Η
"υπέροχη" και πλήρως "απελευθερωμένη" αγορά ηλεκτρισμού της
Βρετανίας μας έχει απασχολήσει αρκετές φορές στα δυο χρόνια
που υπάρχει το ιστολόγιο, καθώς έχει γίνει παγκόσμιο παράδειγμα του πώς ο
ελεύθερος "ανταγωνισμός" πολλών παρόχων καταλήγει σε σχηματισμό
καρτέλ λίγων μεγάλων εταιρειών, που οδηγεί ανοδικά τις τιμές λεηλατώντας την
τσέπη των καταναλωτών.
Το τελευταίο
κρούσμα είναι η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αερίου και Ηλεκτρισμού της Βρετανίας,
της Ofgem, να ...
επιβάλει στις 18/12/2015 πρόστιμο 26 εκατ. στερλινών (35,6 εκατ. ευρώ) στην εταιρεία npower, θυγατρική της μεγάλης Γερμανικής RWE. Το πρόστιμο επιβλήθηκε σε μορφή συμβιβασμού με τη npower, καθώς η εταιρεία παραδέχθηκε τα προβλήματα που δημιούργησε στους καταναλωτές.
επιβάλει στις 18/12/2015 πρόστιμο 26 εκατ. στερλινών (35,6 εκατ. ευρώ) στην εταιρεία npower, θυγατρική της μεγάλης Γερμανικής RWE. Το πρόστιμο επιβλήθηκε σε μορφή συμβιβασμού με τη npower, καθώς η εταιρεία παραδέχθηκε τα προβλήματα που δημιούργησε στους καταναλωτές.
Ποια ήταν
αυτά τα προβλήματα; Αφορούν την έκδοση λογαριασμών και την τιμολόγηση για
εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές και, προσέξτε, ξεκινούν τον Οκτώβριο 2008! Και
φτάνουμε στο τέλος του 2015 για να επιβληθεί πρόστιμο κι αυτό πάλι σε συμφωνία με την παραβάτιδα εταιρεία.
Σε μια
έρευνα του 2011 η Ofgem βρήκε πως η npower παραβίαζε τις διατάξεις των σχετικών
κανονισμών, αλλά περιορίστηκε σε συστάσεις. Τον Ιούλιο 2011 η npower ξεκίνησε
τη μεταφορά της τιμολόγησης και εξυπηρέτησης των καταναλωτών σ' ένα νέο
σύστημα, βασισμένο στο πακέτο SAP, αλλά το 2013 και 2014 κορυφώθηκαν τα
προβλήματα έκδοσης καθυστερημένων και ανακριβών λογαριασμών και διαχείρισης των
εύλογων παραπόνων των καταναλωτών. Οπότε η Ofgem αναγκάστηκε εκ των πραγμάτων
να ξεκινήσει νέα έρευνα τον Ιούνιο 2014, αφού πρώτα το θέμα των τιμών του
ηλεκτρισμού και της ανεξέλεγκτης κατάστασης με τις μεγάλες εταιρείες είχε γίνει
κεντρικό θέμα της πολιτικής σκηνής της Βρετανίας, με τους Εργατικούς να
υπόσχονται πάγωμα τιμών αν έπαιρναν την κυβέρνηση στις εκλογές του περασμένου Μαΐου.
Το Νοέμβριο
2013 η npower είχε συμφωνήσει με την Ofgem να προσπαθήσει να επιλύσει τα
προβλήματα και είχε καταβάλει 1 εκατ. στερλίνες σε ίδρυμα charity. Η συμφωνία
προέβλεπε πως οι 794 χιλ. καθυστερημένοι λογαριασμοί ανά μήνα θα μειωνόταν σε
100 χιλ. ανά μήνα μέχρι το Μάρτιο 2014, αλλά τον Απρίλιο 2014 ήταν ακόμα στις
600 χιλ. λογαριασμούς και το Μάιο 2014 στις 500 χιλ. Το Δεκέμβριο 2013 οι
διαμαρτυρίες των καταναλωτών ανήλθαν σε 133 χιλιάδες περιστατικά και στο ίδιο
ύψος ήταν και το Μάιο 2014, ενώ πριν την εισαγωγή του SAP, το Μάιο 2011, ήταν
36 χιλιάδες.
Όσο πλησίαζε
η τελευταία προεκλογική χρονιά τα παράπονα των καταναλωτών συνέχιζαν να
διογκώνονται, και στο 1ο εξάμηνο 2014 έφθασαν στα πρωτοσέλιδα εφημερίδων όπως η Telegraph, έγιναν
παρεμβάσεις καταναλωτικών οργανώσεων όπως η Citizens Advice, παρενέβη ο
Συνήγορος του Καταναλωτή. Η npower υποσχέθηκε ξανά να μειώσει τους καθυστερούμενους
λογαριασμούς από 497 χιλ. σε 100 χιλ. μέχρι τον Αύγουστο 2014, να μειώσει τις
διαμαρτυρίες στο Συνήγορο του Καταναλωτή από 3,5 χιλ. σε 600 και να μηδενίσει
μέχρι τον Ιούλιο 2014 τις υποθέσεις για τις οποίες δεν είχαν εφαρμοστεί οι
αποφάσεις του Συνήγορου του Καταναλωτή.
Απ' το
Σεπτέμβριο 2013 μέχρι το Δεκέμβριο 2014 η npower έστειλε 510 χιλ. λογαριασμούς
καθυστερημένους κατά περισσότερο από 30 ημέρες, με το μέγιστο να φθάνει τους
859 χιλ. λογαριασμούς τον Ιανουάριο 2014 και τους καταναλωτές να μην ξέρουν τι
χρεώνονται και για ποια περίοδο χρεώνονται. Στο διάστημα αυτό η npower έγινε
αποδέκτης πάνω από 2 εκατ. διαμαρτυριών των καταναλωτών.
Πέρα από
ανακριβείς λογαριασμούς, σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές έπαιρναν
συμπληρωματικούς λογαριασμούς για υπερδωδεκάμηνη κατανάλωση, οι οποίοι με τη
σειρά τους ήταν επίσης ανακριβείς! Σύμφωνα με τον Κώδικα Έκδοσης Λογαριασμών
της Βρετανίας οι χρεώσεις μετά το 12μηνο έπρεπε να παραγραφούν, αλλά η npower
απλά δεν συμμορφώθηκε με τον Κώδικα. Σ' ένα απ' τα παραδείγματα που
χρησιμοποίησε η Ofgem καταναλωτής δεν έλαβε λογαριασμό επί 3 χρόνια κι έπειτα
έλαβε λογαριασμό για αρκετές χιλιάδες στερλίνες χωρίς καμιά παραγραφή. Άλλος
έλαβε λογαριασμό για 1500 στερλίνες, με τη npower να επισημαίνει πως θ'
αναληφθούν απ' τον τραπεζικό του λογαριασμό εφάπαξ. Σε καταναλωτή που δεν είχε
εξοφλήσει λογαριασμό επειδή δεν αναγνώριζε το ύψος οφειλής αρκετών χιλιάδων
στερλινών η npower απείλησε να τοποθετήσει μετρητή με σύστημα προπληρωμής! Κι
ακόμα κι όταν η npower συμφωνούσε με τους καταναλωτές σε συγκεκριμένες
ενέργειες επίλυσης των διαμαρτυριών, πάλι δεν τηρούσε τα συμφωνηθέντα,
προκαλώντας νέες διαμαρτυρίες.
Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite!
Πατήστε «Μου αρέσει» (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση!
Και
ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη
ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε.
Με βάση το
σκεπτικό η Ofgem προχώρησε σε επιβολή προστίμου μιας (1) στερλίνας σε κάθε μια
από επτά (7) θυγατρικές της npower, που εμπλέκονται στα προβλήματα και η npower
συμφώνησε να καταβάλει το πρόστιμο των επτά στερλινών μέσα σε επτά ημέρες από
τότε που θα εκδοθεί Τελική Απόφαση Προστίμου, καθώς και να καταβάλει μέχρι τις
31/7/2016 26 εκατ. στερλίνες (μείον τις 7 στερλίνες του προστίμου) αφενός σε
καταναλωτές που επηρεάστηκαν απ' τις αντισυμβατικές συμπεριφορές της (όχι
όλους, μόνο αυτούς που τράβηξαν τα χειρότερα) και αφ' ετέρου σε
ιδρύματα/charities, που θα προτείνει η ίδια και θα αποδεχθεί η Ofgem. Σε
περίπτωση μη συμφωνίας μέχρι τις 30/4/2016, για το ίδρυμα ή την οργάνωση που θα
λάβουν τη χρηματοδότηση, το υπόλοιπο ποσό θα πληρωθεί στο Δημόσιο Ταμείο.
Οι καταναλωτές τράβηξαν τα πάνδεινα απ' τη npower και την Ofgem, ιδρύματα θα πάρουν τα χρήματα. Τι καλά! Και τελικά,
για ακόμα μια φορά, αυτό που προκύπτει αβίαστα απ' το πολύ καθυστερημένο
πρόστιμο στη npower, είναι το πολύ απλό:
η ενέργεια είναι πολύ σοβαρή υπόθεση
για να την αφήσεις σε ιδιώτες!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου