Αναρτήθηκε
στο δικτυακό τόπο opengov του ΥΠΕΚΑ για
δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 13
Μαρτίου (16:00) το σχέδιο νόμου με τίτλο "ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 Ν. 2773/1999 ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ". Πρόκειται για τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ που τηρεί
ο ΛΑΓΗΕ, που χάρη στις ρυθμίσεις της πράσινης παράνοιας που είχαν κάνει οι
Παπανδρέου-Μπιρμπίλη-Παπακωνσταντίνου, εμφάνισε ένα εξωφρενικό έλλειμμα 764 εκατομμύρια ευρώ στο τέλος 2013.
Το σχέδιο
που αναρτήθηκε είναι ...
ένα
κείμενο 11 άρθρων σε 25 σελίδες. Τα άρθρα που αφορούν τα έργα ΑΠΕ είναι τα 7
πρώτα και περιληπτικά έχουν ως εξής: Στο 1ο άρθρο γίνεται επανακαθορισμός των
τιμών για τις διάφορες κατηγορίες έργων ΑΠΕ. Στο 2ο άρθρο γίνεται χαρακτηρισμός
των έργων σε κατηγορίες ανάλογα με το αν έχουν λάβει ή όχι κρατική ενίσχυση
οποιασδήποτε μορφής. Στο 3ο άρθρο ορίζεται ότι οι παραγωγοί "οφείλουν να εκδώσουν", μέσα σε 2 μήνες,
πιστωτικό σημείωμα, δίνοντας έκπτωση 35% (Φ/Β, όχι σε κτήρια) ή 10% (λοιποί
ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ) για την ενέργεια που πούλησαν το 2013. Για όσους τυχόν κάνουν ότι δεν κατάλαβαν τι θα πει "οφείλουν", θα αναστέλλεται η υποχρέωση του ΛΑΓΗΕ να πληρώνει την ενέργεια που παράγεται μετά την ισχύ του νόμου. Στο 4ο άρθρο δίνεται 5ετής επέκταση
συμβάσεων σε όλα τα έργα που στις 1/1/2014 δούλευαν λιγότερο από 12 χρόνια, με
δυνατότητα πώλησης με όρους αγοράς ή πώληση κατά προτεραιότητα με τιμή 80€/ΜWh.
Η επιλογή θα γίνεται με αμετάκλητη δήλωση του παραγωγού τουλάχιστον 6 μήνες
πριν την έναρξη επέκτασης της σύμβασης. Στο άρθρο 5 ορίζονται νέες τιμές για έργα
ΑΠΕ που συνδέονται στο σύστημα μετά την ψήφιση του νομοσχέδιου. Στο άρθρο 6
μπαίνει ετήσιο πλαφόν στα 200 MW για το σύνολο των έργων ΑΠΕ που θα μπαίνουν
κάθε χρόνο στο σύστημα μέχρι το 2020 και θα πληρώνονται με τις ειδικές τιμές
ΑΠΕ (ή 300MW για έργα της Διαδικασίας Στρατηγικών Επενδύσεων). Στο άρθρο 7
υπάρχουν διάφορες ρυθμίσεις με αναφορές σε παραγράφους νόμων και μια διάταξη
που ανοίγει το δρόμο για μελλοντική εισαγωγή με ΥΑ του λεγόμενου "net
metering".
Από κει και μετά το άρθρο 8 αναφέρεται σε ρυθμίσεις όδευσης αγωγών φυσικού
αερίου, το άρθρο 9 έχει ρυθμίσεις για την αναλογία 1:5 προσλήψεων στη ΔΕΗ μέχρι
το 2016 και διατήρηση διατάξεων για το προσωπικό του ΑΔΜΗΕ, το άρθρο 10 έχει
καταργούμενες διατάξεις και το άρθρο 11 έχει την έναρξη ισχύος.
Σύμφωνα με
όσα λέει το ΥΠΕΚΑ, "με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζεται αποφασιστικά το
πραγματικό λειτουργικό έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ για χρονικό
διάστημα τουλάχιστον μέχρι το 2020/2025". Μένει λοιπόν τώρα να δούμε τις
αντιδράσεις των ενδιαφερομένων κι απ' την ένταση του κλάματος που θα πέσει θα
εκτιμήσουμε την πραγματική αποτελεσματικότητα του νομοσχέδιου, αν και το προηγούμενο διάστημα υπήρχε "ψυχολογική προετοιμασία" των παραγωγών με δημοσιογραφικές αναφορές σε "new deal". Μένει επίσης να δούμε και αν θα εκδοθεί νέα απόφαση της ΡΑΕ για το νέο ύψος του ΕΤΜΕΑΡ,
που, θυμίζουμε, έχει ήδη χαρακτηριστεί από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικό.
Η
γενική κατεύθυνση του νομοσχέδιου φαίνεται να είναι σε σωστή κατεύθυνση,
παρόμοια μ' αυτή που ακολούθησαν το καλοκαίρι στην Ισπανία, αλλά, όπως είναι γνωστό, "ο
διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες". Τις λεπτομέρειες που, ως συνήθως
στην Ελλάδα, κρύβονται πίσω από περίτεχνες νομοτεχνικές διατυπώσεις του στυλ
"η παράγραφος τάδε του άρθρου τάδε του νόμου τάδε, όπως είχε τροποποιηθεί
με τη διάταξη του 3ου εδαφίου της 2ας παραγράφου του άρθρου τάδε του νόμου τάδε
καταργείται". Κι άντε ψάχνε να βρεις τους νόμους και τα άρθρα και τις
παραπομπές. Όπως πάντως γράφαμε και πριν λίγες μέρες, ο Παπαγεωργίου φαίνεται να
προσπαθεί να βάλει μια τάξη στο χάος που βρήκε το 2012. Εμείς πάντως σας το είχαμε πει: η πολιτική των εξωφρενικών επιδοτήσεων των ΑΠΕ δημιουργεί ένα τεράστιο οικονομικό βάρος στη χώρα. Το ίδιο έγινε και στη Γερμανία, το ίδιο έγινε και στην Ισπανία, παντού στην Ευρώπη χρειάστηκε να πάρουν μέτρα για να μειώσουν την επιβάρυνση των πολιτών που έφεραν μαζί τους οι ΑΠΕ. Με όποιο τρόπο κι αν μοιραστεί το βάρος με το ΕΤΜΕΑΡ, δεν αλλάζει το συνολικό μέγεθος του βάρους. Δεν είναι το πρόβλημα πώς θα μοιράσουμε την πίτα του ελλείμματος, το πρόβλημα είναι πώς θα μικρύνει η πίτα, ώστε να μπορέσουν να ελαφρυνθούν όλοι απ' το άγος της πράσινης παράνοιας.
Η λύση
λοιπόν μπορεί να είναι μία και μοναδική: μόνο αν
οι "επενδυτές" κληθούν να πάρουν χασούρες, μπορεί να υπάρξει λύση στο
πρόβλημα. Αλλά χασούρες σε ίδια κεφάλαια, όχι σε ξένα κεφάλαια, όχι
χασούρες στα πράσινα δάνεια, (που στην πραγματικότητα ήταν μαύρα αφού τα
μοίραζαν αφειδώς οι τραπεζίτες στους εκλεκτούς και) που, αν γίνουν κόκκινα, θα
μας τα ξαναφορτώσουν στο δημόσιο χρέος απ' την πίσω πόρτα της
ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Οι
αναρτήσεις μας βρίσκονται και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Δείτε μας λοιπόν τώρα και στο
Facebook και κάντε Like στη σελίδα μας!
Επιχειρηματικότητα,
παντού στο δυτικό κόσμο, σημαίνει και ρίσκο, σημαίνει ανάληψη
χρηματοοικονομικού κινδύνου. Αν κερδίσεις, κερδίζεις πολλά. Αλλά, υπάρχει και η
περίπτωση να χάσεις και πρέπει να σταματάς τη χασούρα έγκαιρα. Στην Ελληνική αγορά
ενέργειας κάποιοι "έξυπνοι" έχουν εφεύρει την κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα, που
κερδίζει βρέξει-χιονίσει και με τα λεφτά των άλλων, με λεφτά που δανείζουν οι
τράπεζες στους λίγους κι εκλεκτούς, ώστε οι πλούσιοι να γίνονται πλουσιότεροι
κι οι φτωχοί φτωχότεροι. Που κερδίζουν από νομοθετικές ρυθμίσεις που
εξασφαλίζουν από πολιτικούς-συνεταιράκια ή τσιράκια. Κι ακόμα κι εκείνοι, τους
οποίους τσιμπάει κάπου-κάπου η Δικαιοσύνη, καταλήγουν να κάνουν χλιδάτα πρωτοχρονιάτικα πάρτυ εις υγείαν των κορόιδων!
Και πάντα
βέβαια παραμένει το ευρύτερο πρόβλημα του ενεργειακού ισοζυγίου και τι θα
κάνουμε για τα επόμενα χρόνια. Απ' αυτό το ιστολόγιο το φωνάζουμε συνέχεια:
μόνο ο λιγνίτης δίνει σταθερή, αξιόπιστη και φθηνή ενέργεια,
στηρίζει την Ελληνική οικονομία, δίνει δουλειές στους Έλληνες.
Φτιάξτε γρήγορα και τη Μελίτη ΙΙ, για να έχουμε και φθηνό και αξιόπιστο ρεύμα.
Δεν πρέπει
να ξεχνούμε ότι ο λιγνίτης έδινε, δίνει και θα δίνει τη φθηνότερη κιλοβατώρα, αν χρειάζεται
κάτι είναι η υλοποίηση των ήδη αποφασισμένων επενδύσεων, όπως η Πτολεμαΐδα 5
και η Μελίτη ΙΙ. Το ενεργειακό μας ισοζύγιο σηκώνει και περισσότερο λιγνίτη μετά το 2020 και
θα μπορούσαν, αφού γίνουν οι πιο πάνω, να συζητηθούν Μονάδες όπως Άγιος
Δημήτριος 6 ή Πτολεμαΐδα 6 ή Αμύνταιο 3. Πώς αλλιώς θα πιάσουμε το στόχο των
27500GWh από λιγνίτη που ζήτησε η ΕΒΙΚΕΝ; Αποθέματα
λιγνίτη έχουμε, η αγορά δικαιωμάτων εκπομπών CO2 είναι νεκρή και η Κομισιόν
προσπαθεί μήπως και τη νεκραναστήσει με το backloading, την τεχνητή απόσυρση
δικαιωμάτων εκπομπών CO2. Επιπλέον, ο λιγνίτης είναι απόλυτα συμβατός με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας
στο 20-20-20 τουλάχιστον μέχρι το 2030, το έχει πει το ΥΠΕΚΑ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου