Κέμπριτζ και το Λούτον. Τα συστήματα προστασίας της γραμμής εξουδετέρωσαν το χτύπημα σε λιγότερο από 0,1sec. Ωστόσο ...

Τετάρτη 21 Αυγούστου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς-προτάσεις. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 2 - Part : SRB-HU.


Στο 2ο μέρος του ταξιδιού προς την κεντρική Ευρώπη θα δούμε τη διαδρομή απ' τα Σκοπιανά/Σερβικά σύνορα, απ' όπου η πιο πάνω εικόνα, μέχρι τα Σερβικά/Ουγγρικά, με ενδιάμεσο σταθμό και διανυκτέρευση στη γενέτειρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, τη Ναϊσσό (Νις) της Σερβίας. Να επαναλάβω τα ευχάριστα νέα, που ούτε και οι Σέρβοι δεν είχαν προλάβει να πληροφορηθούν: ο Σερβικός αυτοκινητόδρομος απ' τα σύνορα μέχρι τη Νις ολοκληρώθηκε παντού, τα έργα στην "Κλεισούρα" έχουν τελειώσει, οπότε η απόσταση καλύπτεται εύκολα. Πιθανώς το τελευταίο τμήμα, που επέτρεψε την ολοκλήρωση, ήταν μια σήραγγα μήκους 1073μ., όπου είδαμε κρεμασμένες μεγάλες Σερβικές σημαίες. Δεν ήταν πάντως η μεγαλύτερη, καθώς υπάρχει και μία των 1,8χλμ.


Αυτοκινητόδρομος σημαίνει διόδια και στη Σερβία τα διόδια έχουν γίνει πλήρως ηλεκτρονικά: σταματάς στη θυρίδα, πιέζεις ένα κόκκινο κουμπί, παίρνεις ένα καρτελάκι και πληρώνεις στην έξοδο. Εδώ Πασοκ-ΝΔ κοιτούν για χρόνια το συμφέρον των εργολάβων και το κομματικό τους κι όχι του κοινωνικού συνόλου, όσο για το Σπίρτζη, ακόμα λέει πως ΘΑ κάνει ηλεκτρονικά διόδια. Κι έμεινε στο ΘΑ. Συναντήσαμε τα πρώτα διόδια λίγο μετά τα σύνορα, στο Πρέσεβο. Λίγο πριν τη Νις τελειώνει το 1ο τμήμα αυτοκινητοδρόμου και πληρώνεις ή 600 RSD (δηνάρια) ή 5,5 ευρώ. Δώσαμε το ακριβές αντίτιμο σε ευρώ, δεν χρειάστηκε να πάρουμε ρέστα, που ενδεχομένως να ήταν σε δηνάρια.


Μπαίνοντας στη Σερβία συναντά κανείς δεξιά κι αριστερά χωριουδάκια με μουσουλμανικά τζαμιά, καθώς προς Δ βρίσκεται το Κοσσυφοπέδιο. Γρήγορα ωστόσο τα τζαμιά εξαφανίζονται, βρισκόμαστε στην ιστορική κοιτίδα των Σέρβων και ορθόδοξες εκκλησίες παντού.


Φθάνοντας απογευματάκι στη Νις περάσαμε ισόπεδες διαβάσεις τρένου και μια διασταύρωση που η πολύ πυκνή και αρρύθμιστη κυκλοφορία θύμιζε Κάιρο ή Ινδία, όχι Ευρωπαϊκή πόλη: περνούσε όποιος προλάβαινε! Με τη βοήθεια της πλοήγησης φθάσαμε στο κέντρο. Υπάρχει κεντρικός πεζόδρομος, όπου και η αγορά, όπου δεσπόζει το εμπορικό κέντρο της πιο πάνω εικόνας.

Σ' αυτή τη σειρά αναρτήσεων δεν θα υπάρχουν ονόματα ξενοδοχείων κι εστιατορίων, μόνο τι συναντήσαμε. Τα κλείσαμε όλα μέσω διαδικτύου, κάποια απ' τους δικτυακούς τόπους των ξενοδοχείων. Στη Νις μείναμε σ' ένα πολύ κεντρικό ξενοδοχείο 3*, δίπλα στην αρχή του κεντρικού πεζόδρομου, που είχε δική του αυλή για δωρεάν παρκάρισμα. Το συγκεκριμένο προσφερόταν σε πολύ χαμηλή τιμή με πρωινό, ωστόσο διαπιστώσαμε πως ήταν παλιό και χρειαζόταν ανακαίνιση. Η ποικιλία στο πρωινό ήταν περιορισμένη, υπήρχαν κυρίως αλλαντικά και τυριά. Παλιό ωστόσο σημαίνει μεγάλο κι άνετο δωμάτιο, ήταν καθαρό, οπότε για μια βραδιά δεν ήταν άσχημο. Το wifi ήταν δωρεάν και δούλευε καλά. Το είχαμε κλείσει με τιμή σε ευρώ και δέχθηκε πληρωμή σε μετρητά με ευρώ κι όχι σε δηνάρια, κάτι πολύ βολικό.

Σε πολύ μικρή απόσταση, στην αρχή του πεζόδρομου, υπήρχε σούπερ μάρκετ 24ωρης λειτουργίας και δυο ανταλλακτήρια συναλλάγματος. Όπως και αργότερα στο Βελιγράδι διαπιστώσαμε, οι διαφορές στις σχέσεις ανταλλαγής στη Σερβία ...

Παρασκευή 16 Αυγούστου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς-προτάσεις. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 1 - Part 1: GR-SRB.


Το ιστολόγιο πήγε μια βόλτα οδικώς στην Κεντρική Ευρώπη, φθάνοντας μέχρι τη μεγάλη λιγνιτοπαραγωγό περιοχή της Λουσατίας (Lausitz) στη Γερμανία  και από σήμερα μοιράζεται μαζί σας κάποιες ταξιδιωτικές εμπειρίες/προτάσεις. Για ένα πολυήμερο ταξίδι 4-5 χιλ. χλμ είναι πάντα απολύτως απαραίτητη η προετοιμασία κι ο προγραμματισμός: πότε αλλάξατε λάδια τελευταία φορά; Υγρά φρένων; Λάστιχα; Υαλοκαθαριστήρες; Προγραμματίστε επίσκεψη στο συνεργείο σας! Κι όχι τελευταία στιγμή, τουλάχιστον 4-5 μέρες νωρίτερα, ώστε αν απ' το σέρβις προκύψουν προβλήματα, να υπάρχει χρονικό περιθώριο να εμφανιστούν. Επισκεφθείτε τον ασφαλιστή κι εκδώστε "πράσινη κάρτα", διαφορετικά μάλλον δεν θα μπείτε καν στα Σκόπια! Δείτε τι κάλυψη οδικής βοήθειας έχετε, αχρείαστη να 'ναι!

Βασικό: ετοιμάστε τη μουσική που σας αρέσει, οι ώρες περνούν δύσκολα στο τιμόνι. Κι ακόμα πιο βασικό: θα χρειαστείτε οπωσδήποτε σύστημα πλοήγησης (navigator), για να σας βοηθήσει να πάρετε τις σωστές λωρίδες κυκλοφορίας μέσα στις πόλεις, να σας βρει τα ξενοδοχεία, κλπ. Αν το smartphone σας έχει gps, φορτώστε από πριν μια εφαρμογή πλοήγησης. Για κινητό Android, μπορείτε να κατεβάσετε απ' το Google Store τη δωρεάν εφαρμογή HERE WeGo, απ' όπου το πιο πάνω στιγμιότυπο οθόνης. Αφού την εγκαταστήσετε, ρυθμίστε τη γλώσσα σε Ελληνικά και κατεβάστε χάρτες των περιοχών των χωρών που θα επισκεφθείτε.

Προσοχή, η εφαρμογή χρειάζεται μνήμη, οπότε το κινητό πρέπει να έχει κάρτα μνήμης με αρκετή χωρητικότητα. Θα σας χρειαστεί και για τις φωτογραφίες ή τα βίντεο που θα τραβήξετε. Θα χρειαστείτε βάση για το κινητό στο αυτοκίνητο. Προκειμένου να μην φεύγει το μάτι απ' το δρόμο, προτιμήστε βάση που κολλά στο παρμπρίζ και φέρνει το κινητό κοντά στο τιμόνι, πάνω στο ταμπλό, αυτές που μπαίνουν στις γρίλιες εξαερισμού δεν βολεύουν για χρήση πλοήγησης. Η εφαρμογή "τρώει" μπαταρία, οπότε είναι χρήσιμο ένα καλώδιο που φορτίζει το κινητό απ' τον αναπτήρα του αυτοκινήτου (να φτάνει το μήκος, ε;), ή ένα power bank, καλύτερα και τα δυο! Δοκιμάστε την εφαρμογή πριν το ταξίδι, για να δείτε τις πολλές ρυθμίσεις, τη συμπεριφορά της και να εξοικειωθείτε με την ορολογία, π.χ. στους κυκλικούς κόμβους. Μια πολύ ευγενική κυρία θα σας καθοδηγεί εξαιρετικά στα Ελληνικά, θα σας ειδοποιεί πότε τρέχετε πάνω απ' το όριο, πού έχει κάμερες, κλπ. Αλλά μην το δέσετε κόμπο πως τα ξέρει όλα! Πριν ξεκινήσετε, ξανακατεβάστε τους χάρτες, ενημερώνονται συνεχώς.

Δείτε τη διαδρομή που σκέφτεστε ν' ακολουθήσετε, επιλέξτε δρόμους, σημεία για στάσεις ξεκούρασης, για ανεφοδιασμό σε καύσιμα, για διανυκτερεύσεις, για ασφαλές και οικονομικό παρκάρισμα του αυτοκινήτου. Εκτός απ' την εφαρμογή στο κινητό, χρήσιμο είναι το apostaseis.gr, που είναι το Ελληνικό αντίστοιχο του παλιού πια viamichelin. Αντί για τους χάρτες google, προτιμήστε το google earth, που δίνει το ανάγλυφο του εδάφους και, κυρίως, τα υψόμετρα. Κοιτώντας στο Street view μπορείτε να δείτε είδη δρόμων, να μελετήσετε από πριν τις πινακίδες στις διασταυρώσεις, τα πρατήρια καυσίμων, τους δρόμους μέσα στις πόλεις, ακόμα και τις προσόψεις των ξενοδοχείων. Και στο https://fuelo.net/?lang=en θα βρείτε χάρτη με τα πρατήρια σ’ όλη την Ευρώπη, τις θέσεις τους, τα είδη καυσίμου που διαθέτουν, ακόμα και τις τιμές τους, όπως τις τροφοδοτούν χρήστες των δρόμων.

Προγραμματίστε το συνολικό κόστος, για να μη βρεθείτε σε απρόοπτα. Εκτός από καύσιμα, ξενοδοχεία, φαγητό, θα χρειαστείτε διόδια, όλο και κάποια ψώνια και κρατήστε για τυχόν απρόοπτα. Αν έχετε πιστωτική κάρτα, θα σας χρειαστεί, οπότε ελέγξτε το πιστωτικό σας όριο. Παρόλο που το ευρώ είναι διεθνές νόμισμα, σε κάποιες χώρες θα χρειαστείτε συνάλλαγμα, δείτε λοιπόν τις ισοτιμίες, θα σας χρειαστούν στα ανταλλακτήρια. Θα πούμε περισσότερα σε επόμενες αναρτήσεις. Μαζέψτε κέρματα του ευρώ, θα σας χρειαστούν για τα διόδια και για είσοδο σε τουαλέτες (συνήθως 0,5 ή 1€).



Ξεκινάμε λοιπόν από Ελλάδα, με πρώτο προορισμό τη γενέτειρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, τη Ναϊσσό (Νις) της Σερβίας. Ανάλογα από πού ξεκινήσατε και τι ώρα ξεκινήσατε, μια στάση για ψαράκι στη Μεθώνη πρέπει να είναι πάντα στα υπόψη, είτε στην αναχώρηση είτε στην επιστροφή. Εκεί δίπλα εκβάλουν στο Θερμαϊκό μαζεμένα 4 ποτάμια, οπότε το ψάρι είναι άφθονο, φρέσκο και, κυρίως, σε λογική τιμή. Τα ταβερνάκια πάνω στο κύμα κι όπως φαίνεται πιο πάνω, θα κρατήσετε μαζί σας ένα υπέροχο Ελληνικό τοπίο!

Μετά τα διόδια των Μαλγάρων στον ΠΑΘΕ και τη διασταύρωση προς Σκόπια θ’ ανακαλύψετε πως δεν υπάρχει πια αυτοκινητόδρομος, είναι μια λωρίδα ανά κατεύθυνση + ΛΕΑ. Με τις Αυγουστιάτικες ορδές των Βαλκανίων να κατεβαίνουν μιλιούνια προς τις παραλίες της Βόρειας Ελλάδας το προσπέρασμα φορτηγών θέλει προσοχή κι είναι πολύ χρήσιμο ν’ ανάψετε τα μεσαία φώτα, ακόμα κι αν είναι καταμεσήμερο: έτσι κι αλλιώς θα πρέπει να τ’ ανάψετε υποχρεωτικά μόλις μπείτε στα Σκόπια και να τα διατηρήσετε αναμμένα και στις επόμενες χώρες. 


Λίγη υπομονή, απ’ τη διασταύρωση του Πολύκαστρου/Κιλκίς θα ξαναβρείτε τον αυτοκινητόδρομο, με κυπαρίσσια μάλιστα στη διαχωριστική λωρίδα. 


Φθάνοντας στον Ελληνικό μεθοριακό σταθμό, δεν θα έχετε καθυστέρηση. Μόλις περάσετε, αμέσως δεξιά είναι το Ελληνικό Κατάστημα Αφορολόγητων Ειδών (Duty Free Shop), μόνο που η μεγάλη πινακίδα γράφει Discount Store. Μην το χάσετε, δεν θα ξαναβρείτε άλλο! Αν καπνίζετε, οι τιμές είναι απλά εξαιρετικές. Αλλά προσοχή στην ποσότητα, στην είσοδο της Ουγγαρίας ξαναμπαίνετε στην ΕΕ και ψάχνουν ειδικά για αλκοόλ και τσιγάρα! Το ίδιο θα κάνουν οι Έλληνες τελωνειακοί, όταν επιστρέφετε απ' τα Σκόπια.

Στα Σκόπια μπαίνετε με αστυνομική ταυτότητα, μόνο εφόσον έχει το όνομα με λατινικούς χαρακτήρες και είναι σε καλή κατάσταση. Το ΙΧ μπαίνει μόνο με πράσινη κάρτα. Μόλις μπείτε, σας υποδέχεται το έκτρωμα του Τσίπρα.

Στη Γευγελή δεσπόζουν τα καζίνο, εκεί που αναστενάζει η Βόρεια Ελλάδα.

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και αναδημοσιεύονται στο Facebook. Να επισκέπτεστε τακτικά το ιστολόγιο για να δείτε τις αναρτήσεις, το FB μάλλον δεν θα σας στείλει σχετική ειδοποίηση. Οδηγίες ρύθμισης για τις "Προτιμήσεις Ενημερώσεων" στο Facebook θα βρείτε εδώ.


Μόλις μπείτε στα Σκόπια, απαραίτητη προϋπόθεση το φουλάρισμα στο ΙΧ: στη Γευγελή η βενζίνη (αμόλυβδη 95) στις αρχές Αυγούστου 2019 είχε 69,5 δηνάρια, με την ισοτιμία 1€=61 δηνάρια. Κλάψτε όσο θέλετε για τους φόρους που πληρώνουμε στην Ελλάδα, αλλά προγραμματίστε την ποσότητα καυσίμου που θα χρειαστείτε για να φθάσετε σχεδόν άδειοι στη Γευγελή και να φουλάρετε εκεί, είναι η πιο φθηνή τιμή που θα βρείτε απ’ οπουδήποτε αλλού στις επόμενες χώρες! Φουλάρισα στη Lukoil, είναι το 2ο στη σειρά, μιλούν Ελληνικά και δέχονται Visa. Όλα τα πρατήρια μέχρι τη Σερβία είχαν ίδια τιμή, οπότε μην ψάχνετε άδικα. Παρόλο που δέχονται €, μην πληρώσετε μετρητά σε €, καθώς θα χάσετε στην ισοτιμία. 

Τα Σκόπια είναι μικρή χώρα και τα περνάς οδικώς γρήγορα. Ο αυτοκινητόδρομος της Φιλίας (Friendship) είναι το νέο όνομα που έδωσε ο Ζάεφ μετά τις Πρέσπες στον πρώην δρόμο "Αλέξανδρος ο Μακεδών", (όπως ακόμα επιμένει η Google), αλλά δύσκολα και σπάνια θα δείτε τo Friendship, εκεί που είναι το όνομα έχει πέσει πολύ μαύρο σπρέι στις πινακίδες. Ο δρόμος είναι καλός κι αφού μπήκατε σε αυτοκινητόδρομο, εκεί υπάρχουν και διόδια, θα συναντήσετε τρία, με 3,5€ (1+1,5+1, τον 8ο/2019) ξεμπλέκετε απ’ τα Σκόπια. Δέχονται ευρώ, δεν χρειάζεστε δηνάρια.Τα πρώτα λίγο μετά τη Γευγελή, τα τελευταία πριν το Κουμάνοβο, κοντά στα Σερβικά σύνορα.
(Διευκρίνιση 19/8/2019: τα διόδια συνολικά είναι 4, αλλά πληρώσαμε σε 3, καθώς τα πρώτα, λίγο μετά τη Γευγελή, είναι ακόμα υπό κατασκευή κι έχουν ελεύθερη διέλευση) Συναντήσαμε τα 2α στο Βέλες-Γκράτσκο και τα 3α σχετικά κοντά, στο Πέτροβετς. Στα 3α μας έδωσαν ρέστα -από 2ευρο- 50 λεπτά σε ευρώ, όχι σε δηνάρια).
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 7/6/2023: Η -αμόλυβδη 95-βενζίνη στα Σκόπια εξακολουθεί να είναι η φθηνότερη, (80,5 δηνάρια Σκοπίων ή 1,326€/λίτρο σε όλα τα Σκοπιανά πρατήρια, 176 δηνάρια Σερβίας ή 1,50€/λίτρο σε όλα τα Σερβικά πρατήρια, ~1,85€/λίτρο στην Ελλάδα). Τα διόδια των Σκοπίων είναι πλέον σε 5 σημεία (1-1,5-1-1,5-2€, συνολικά 7€). Στον αυτοκινητόδρομο των Σκοπιανών δεν είδαμε κάπου κάμερες ελέγχου ταχύτητας, αλλά στη Σερβία υπάρχουν σε 2-3 σημεία, στο τμήμα Νις-Βελιγράδι. 

Φθάνοντας στο Νεγκότινο θα δείτε τον ΑΗΣ που προσπάθησε ανεπιτυχώς την προηγούμενη δεκαετία ν’ αγοράσει η ΔΕΗ. Μόλις περάσετε τα Σκόπια απλώνεται αριστερά το μεγάλο διυλιστήριο της ΟΚΤΑ.

Πριν βγείτε απ’ το έδαφος των Σκοπίων, φθάνετε στο Κουμάνοβο. Η ουρά στο βενζινάδικο της ΜΑΚ Πετρολ πάνω στο δρόμο θα σας πείσει πως η βενζίνη στη Σερβία είναι πιο ακριβή, οπότε ξαναφουλάρετε! Η τιμή ίδια με τη Γευγελή. Και στο Κουμάνοβο δέχονται Visa.

Φτάσατε στη Σερβία; Όχι ακόμα! Οι Σκοπιανοί μας έδιωξαν αδιάφοροι, αλλά οι Σέρβοι αστυνομικοί ελέγχουν ταυτότητες και καταχωρούν τα στοιχεία των εισερχομένων σε υπολογιστή, οπότε η καθυστέρηση –στη δική μας περίπτωση- ήταν 1,5 ώρα, ενώ εύκολα μπορεί να φθάσει τις τρεις! 


Και τώρα τα πιο ευχάριστα: ο Σερβικός αυτοκινητόδρομος απ' τα σύνορα μέχρι τη Νις ολοκληρώθηκε παντού, τα έργα στην "Κλεισούρα" έχουν τελειώσει, από εκεί η πιο πάνω εικόνα, οπότε η απόσταση καλύπτεται εύκολα.

Στις επόμενες αναρτήσεις η συνέχεια του ταξιδιού. Μείνετε συντονισμένοι!


Για αναδημοσίευση, πρέπει να φαίνεται υποχρεωτικά ολόκληρο το κείμενο "Πηγή: greeklignite.blogspot.gr".