Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Κυριακή 30 Αυγούστου 2020

EV-Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: μια νέα επαναστατική μπαταρία, που απαξιώνει όλες τις υπόλοιπες κι αλλάζει την αγορά!


Με πληροφορίες από
https://ndb.technology/

Το ιστολόγιο παρακολουθεί απ' το 2015 το θέμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κι απ' την πρώτη στιγμή έχει διατυπώσει τον έντονο προβληματισμό για την εξαιρετικά ανώριμη τεχνολογία των μπαταριών λιθίου: μπορεί να είναι καλές για κινητά τηλέφωνα και φορητούς υπολογιστές, αλλά είναι εντελώς ανεπαρκείς για τα αυτοκίνητα. Ο μεγάλος χρόνος φόρτισης αποτελεί το απόλυτο συγκριτικό μειονέκτημα απέναντι στα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, όσα τερτίπια με "ταχυφορτιστές" κι αν σκαρφιστούν, όσες επιδοτήσεις κι αν δώσουν οι νεοφιλελεύθεροι της ΕΕ: στα €12.000 η συνολική επιδότηση στη Γαλλία, στα €9.480 στη Γερμανία, για να καταφέρουν να πουλήσουν -κυρίως με χρονομίσθωση/leasing- το Renault ZOE, με τα πολύ "εξελιγμένα" χαρακτηριστικά του.

Η Tesla έχει κατασκευάσει ένα τεράστιο εργοστάσιο μπαταριών στην έρημο της Νεβάδα, ήδη ετοιμάζει άλλο ένα δίπλα στο Βερολίνο κι η ασθμαίνουσα ΕΕ τρέχει να κάνει αντίστοιχα δικά της εργοστάσια στη Σουηδία και τη Γερμανία. Αλλά αυτές οι τεράστιες επενδύσεις κινδυνεύουν να πάνε στα εντελώς αζήτητα, εάν μέσα στην προσεχή πενταετία φθάσει σε εμπορική διάθεση μια εντελώς νέα τεχνολογία μπαταριών, η οποία εξελίσσεται από μια start-up εταιρεία της Καλιφόρνια. Η νέα μπαταρία χρησιμοποιεί ραδιοϊσότοπα από ραδιενεργό γραφίτη πυρηνικών αποβλήτων, τον οποίο επεξεργάζεται και εγκιβωτίζει σε δομές νανοδιαμαντιών, τα οποία παράγονται εργαστηριακά από άνθρακα C-12. Ο γραφίτης περιέχει ισότοπα άνθρακα C-14, τα οποία διασπώνται και μεταπίπτουν σε άζωτο, όπως φαίνεται στην πιο πάνω εικόνα. Αξιοποιώντας πυρηνικά απόβλητα για παραγωγή ενέργειας, η εταιρεία βρίσκει λύση ταυτόχρονα και στο πρόβλημα διαχείρισης των αποβλήτων! 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και αναδημοσιεύονται στο Facebook. Οδηγίες ρύθμισης για τις "Προτιμήσεις Ενημερώσεων" στο Facebook θα βρείτε εδώ. 

Η μπαταρία αξιοποιεί την ενέργεια που υπάρχει στα ραδιοϊσότοπα, δεν χρειάζεται φόρτιση και διαρκεί περίπου στο ...διηνεκές. Ανάλογα με τα ραδιοϊσότοπα που χρησιμοποιεί κάθε φορά, η συγκεκριμένη μπαταρία υπόσχεται πως, στη χρήση σε κινητά τηλέφωνα, λάπτοπ, κλπ, η διάρκεια ζωής είναι ...
περίπου 9 χρόνια! Στη χρήση για αυτοκίνητα, είναι ...ενενήντα (90) χρόνια! Και στη χρήση για βηματοδότες καρδιάς, ...εικοσιοκτώ χιλιάδες (28 χιλ.) χρόνια!

Το ακόμα καλύτερο; Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, το κόστος των νέων μπαταριών θα είναι ευθέως ανταγωνιστικό ή και πιο φθηνό των μπαταριών λιθίου και δίνουν ως παράδειγμα πως οι μπαταρίες ενός Tesla σήμερα κοστίζουν περί τις 9-10 χιλ. δολάρια, ενώ οι αντίστοιχες δικές τους θα κοστίζουν 7-8 χιλ. δολάρια.
 


Στις 25/8 η εταιρεία ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση δυο δοκιμών επίδειξης "Proof of Concept". Οι δοκιμές έγιναν στο Lawrence Livermore National Laboratory και στο Cavendish Laboratory του Πανεπιστημίου Cambridge. Η εταιρεία έχει καταθέσει πατέντες για την τεχνολογία και για τις βιομηχανικές μεθόδους της, περιμένει τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και λέει πως βρίσκεται στο στάδιο ανάπτυξης του εμπορικού πρωτότυπου, αλλά την έχει ρίξει πίσω ο κορονοϊός, καθώς έκλεισαν τα εργαστήρια. Ωστόσο, μετά την επαναλειτουργία των εργαστηρίων, υπολογίζουν πως θα χρειαστούν λιγότερο από ένα χρόνο για την κατασκευή του εμπορικού πρωτότυπου, προκειμένου να πάρουν τις απαιτούμενες άδειες. Στη συνέχεια, την προσεχή διετία υπολογίζουν να βγάλουν στο εμπόριο τις μικρής χωρητικότητας μπαταρίες, ενώ σε μια πενταετία τις μπαταρίες μεγάλης χωρητικότητας.

Τα πιο πάνω ακούγονται εξωπραγματικά, θα είναι μια αληθινή τεχνολογική επανάσταση, που θ' αλλάξει πάρα πολλές εφαρμογές, δημιουργώντας ένα ολόκληρο κόσμο που δεν θα χρειάζεται υποδομές ηλεκτρικών δικτύων. Στο παρελθόν κι άλλες τεχνολογίες εμφανίστηκαν ως πολλά υποσχόμενες για το πρόβλημα της φθηνής ενέργειας: θυμάται άραγε κανείς τη Defkalion Green Technologies, που υποσχόταν πάμφθηνη ενέργεια με τον πειραματικό Chemically assisted - Low Energy Nuclear Reactor αντιδραστήρα "Υπερίων" (Hyperion); Η πειραματική συσκευή στο Μιλάνο απέτυχε να περάσει ελέγχους μετρήσεων θερμικής απόδοσης και πλέον όποιος επιχειρήσει να επισκεφθεί την ιστοσελίδα της εταιρείας καταλήγει στο ...Βιετνάμ. 

Κατόπιν αυτού ας κρατούμε μικρό καλάθι μέχρι να δούμε την εμπορική εφαρμογή. Αλλά, αν γίνουν πράξη όσα υπόσχονται, το ιστολόγιο θα άρει τις επιφυλάξεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα! Αλήθεια, εσείς τρέξατε να πάρετε επιδότηση απ' την ηλεκτρονική πλατφόρμα του Χατζηδάκη; Για να στηρίξουν οι χρεοκοπημένοι την ΓερμανοΓαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, αυτή που στην καρδιά της Ευρώπης τρέχει λαχανιασμένη ν' ανταγωνιστεί τα προϊόντα της αμερικάνικης Tesla;
 
Για αναδημοσίευση, πρέπει να φαίνεται υποχρεωτικά ολόκληρο το κείμενο "Πηγή: greeklignite.blogspot.gr".




7 σχόλια:

  1. Έχετε ξεκινήσει εδώ και χρόνια μια σταυροφορία κατά των ανεμογεννητριών αμφισβητώντας κάθε παράμετρο της λειτουργίας τους, ανακαλύπτοντας δεκάδες μειονεκτήματά τους και αγνοώντας βολικά την τεχνολογική εξέλιξή τους που είναι συνεχής εδώ και δεκαετίες. Και τώρα ξαφνικά μας ενημερώνετε πως υπάρχει μια τεχνολογία μπαταρίας που θα λύσει όλα μας τα προβλήματα μονομιάς. Χωρίς δοκιμή, χωρίς πρωτότυπα, χωρίς εμπορική παραγωγή, χωρίς πιστοποιήσεις, μόνο με δελτία τύπου του κατασκευαστή. Τι ωραία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ιστολόγιο προφανώς γράφει για διάφορα πράγματα κι όχι μόνο για αιολικά.

      Εάν έχετε παρακολουθήσει το ιστολόγιο, είναι πολύ κρίμα που αναφέρεστε σε "τεχνολογική εξέλιξη" των ανεμογεννητριών. Ηλεκτροδοτικά άχρηστες ήταν, ηλεκτροδοτικά άχρηστες ΚΑΙ επιζήμιες είναι, όπως πιστοποιούν τα στοιχεία του Transparency Platform του Entso-e, για το τι ακριβώς δουλεύει στην Ελλάδα και τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για τις εισαγωγές ηλεκτρισμού.

      Όσο για το δελτίο τύπου του κατασκευαστή της μπαταρίας, δεν ξέρω πού το είδατε, εγώ δεν το είδα. Κι αν ξαναδιαβάσετε με ψυχραιμία το τι γράφω, κι όχι τι νομίζετε πως γράφω, θα δείτε πως η μπαταρία πήρε δυο Proofs of Concept, δηλαδή πιστοποίηση πως δουλεύει. Είναι αυτό ακριβώς που δεν μπόρεσε ποτέ να πάρει η ομάδα του Defkalion.

      Δεν είναι κακό να ενημερώνεστε για τεχνολογικές εξελίξεις. Κακό είναι να έχετε ιδεοληψίες πως οι ανεμογεννήτριες ηλεκτροδοτούν. Η θλιβερή πραγματικότητα είναι πως αν είχαμε μόνο τις μονάδες φυσικού αερίου, χωρίς τις ανεμογεννήτριες, το σύστημα ηλεκτροδότησης θα ήταν πιο φθηνό. Κι ας φυσά ο Αίολος όσο θέλει ...

      Διαγραφή
    2. Αντιλαμβάνομαι καλά τα μειονεκτήματα και τους περιορισμούς των ανεμογεννητριών, χωρίς να αγνοώ την εξέλιξή τους. Δεν έχω καμμία αυταπάτη ότι μπορούμε να ηλεκτροδοτηθούμε για τις επόμενες δεκαετίες χωρίς την αξιοπιστία και την ευελιξία που προσφέρουν στο σύστημα οι θερμικές μονάδες. Αλλά η μετάβαση προς μια νέα αρχιτεκτονική του συστήματος πρέπει να ξεκινήσει από τώρα παρά το όποια προβλήματα, γιατί θα χρειαστεί δεκαετίες για να ολοκληρωθεί. Μπορεί να διαφωνείτε στο χρονοδιάγραμμα της μετάβασης, αλλά πώς φαντάζεστε αλήθεια ότι θα έχουμε ρεύμα το 2050, ακόμα κι κρατήσουμε ανοικτές όλες τις λιγνιτικές μονάδες μέχρι τότε;

      Δεν διατύπωσα κανένα επιχείρημα ούτε για την κλιματική αλλαγή, ούτε για το οικονομικό μέλλον της Δυτικής Μακεδονίας, που σχετίζονται στενά με την ενεργειακή μετάβαση για να μην ξεφύγει η συζήτηση.

      Όσο για το αρχικό μου σχόλιο ήταν ότι δεν καταλαβαίνω τα δύο μέτρα και σταθμά στην αξιολόγηση δύο τεχνικών επιτευγμάτων, της ανεμογεννήτριας και της μπαταρίας.

      Την ανεμογεννήτρια την απαξιώνετε συστηματικά, ενώ την μπαταρία την παρουσιάζεται περίπου ως θαύμα, ενώ κάθε μήνα περίπου ακούμε για νέες επαναστατικές μπαταρίες που ποτέ δεν βλέπουμε, σε σημείο που έχει καταντήσει περίπου ανέκδοτο η συζήτηση για επαναστατικές μπαταρίες.

      Αν θέλετε τη γνώμη μου, και η ανεμογεννήτρια και η μπαταρία έχουν πολλά να δώσουν ακόμα με υπομονή και συνεχείς επενδύσεις. Αλλά θα συνιστούσα να αντιμετωπίζετε κάθε τεχνικό επίτευγμα με την ίδια δόση αισιοδοξίας και σκεπτικισμού.

      Διαγραφή
    3. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να μας πείτε εσείς πώς φαντάζεστε ότι θα έχουμε ρεύμα το 2050, που έτσι κι αλλιώς ο λιγνίτης των ήδη ανοικτών ορυχείων θα τελείωνε. Αλλά και πόσο θα κόστιζε το ρεύμα στον καταναλωτή.

      Διαγραφή
    4. Δεν είμαι καθόλου ειδικός για να δώσω αυτή την απάντηση (γιατρός είμαι, οπότε είστε πολύ ειδικότερος εμού), αλλά θα σας πω ποιες δυνάμεις βλέπω να διαμορφώνουν το μελλοντικό τοπίο.

      - Η τιμή των αιολικών και ειδικά των φωτοβολταϊκών θα βαίνει μειούμενη κάνοντάς τα όλο και πιο ελκυστική επένδυση
      - Οι μπαταρίες θα μπουν στο παιχνίδι δειλά στην αρχή, έντονα στη συνέχεια
      - Το Χρηματιστήριο Ενέργειας θα προσφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στην τιμολόγηση της ενέργειας και στο σχεδιασμό νέων έργων ΑΠΕ
      - Το Χρηματιστήριο Ρύπων θα συνεχίσει να τιμωρεί τα ορυκτά καύσιμα, κι αν χρειαστεί η ΕΕ θα αυξήσει την πίεση περισσότερο για να πετύχει τους στόχους εκπομπών
      - Η ΕΕ θα θεσπίσει με κάποιο τρόπο φόρο άνθρακα για τις εισαγωγές από τρίτες χώρες
      - Ο ωκεανός ρευστότητας της ΕΚΤ και της FED κάπου πρέπει να επενδυθεί και θα πάει εύκολα προς τις ΑΠΕ
      - Οι διασυνδέσεις των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών συστημάτων και αγορών θα αυξάνονται συνεχώς με ώθηση και από την ΕΕ
      - Οι μεγάλοι καταναλωτές θα συνάπτουν συμφωνίες PPA για να δηλώνουν carbon neutral
      - Οι μικροί καταναλωτές θα οδηγηθούν προς έξυπνους μετρητές με διάφορα κίνητρα εξοικονόμησης, έξυπνης κατανάλωσης, net metering

      Τώρα το πώς θα είναι το προφίλ ηλεκτροπαραγωγής το 2050 δεν ξέρω, αλλά απλά θα πω follow the money

      Διαγραφή
    5. Εκτιμώ την επιμονή σας. Πάμε λοιπόν:
      Η τιμή των Φ/Β έχει πέσει πολύ πιο γρήγορα απ’ την τιμή των αιολικών. Επιπλέον τα Φ/Β είναι απείρως πιο αξιόπιστα απ’ τα αιολικά. Συνεπώς καμιά σημασία δεν έχει αν θα πέσει (που ΔΕΝ θα πέσει) η τιμή των αιολικών, καθώς το εγγενές πρόβλημα της αναξιοπιστίας θα παραμένει.

      Οι μπαταρίες ΔΕΝ χρησιμοποιούνται για αποθήκευση με σκοπό την ηλεκτροδότηση, αλλά για υπηρεσίες εξισορρόπησης συχνότητας δικτύου. Η αποθήκευση ηλεκτρισμού για ηλεκτροδότηση, με τις σημερινές τεχνολογίες μπαταριών, απαιτεί να σκεπάσουμε τη μισή Ελλάδα με μπαταρίες.

      Το Χρηματιστήριο Ενέργειας είναι αναμφίβολα θετική εξέλιξη. Ωστόσο η αγορά ηλεκτρισμού στρεβλώνεται από χίλιες άλλες ρυθμίσεις.
      Τα Δικαιώματα Εκπομπών CO2 (κι όχι Ρύπων) είναι φόρος. Η αγορά δεν είναι ελεύθερη, αλλά χειραγωγείται απ’ την ΕΕ με το Market Stability Reserve. Συνεπώς η τιμή θα διαμορφώνεται όχι με τους νόμους της αγοράς, αλλά όπως θέλει η ΕΕ.
      Δεν είναι απλή υπόθεση η επιβολή φόρου άνθρακα στις εισαγωγές. Προσκρούει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και φυσικά στις αντιδράσεις των θιγόμενων χωρών.

      Ο ωκεανός ρευστότητας της ΕΚΤ θα πάει προς τις συγκεκριμένες μορφές ΑΠΕ που πουλάνε Γερμανοί & Δανοί, δηλ. ανεμογεννήτριες, ενώ τα Φ/Β είναι απείρως προτιμότερα. Της FED θα εξαρτηθεί καταρχήν απ’ το αποτέλεσμα των εκλογών του Νοεμβρίου.

      Οι διασυνδέσεις δικτύων είναι εξαιρετικά πονεμένη ιστορία. 129 χλμ Ελλάδα-Βουλγαρία δεν γίνονται επί 15 χρόνια, δεν ενδιαφέρονται οι Βούλγαροι. Τα Δυτικά Βαλκάνια στερούνται επαρκών δικτύων και δεν είναι και στην ΕΕ. Στη Γερμανία οι κοινωνικές αντιδράσεις έχουν ρίξει 10 χρόνια πίσω τα έργα δικτύων κι έχουν εκτοξεύσει και το κόστος. Συνεπώς μην το δένετε κόμπο πως θα γίνει.

      Carbon neutral: έχει αρχίσει και μυρίζει άλλη μια κομπίνα, σαν τη διαφήμιση για το Πράσινο Δίκτυο της Vodafone, που από κάτω έχει κάτι ψιλά γράμματα που κρύβουν την αλήθεια.

      Οι έξυπνοι μετρητές θα επιβληθούν στους μικρούς καταναλωτές, προκειμένου να καταργηθούν οι υπάλληλοι καταμετρήσεων, να γίνεται διακοπή από μακριά και να επιβληθούν ακριβά τιμολόγια στις ώρες αιχμής ζήτησης ηλεκτρισμού: 8-10 το βράδυ θα είναι πανάκριβο το ρεύμα.

      Το 2050 η βασική πηγή ηλεκτροπαραγωγής θα είναι το φυσικό αέριο, η δεκαετία 2020-30 θα είναι η δεκαετία του αερίου. Μακάρι να έχουμε κι εμείς δικό μας αέριο, αφού δεν θέλουμε το λιγνίτη, το δικό μας μαύρο χρυσό.

      Διαγραφή
  2. Η ανεμογεννήτρια είναι τεχνολογία προ ενός αιώνα. Η όποια εξέλιξή της, που ουσιαστικά μόνο το μέγεθος αφορά, δεν μπορεί να κουκουλώσει την εγγενή αδυναμία της: χρειάζεται κάτι το οποίο δεν υπάρχει, σταθερό άνεμο! Κάθε απόγευμα βλέπω τις "μεγαλύτερες στην Ελλάδα" ανεμογεννήτριες ΝΑ ΜΗ ΓΥΡΙΖΟΥΝ. Συνεπώς, ΟΧΙ, δεν έχουν να δώσουν κάτι, όση υπομονή κι επενδύσεις κι αν κάνει κανείς. Παρεμπιπτόντως, η Ελλάδα είναι χρεοκοπημένη, δεν έχει την πολυτέλεια για άχρηστες "επενδύσεις".

    Προφανώς αδυνατείτε να κατανοήσετε τι είναι το Proof of Concept. Κι αδυνατείτε να αξιολογήσετε την έκφραση "Κρατάμε μικρό καλάθι". Καλό είναι να διαβάζετε πιο προσεκτικά.

    Σημειώνω τέλος πως δεν είναι απαραίτητο να έχουμε την ίδια αξιολόγηση επενδύσεων. Το πιο πιθανό είναι πως έχουμε διαφορετικά επίπεδα γνώσεων, σπουδών, βιομηχανικής εμπειρίας, αντίληψης για την κοινωνία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή