Ενσιλωτής

Ενσιλωτής

Δευτέρα, 23 Μαΐου 2016

Ο λιγνίτης στο 28% και το εθνικό μας success story στην ενέργεια συνεχίζεται απτόητο το 2016 (Μέρος 2ο).


Συνεχίζουμε σήμερα με το 2ο μέρος του μίνι αφιερώματος με τίτλο "Ο λιγνίτης στο 28% και το εθνικό μας success story στην ενέργεια συνεχίζεται απτόητο το 2016". Το 1ο μέρος το είδαμε το Σάββατο, καθώς τη Παρασκευή ο ΑΔΜΗΕ έδωσε στη δημοσιότητα το Μηνιαίο Δελτίο Ενέργειας Απριλίου 2016, με τη συμμετοχή του λιγνίτη στο διασυνδεμένο σύστημα στο 1ο τετράμηνο 2016 στο μόλις 28%, τις εισαγωγές στο 22% και το φυσικό αέριο στο 19%.

Το διάγραμμα που φαίνεται πιο πάνω προέρχεται απ' το ενεργειακό παρακλάδι του ΟΟΣΑ, το Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (International Energy Agency), απ' τη σειρά εκδόσεων "Energy Policies of IEA Countries" και περιλαμβάνεται στην έκθεση του 2016 για την Πορτογαλία, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, (καθώς και στην αντίστοιχη έκθεση για το Βέλγιο). Δείχνει τη συμμετοχή των διάφορων πηγών στην πρωτογενή κατανάλωση ενέργειας (Total Primary Energy Supply -TPES), των χωρών-μελών του ΙΕΑ με στοιχεία του 2014. Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον διάγραμμα, καθώς δείχνει συγκριτικά πόσο ενεργειακά εξαρτημένη είναι κάθε χώρα και πώς αξιοποιεί τις εγχώριες πηγές της, για να εξασφαλίσει συγκριτικό πλεονέκτημα στην οικονομία της.

Όπως πολύ ευδιάκριτα φαίνεται στο διάγραμμα, η χώρα μας έχει τη 2η μεγαλύτερη εξάρτηση απ' το πετρέλαιο ανάμεσα στις 29 χώρες-μέλη του ΙΕΑ, μετά μόνο απ' το ...Λουξεμβούργο. Όλες οι ανταγωνιστικές οικονομίες των χωρών-μελών του ΙΕΑ έχουν μικρότερη εξάρτηση απ' το πετρέλαιο. Με την εξαίρεση κάποιων πολύ μικρών ποσοτήτων που εξακολουθούν να παράγονται στον Πρίνο, το πετρέλαιο είναι εξ ολοκλήρου εισαγόμενο. Η αμέσως επόμενη πηγή για την κάλυψη των αναγκών μας σε ενέργεια ήταν το 2014 ο υπερπολύτιμος λιγνίτης μας, ο δικός μας μαύρος χρυσός. Αλλά αυτό το ποσοστό του 2014 δεν υπάρχει πλέον, είναι ήδη παρελθόν, καθώς το 2014 ο λιγνίτης ήταν στο 45% της ηλεκτροπαραγωγής στο διασυνδεμένο σύστημα με 22.709GWh, το 2015 το μερίδιο έπεσε στο 37,76% με 19.418GWh και, δυστυχώς, όχι μόνο  το μερίδιο έπεσε στο μόλις 28% στο 1ο τετράμηνο 2016, όπως είδαμε το Σάββατο, αλλά και η προπτική για το άμεσο μέλλον είναι μάλλον αποθαρρυντική. 

Μέσα στα τελευταία 2-3 χρόνια το μερίδιο του λιγνίτη μειώθηκε στο μισό του 2004 κι αντί να στηρίζουμε τις εγχώριες πηγές ενέργειας, βασιζόμαστε σε 100% εισαγόμενο φυσικό αέριο και σε εισαγωγές ηλεκτρισμού απ' το λιγνίτη των Σκοπίων και της Βουλγαρίας. Το εθνικό μας success story στην ενέργεια συνεχίζεται απτόητο! Πρόκειται για ένα διάγραμμα που φυσιολογικά δεν πρέπει ν’ αφήνει κανέναν στο ΥΠΕΝ να κοιμάται τα βράδια.

Δείτε επίσης πόσο σημαντικό σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες χώρες είναι το μερίδιο της ηλιακής ενέργειας στην Ελλάδα, την ώρα που κάποιος ξενόφερτος περιφερόμενος θίασος πιέζει να βάλουμε κι άλλα Φ/Β, για να στηρίξουμε τις Γερμανικές "πράσινες" θέσεις εργασίας. Καθώς δεν μάθαμε ποτέ τα μαθήματα απ' την Ισπανία και βάλαμε ήδη εδώ και δυο χρόνια όλα τα Φ/Β που επρόκειτο να βάλουμε μέχρι το 2020,  η  αγορά των ηλιακών πρακτικά είναι κορεσμένη σήμερα στην Ελλάδα. Δεδομένου μάλιστα του ό,τι τα Φ/Β ...
παράγουν ηλεκτρισμό αιχμής το μεσημέρι και μεσημβρινή αιχμή ζήτησης δεν υπάρχει πιά στην Ελλάδα των μνημονίων, σε συνδυασμό προς τη μορφή των δικτύων διανομής, και παρά τη μεγάλη πτώση των τιμών των Φ/Β, μικρά μόνο περιθώρια υπάρχουν ακόμα. 

Σημείωση: αγαπητοί αναγνώστες, η Google λέει πως όλο και περισσότεροι παρακολουθείτε πλέον το ιστολόγιο απ' το κινητό τηλέφωνο. Βεβαιωθείτε πως βλέπετε όλο το περιεχόμενο, κάποιες συσκευές σίγουρα δεν υποστηρίζουν σωστά τα blogspot και τα διαγράμματα σίγουρα θα τα δείτε καλύτερα σε μεγαλύτερη οθόνη. Συνιστάται η παρακολούθηση μέσω Η/Υ. 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε "Μου αρέσει" (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση! Και ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε. 

Την ίδια στιγμή η Γαλλία έχει πολλά πυρηνικά, καθώς και ουράνιο έχει στις πρώην Γαλλικές αποικίες και πουλά πυρηνική τεχνολογία. Η Νορβηγία έχει πολλά νερά, η Νέα Ζηλανδία έχει πολλή γεωθερμία, αλλά δώστε ιδιαίτερη προσοχή στην Εσθονία, με το τεράστιο μαύρο χρώμα στο δικό της διάγραμμα. Η Εσθονία είναι η χώρα με τα πιο πολλά στερεά ορυκτά καύσιμα (ανά κάτοικο). Το ορυκτό της καύσιμο δεν είναι κάρβουνο, είναι πισσούχος σχιστόλιθος, μια μορφή στερεοποιημένου πετρελαίου. Η Εσθονία έχει τα δυο μεγαλύτερα εργοστάσια κατεργασίας πισσούχου σχιστόλιθου στον κόσμο.

Προσέξτε επίσης το γκρίζο χρώμα στα διαγράμματα της Ιρλανδίας και της Φινλανδίας: δείχνουν την αξιοποίηση της τοπικής τύρφης, μιας μορφής κάρβουνου πολύ φτωχής σε θερμιδικό περιεχόμενο, πιο φτωχής απ' το δικό μας λιγνίτη: η τύρφη αποτελεί το γεωλογικά πρόδρομο σχηματισμό όλων των υπόλοιπων μορφών κάρβουνου. Το φτωχό θερμιδικό περιεχόμενο δεν εμποδίζει τις χώρες αυτές να αξιοποιούν την τύρφη τους, καθώς δεν έχουν ουσιαστικά άλλες εγχώριες ορυκτές ενεργειακές πηγές.

Δείτε τέλος πόσο ασήμαντα ήταν το 2014 τα αιολικά και τα ηλιακά στην κάλυψη των αναγκών της Γερμανίας, παρά την παράνοια της Energiewende. Και την επόμενη φορά που θα σας μιλήσουν για τα αιολικά ρεκόρ της Δανίας, δείξτε τους το πιο πάνω διάγραμμα: ποιά αιολικά; Η βιομάζα είναι πολύ πιο σημαντική!

Η ουσία πάντως παραμένει στην αναγκαιότητα για τη χώρα μας να μειώσει την ενεργειακή της εξάρτηση και τις δαπάνες για εισαγωγές καυσίμων. Με τις μπαταρίες λιθίου ν' ανοίγουν το δρόμο της ηλεκτροκίνησης και νέες τεχνολογίες για πιο φθηνές και πιο ισχυρές επαναφορτιζόμενες μπαταρίες να περιμένουν να βρουν το δρόμο της εμπορικής αξιοποίησης, ίσως έχει έλθει ο καιρός να ξανασκεφτούμε τον τρόπο που μετακινούμαστε στην Ελλάδα. Η ταχεία εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης είναι ο μόνος τρόπος ν' αυξηθεί γρήγορα η ζήτηση ηλεκτρισμού, λιγνίτης και Φ/Β μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ν' αντικαταστήσουν μέρος των αναγκών σε πετρέλαιο και να βοηθήσουν στην ανάκαμψη της οικονομίας. 

Αλλά ηλεκτροκίνηση προσαρμοσμένη στις Ελληνικές συνθήκες, με τα 6 εκατομμύρια πληθυσμό στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα και τα εκατομμύρια τουριστών στα νησιά. Δεν θα πρέπει ο Ευρωπαϊκός Νότος να επιδοτήσει γι' άλλη μια φορά τα Γερμανικά πλεονάσματα, δεν θα πρέπει ν' απορροφήσουμε και να επιδοτήσουμε την εντελώς ανώριμη τεχνολογία των Γερμανικών αυτοκινήτων, που τα ετοιμάζουν ως ακινητοποιημένες μπαταρίες αποθήκευσης του άχρηστου αιολικού τους ρεύματος κι όχι σαν μεταφορικά μέσα έτοιμα να μεταφέρουν τους ιδιοκτήτες ανά πάσα στιγμή όπου χρειαστεί. Δεν μας χρειάζεται να βιώνουμε μια Οδύσσεια σε κάθε μας μετακίνηση.

Τι λέει η "πρώτη φορά αριστερά";

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου