Σε μια
ομιλία του το 2013 ο Γιώργος Σταθάκης είχε αναφέρει την Κρήτη ως υπόδειγμα μη
επιδοτούμενης οικονομίας. Κρητικός είναι, την περιοχή του ήθελε να παινέψει,
αλλά έχω πει κατ' επανάληψη πως είναι καλό οι πολιτικοί να μην πολυανακατεύονται με τα
ενεργειακά, φτάνει μόνο να καταλαβαίνουν πότε η ενεργειακή πολιτική έχει γίνει "μπάχαλο".
Ο Σταθάκης είχε βέβαια πολύ βολικά ξεχάσει την επιδοτούμενη, με εκατομμύρια
ευρώ κάθε χρόνο απ' όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, ηλεκτροπαραγωγή της Κρήτης με
πετρέλαιο (diesel ή μαζούτ), καθώς το Σύστημα της Κρήτης τροφοδοτείται από 3
τοπικούς θερμικούς σταθμούς. Κι όπως διαβάζουμε στο Δεκαετές Πρόγραμμα
Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)
περιόδου 2017-2026, που έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση ο ΑΔΜΗΕ, "Πρόκειται για ηλεκτροπαραγωγή πολύ υψηλού κόστους σε σχέση
με το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στο ΕΣΜΗΕ. Κατά συνέπεια, η επιβάρυνση από τη
λειτουργία των εν λόγω σταθμών είναι σημαντική και μετακυλίεται σε όλους τους
καταναλωτές της χώρας. Ο περιορισμός της λειτουργίας των τοπικών σταθμών
παραγωγής της Κρήτης και η τροφοδότηση του νησιού σε μικρότερο ή μεγαλύτερο
βαθμό μέσω της σχεδιαζόμενης διασύνδεσης (ανάλογα με το μέγεθός της), θα
οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση κόστους καυσίμου.
Πέραν του κόστους καυσίμου, μια ακόμα σημαντική επιβάρυνση από τη διατήρηση
τοπικών σταθμών για την τροφοδότηση του νησιού αποτελούν οι ετήσιες σταθερές
επιβαρύνσεις κόστους που συνιστούν τις “σταθερές δαπάνες παροχής Υπηρεσιών
Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ)"". Εύλογη η διαπίστωση του ΑΔΜΗΕ, οι υπάρχοντες τοπικοί σταθμοί είναι
μικροί και παλιοί κι ακριβώς για το λόγο αυτό στο επενδυτικό πρόγραμμα της ΔΕΗ
το 2009 υπήρχε η κατασκευή των νέων σταθμών φυσικού αερίου στην Κορακιά, που θα
επέτρεπε την κατάργηση των σταθμών στα Λινοπεράματα Ηρακλείου και στα Χανιά.
Μόνο που οι μονάδες που θα γινόντουσαν στην Κορακιά ξαφνικά φαίνεται πως
βρέθηκαν στη ...Μεγαλόπολη κι ενώ ...