Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Πέμπτη 19 Ιουνίου 2014

Κάποιοι ονειρεύονται φθηνό λιθάνθρακα και θέλουν να δεσμεύσουν τη χώρα. Τους έχουμε άσχημα νέα!

Έχουμε πει πρόσφατα ότι πλεόνασμα λιθάνθρακα στις διεθνείς αγορές πιέζει τις τιμές, με αποτέλεσμα να αυξάνει η κατανάλωση κάρβουνου στην Ευρώπη σε βάρος του φυσικού αερίου και, παράλληλα, να αυξάνονται οι εκπομπές CO2 σε κάποιες χώρες, όπως στη Γερμανία.
 

Όπως βλέπουμε στα διαγράμματα, που παρουσιάζει ο PLATTS, τόσο η τιμή του λιθάνθρακα που κατευθύνεται μέσω Ατλαντικού στα λιμάνια Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσας (δείκτης CIF ARA παράδοση σε ένα χρόνο), όσο και η τιμή του αυστραλιανού λιθάνθρακα που φεύγει απ' το Νιούκαστλ, δίπλα στο Σύδνεϋ, προς την Ασία (δείκτης FOB Newcastle), είναι ήδη επί μια τριετία έντονα πτωτικές. 

Αυτό ωστόσο που δεν φαίνεται στα πιο πάνω διαγράμματα είναι ότι η κορύφωση της τιμής σημειώθηκε το 2008, λίγο πριν ξεσπάσει η παγκόσμια οικονομική κρίση κι επομένως η πτωτική τάση αρχίζει στην πραγματικότητα πριν 6 χρόνια, η κορυφή του 2011 είναι τοπική κι επιβεβαιώνει ουσιαστικά την πτωτική τάση. Το διάγραμμα προέρχεται από τα στοιχεία που δίνει το γνωστό BP Statistical Review of World Energy στην έκδοση για το 2014, που κυκλοφόρησε στις 16/6. Ο δείκτης Northwest Europe coal marker price αφορά τα λιμάνια ARA, προέρχεται από το μεγάλο πρακτορείο McCloskey και είναι παρόμοιος με τον CIF ARA του PLATTS. Μια πιο προσεκτική ματιά στο διάγραμμα δείχνει τη διαμόρφωση ενός "τριγωνικού σχηματισμού", με τις τιμές να αναμένεται ότι θα "παίζουν" το επόμενο διάστημα στην περιοχή μεταξύ 80 και 105$/t, μέχρι να φανεί προς τα πού θα πάει η μακροπρόθεσμη τάση. Αλλά τα δεδομένα είναι πολύ απλά: 
  • ο πλανήτης είναι όλο και πιο διψασμένος για ενέργεια, το 40% της ηλεκτροπαραγωγής παγκοσμίως γίνεται απ' το κάρβουνο και πολλές χώρες έχουν ακόμα ελλειμματική ηλεκτροπαραγωγή. 
  • Τα αιολικά έχουν αποδειχθεί εντελώς αναξιόπιστα, δεδομένου ότι χρειάζονται ατελείωτες χιλιάδες χιλιόμετρα δικτύων υψηλής τάσης, προκειμένου να διαχυθεί το πρόβλημα της τυχαίας παραγωγής, και συνεχή υποστήριξη από "στρεφόμενες εφεδρείες".
  • Τα Φ/Β αδυνατούν να παράγουν έστω και μια κιλοβατώρα τη νύχτα και το χειμώνα.
  • Τα πυρηνικά είναι καταρχήν πανάκριβα, αλλά και "παιχνίδια για μεγάλα παιδιά".
Εσείς λοιπόν προς ποια κατεύθυνση νομίζετε ότι θα κινηθούν οι τιμές του κάρβουνου; Ιδίως αν εξελιχθεί το σύστημα CCS, για συλλογή και αποθήκευση του CO2 ή κάποιο σύστημα σαν το Hydrosol και αυξηθεί πολύ η ζήτηση; 

Οι τιμές των εμπορευμάτων παρουσιάζουν κυκλικότητα, περιόδους ανόδου και περιόδους κάμψης, με τη μακροπρόθεσμη τάση να είναι κατά κανόνα ανοδική, επειδή παίζει ρόλο κι ο πληθωρισμός, η αξία του χρήματος. Η τωρινή 6ετής πτώση έχει ανοίξει για μια ακόμα φορά την όρεξη σε κάποιους εδώ, στην Ελλάδα, να φέρουν λιθάνθρακα, όπως προσπαθούσαν και το 1992, επί κυβέρνησης Μητσοτάκη και υπουργίας Μάνου, τότε που "μας πρόσφερε λιθάνθρακα σε χαμηλή τιμή η Νότια Αφρική" κι έπρεπε να μας πείσουν ότι "καλό είναι να αφήσουμε το λιγνίτη για τις επόμενες γενιές". Η μόνιμη θεωρία της Ψωροκώσταινας, για να πλουτίζουν οι επιτήδειοι εισαγωγείς. Τότε βέβαια στη ΔΕΗ πρόεδρος ήταν ο Θεμ. Ξανθόπουλος, που πίστευε στο λιγνίτη, οργάνωσε τη ΔΕΗ κι όταν χρειάστηκε πέταξε στα μούτρα του Μάνου και του Μητσοτάκη την παραίτησή του. Ο λιθάνθρακας δεν ήλθε ποτέ κι ο λιγνίτης απογειώθηκε, μέχρι και τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, στηρίζοντας με τον καλύτερο τρόπο και την Ολυμπιάδα 2004. Κι ο Ξανθόπουλος έγινε εξωκοινοβουλευτικός Υφυπουργός. 

Οι τιμές του λιθάνθρακα διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό απ' την προσφορά και τη ζήτηση. Όταν υπάρχει αυξημένη ζήτηση, (και άνοδος της τιμής), τα ορυχεία αυξάνουν την παραγωγή και ενδεχομένως ανοίγουν και νέα ορυχεία. Δεν αρκεί όμως να αυξηθεί η παραγωγή, πρέπει να υπάρχει και μεταφορικό δυναμικό: το κάρβουνο χρειάζεται τρένα για να φτάσει στα λιμάνια, χρειάζεται φορτωτική ικανότητα στα λιμάνια και χρειάζεται και τα ειδικά πλοία για να μεταφερθεί. Αντίθετα, όταν υπάρχει αυξημένη προσφορά, που υπερκαλύπτει πολύ τη ζήτηση, τα ορυχεία με το μεγαλύτερο κόστος εξόρυξης και μεταφοράς είναι τα πρώτα που θα νιώσουν τις συνέπειες της ύφεσης.

Οι αναρτήσεις μας βρίσκονται και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε «Μου αρέσει» (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση!

Σε όσους ονειρεύονται και πάλι αιώνια χαμηλές τιμές λιθάνθρακα έχουμε άσχημα νέα: λίγο πιο κάτω απ' τα σημερινά επίπεδα τιμών βρίσκεται το όριο κόστους για αρκετά ορυχεία στην Ινδονησία και κυρίως την Αυστραλία, αν οι τιμές προσεγγίσουν τα 65$/t κάποια θα κλείσουν, μειώνοντας την προσφορά. Ωστόσο η Ινδία αντιμετωπίζει διακοπές ηλεκτροδότησης που διαρκούν αρκετές ώρες,  έχει ισχυρό ενδιαφέρον να αυξήσει την κατανάλωση κάρβουνου για ηλεκτροπαραγωγή κι έχει πολύ στενή συνεργασία με τα ορυχεία του Κουήνσλαντ. Από κοντά κι η Νότια Κορέα και όλη η περιοχή της Ινδοκίνας διατηρούν υψηλά τη ζήτηση, ενώ και η Ιαπωνία, μετά το τσουνάμι της Φουκουσίμα και τις συνέπειες στην πυρηνική της βιομηχανία, έχει αυξημένες ανάγκες σε κάρβουνο. Οπότε οι αναλύσεις που κάνουν οι Αυστραλοί προβλέπουν επίπεδα τιμών περί τα 90$/t για το 2018, ανάκαμψη απ' τα σημερινά επίπεδα, έναρξη ανακοπής της πτωτικής τάσης κι ενδεχόμενη διαμόρφωση σημείου καμπής για αναστροφή τάσης.

Να το βάλουν καλά στο μυαλό τους όλοι:

έχουμε λιγνίτη και 
δεν χρειαζόμαστε λιθάνθρακα!

Πολιτικές αξιοποίησης του λιγνίτη χρειαζόμαστε, να γίνει γρήγορα η Πτολεμαΐδα 5 και η Μελίτη 2 κι έπειτα να εξετάσουμε αν μπορεί να γίνουν και άλλες μονάδες, π.χ. Άγιος Δημήτριος 6 ή Αμύνταιο 3 ή Πτολεμαΐδα 6. Όπως κάνουν παντού σ' όλο τον κόσμο ...

Αποθέματα έχουμε, εξοπλισμό έχουμε, λεφτά για επενδύσεις υπάρχουν και τα πληρώνουμε με το λογαριασμό της ΔΕΗ στο ΕΤΜΕΑΡ και στις επιδοτήσεις των ΑΠΕ, χρειαζόμαστε ορθολογική σκέψη και πατριωτισμό. Δυστυχώς ζητούμενα και τα δυο στη σημερινή ηθικά και οικονομικά χρεοκοπημένη χώρα ...

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου