Στις αρχές
Μαρτίου σας είχαμε ενημερώσει ότι, ενώ στην Ελλάδα ξεπουλούν
τη δημόσια περιουσία, η Γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία κρατικής
εταιρείας μεταλλείων, προκειμένου να διασφαλίσει τον εφοδιασμό της χώρας με
πρώτες ύλες και να εξάγει Γαλλική τεχνογνωσία στο εξωτερικό. Σήμερα θα δούμε
πώς η Γαλλική κυβέρνηση προστατεύει τις στρατηγικής σημασίας Γαλλικές
επιχειρήσεις από εξαγορά τους από ξένες εταιρείες.
Στο τέλος Απριλίου έγινε γνωστό το ενδιαφέρον της Αμερικανικής General Electric (GE) να εξαγοράσει τον τομέα ενέργειας της μεγάλης Γαλλικής εταιρείας Alstom έναντι περίπου 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στις 24 Απριλίου η Alstom ουσιαστικά επιβεβαίωνε τη φημολογία, δίνοντας στην δημοσιότητα μια ανακοίνωση ότι "δεν έχει ενημερωθεί για πιθανή δημόσια πρόταση εξαγοράς των μετοχών της εταιρείας". Οι αναφορές στο τύπο ήταν συγκεκριμένες για τον κλάδο ενέργειας, αλλά η Alstom μιλούσε για ...
"μετοχές της εταιρείας". Σε τέτοιες περιπτώσεις, παγκοσμίως, οι ανακοινώσεις των εταιρειών εστιάζουν στο γραφειοκρατικό μέρος και στη συμφωνία των διατυπώσεων με τις νομικές υποχρεώσεις και δεν μιλούν ποτέ για την ουσία
Έτσι, μόλις 5 μέρες αργότερα, στις 29 Απριλίου, μια νέα ανακοίνωση της Alstom επιβεβαίωνε την κατάθεση επίσημης πρότασης της GE για εξαγορά των κλάδων θερμικής ενέργειας, ΑΠΕ και δικτύων καθώς επίσης και υποστηρικτικών υπηρεσιών. Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι οι συγκεκριμένοι κλάδοι απασχολούν περίπου 65 χιλ. εργαζόμενους, έφεραν 14,8 δισεκατομμύρια ευρώ έσοδα το οικονομικό έτος 2012/13, το διοικητικό συμβούλιο εξετάζει την αποδοχή της και όρισε μια επιτροπή για εξέταση της προσφοράς μέχρι το τέλος Μαΐου. Σε περίπτωση που η πρόταση γίνει δεκτή, λέει η ανακοίνωση, η Alstom θα επικεντρωθεί στον τομέα των μεταφορών, θα αποπληρώσει μέρος του χρέους της και θα επιστρέψει κεφάλαια στους μετόχους.
Η ανακοίνωση αναφέρει επίσης την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τη Γερμανική Siemens, στην οποία θα παρέχει πρόσβαση σε εταιρικές πληροφορίες προκειμένου να καταθέσει εναλλακτική προσφορά.
Η Alstom έχει παρουσία σε 100 χώρες, απασχολεί περίπου 18 χιλ. εργαζόμενους στη Γαλλία και περίπου 96 χιλ.
παγκοσμίως, είχε έσοδα 20,3 δισεκατομμύρια ευρώ το οικονομικό έτος 2013/14. Δραστηριοποιείται στην κατασκευή του τρένου υψηλής ταχύτητας TGV
και τρένων αστικού μετρό, ενώ ο κλάδος της για την ενέργεια, που κατασκευάζει εργοστάσια
ηλεκτροπαραγωγής (πυρηνικά, κάρβουνου, φυσικού αερίου, υδροηλεκτρικά, ΑΠΕ) και δίκτυα υψηλής τάσης,
έφερε το 2013 το 70% των εσόδων. Εξοπλισμός της Alstom υπάρχει και σε πολλά εργοστάσια της ΔΕΗ.
Από την πρώτη στιγμή η Γαλλική κυβέρνηση, τόσο με τον Υπουργό βιομηχανίας Arnaud Montebourg όσο και με το νέο Πρωθυπουργό Manuel Valls, ξεκαθάρισε ότι δεν βλέπει με καλό μάτι την πρόθεση της GΕ: "σ' αυτή την υπόθεση δεν διακυβεύονται μόνο οικονομικά συμφέροντα, υπάρχουν επίσης συμφέροντα βιομηχανικά, κοινωνικά και ανθρώπινα. Η κυβέρνηση σκοπεύει να προστατεύσει τα συμφέροντα της Γαλλίας". Και αμέσως μετά και ο Γάλλος Πρόεδρος Francois Hollande χαρακτήρισε την πρόταση ως "μη αποδεκτή", αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα προτιμούσε να δει μια συμμαχία Alstom - Siemens.
Οι αναρτήσεις μας βρίσκονται και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε «Μου αρέσει» (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση!
Ωστόσο η Siemens όχι μόνο δεν έχει προβεί μέχρι σήμερα σε καμιά σχετική ανακοίνωση, αλλά εξαγόρασε τον τομέα στροβίλων της Βρετανικής Rolls Royce έναντι 780 εκατ. ευρώ και δεν φαίνεται "να κυνηγάει ζεστά" μια συμφωνία με την Alstom.
Κατόπιν όλων αυτών η Γαλλική κυβέρνηση παρουσίασε μια απόφαση, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 15/5 και ισχύει από 16/5, που της δίνει το δικαίωμα να μπλοκάρει εξαγορές εταιρειών στους τομείς της ενέργειας, του νερού, των τηλεπικοινωνιών, των μεταφορών και της εθνικής άμυνας. Η απόφαση καλύπτει επίσης τα διυλιστήρια, αλλά όχι τα πετροχημικά εργοστάσια.
Ο Κοινοτικός Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς & Υπηρεσιών -Γάλλος- Michel Barnier έκανε μια "χλιαρή" δήλωση, γενικά ενάντια στα μέτρα προστατευτισμού, για να συμπληρώσει ότι "Κάπου 10 χώρες της ΕΕ -Βρετανία, κλπ- έχουν πάρει παρόμοια μέτρα σε διάφορους τομείς" και κάθε χώρα έχει το δικαίωμα να προστατεύσει την περιουσία της για λόγους δημόσιου συμφέροντος.
Το Γαλλικό Δημόσιο δεν είναι μέτοχος της Alstom, αλλά η κρατική EDF, η Γαλλική ΔΕΗ, είναι μεγάλος πελάτης της και από εκεί προκύπτει το μεγάλο ενδιαφέρον. Δεν πρέπει φυσικά να ξεχνούμε ότι όλα αυτά γίνονται παραμονές Ευρωεκλογών, τη στιγμή μάλιστα που η Γαλλική οικονομία δεν τα πάει πολύ καλά, η ανεργία είναι στο 11% και η δημοτικότητα του Francois Hollande σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Αυτό ωστόσο δεν αλλάζει την ουσία του θέματος, που είναι ότι όταν στην Ελλάδα η μνημονιακή συγκυβέρνηση τρέχει να ξεπουλήσει τη ραχοκοκκαλιά της οικονομίας, τη ΔΕΗ κι ό,τι άλλο δημόσιο υπάρχει στη χώρα -και τη Δευτέρα θα δούμε ένα εντελώς νέο "κατόρθωμά τους"-, στη Γαλλία όχι μόνο μιλούν για παρέμβαση του κράτους στην οικονομία για προστασία του δημοσίου συμφέροντος, αλλά με αποφασιστικότητα κάνουν και πράξη τα λόγια τους.
Την ίδια λογική για την Αλστομ ακολουθούσε και ο Σαρκοζί. Είναι ο κύριος τροφοδότης και κατασκευαστής της ΕdF ακολουθώντας πολιτική μερκαντιλισμού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕύκολα αφήνεις τον έλεγχο τέτοιων γιγαντιαίων επιχειρήσεων σε ξένους;
(άσε που αλλού κάνουν καλές μπίζνες)
Ο Σαρκοζί έσωσε το 2004 την Alstom απ' τη χρεοκοπία. Για τις μπίζνες, είναι γνωστό ότι πάντα στην Ελλάδα οι μεγάλες προμήθειες γίνονταν με μοιρασιά: τόσα οι Αμερικάνοι, τόσα οι Γάλλοι, τόσα οι Γερμανοί. Και μην ξεχνούμε ότι ο εκάστοτε διοικητής της ΔΕΗ διορίζεται απευθείας απ' το γραφείο του πρωθυπουργού. Ώστε να μπορεί μετά να πει ο κάθε πρωθυπουργός αν το κάτι τις που παίρνει κάποιος είναι μικρό ή μεγάλο ...
ΑπάντησηΔιαγραφή