Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2016

Eurelectric: τι θα συμβεί αν η Ελλάδα λάβει ή δεν λάβει δωρεάν δικαιώματα εκπομπών CO2.

Όπως είδαμε προχθές, στις 30 Νοέμβρη η Κομισιόν παρουσίασε το "χειμερινό πακέτο" μέτρων για την ενέργεια. Την ίδια ημέρα ωστόσο παρουσίασε και η Eurelectric, η Ένωση των Ευρωπαϊκών βιομηχανιών ηλεκτρισμού, τις θέσεις της για τη μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών CO2 της ΕΕ (EU ETS) στην περίοδο μετά το 2020. Οι θέσεις παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα, καθώς ανοίγουν το δρόμο για να δοθούν και στη χώρα μας δωρεάν δικαιώματα εκπομπών CO2.

Δωρεάν δικαιώματα που θα επιτρέψουν στη χώρα να είναι πιο ανταγωνιστική στην παραγωγή ηλεκτρισμού σε σχέση με τις γειτονικές χώρες που είτε έχουν ήδη δωρεάν δικαιώματα είτε δεν συμμετέχουν στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών CO2 της ΕΕ. Και δεν πρέπει ούτε στιγμή να ξεχνούμε αυτό που έγραψα στην τελευταία ανάρτηση για το 2015, πως ως χώρα είμαστε πολύ μπροστά σε σχέση μ' άλλες στην επίτευξη των στόχων της Κοινοτικής πολιτικής για μείωση των εκπομπών CO2 απ' την ηλεκτροπαραγωγή, τόσο μπροστά που ως χώρα ...αυτοκαταστρεφόμαστε!

Η θέση της Eurelectric συνοψίζεται στη σταδιακή αύξηση της τιμής του δικαιώματος εκπομπών, προκειμένου να γίνει πιο ακριβή η ηλεκτροπαραγωγή με ορυκτά καύσιμα και να γίνουν έτσι ανταγωνιστικές οι ΑΠΕ, που διαφορετικά δεν είναι ανταγωνιστικές με καμμιά έννοια. Για να  πετύχει τη σταδιακή αύξηση της τιμής του δικαιώματος προτείνει την άγρια χειραγώγηση της κατά τα λοιπά "ελεύθερης" αγοράς, λιγοστεύοντας διοικητικά τα διαθέσιμα δικαιώματα μέσω του μηχανισμού αποθεματοποίησης δικαιωμάτων Market Stability Reserve: "Increasing the MSR’s annual intake rate, would address the current oversupply of ETS allowances on the market in the current and next trading phase, and would not affect the amount of free allocation share for industry. Significant emission reductions would be triggered in 2021-2025 and would lead to less costly abatement in later years as the MSR stock increases". Αυτό θα έχει τελικά σαν συνέπεια νέες επενδύσεις σε έργα "εκσυγχρονισμού" κι όπως όλοι οι "εκσυγχρονιστές" έτσι και η Eurelectric ουδόλως ενδιαφέρεται για ...
τις συνέπειες στους καταναλωτές, το μόνο που ενδιαφέρει είναι να κινείται το χρήμα προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις (και τσέπες).


Αναγνωρίζει ωστόσο η Eurelectric πως οι συνέπειες του "εκσυγχρονισμού" δεν είναι ίδιες για όλα τα κράτη-μέλη: "Member States are at different levels of carbon intensity and GDP/capita levels, and the electricity sector in some Member States would face significantly higher investment needs than elsewhere and would thus face a higher burden as a result of the increased ambition". Ποιες είναι οι χώρες που θα υποστούν τις επιπτώσεις της "μεταρρύθμισης" του ETS; Καταρχήν η πολύ ανθρακική Πολωνία, στη συνέχεια η Ελλάδα και δευτερευόντως η Βουλγαρία και η Τσεχία. Οι χώρες δηλαδή της ΚΑ και ΝΑ Ευρώπης που έχουν λιγνίτη, επειδή ο λιγνίτης επιμένει να δίνει τη φθηνότερη κιλοβατώρα, σε πείσμα όλων όσων θέλουν να πουλήσουν με το ζόρι φυσικό αέριο και να καρπωθούν την υπεραξία του πλούτου, που παράγουν καθημερινά οι λαοί.


Οι αριθμοί που αναφέρονται στον πιο πάνω πίνακα μόνο τρόμο μπορούν να προκαλούν, καθώς τόσο στην Κομισιόν όσο και στη Eurelectric φαίνεται να έχουν μείνει στην εποχή του "Λεφτά υπάρχουν": σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ηλεκτρισμού Ελλάδας, η επίπτωση στο ηλεκτροπαραγωγικό σύστημα της χώρας μας απ' την προτεινόμενη αύξηση της τιμής των δικαιωμάτων εκπομπών CO2, είναι 6,1 δισεκατομμύρια ευρώ επιπρόσθετο κόστος πάνω απ' το ήδη προτεινόμενο απ' την Κομισιόν κόστος των 8,8 δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2021-2030! Χρειάζεται να σας πω ποιος θα πληρώσει όλα αυτά τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ αχρείαστων επενδύσεων και ποιοι θα είναι οι εισπράκτορες, σε μια χρονική στιγμή που η 2η αξιολόγηση του 3ου μνημονίου δεν κλείνει επειδή το ΔΝΤ θέλει προκαταβολικά κι άλλο αίμα των συνταξιούχων; Λεφτά για συντάξεις δεν υπάρχουν, αλλά λεφτά για επενδύσεις στα αναξιόπιστα προϊόντα των δανειστών θα βρεθούν, όπως τόσα χρόνια βρίσκονται και για τους εξοπλισμούς, όπως ήδη πληρώνουμε 1 δισεκατομμύριο ευρώ κάθε χρόνο για τις επιδοτήσεις των ΑΠΕ με το ΕΤΜΕΑΡ. Καταλάβατε τώρα γιατί χρειαζόμαστε τα μνημόνια; Για να είναι σίγουροι πως θα έχουμε λεφτά να τους πληρώνουμε στο διηνεκές.

Η μεγαλόκαρδη λοιπόν Eurelectric, σε ειδική έκθεση για το ETS, εξέτασε και δυο σενάρια, τα 19 και 20, με την παραδοχή πως και η Ελλάδα θα είναι επιλέξιμη για τη χορήγηση δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών. Μέχρι τώρα δωρεάν δικαιώματα δίνονταν σε χώρες που το 2013 είχαν ΑΕΠ κάτω του 60% του Κοινοτικού μέσου όρου και η Ελλάδα είχε 61,3%, οπότε η κυβέρνηση ΣαμαροΒενιζέλων, αυτή που ετοιμαζόταν να πουλήσει τη "μικρή ΔΕΗ", ουδόλως είχε ενδιαφερθεί για το εθνικό συμφέρον των δωρεάν δικαιωμάτων. Χάρη στα μνημόνια η οικονομία μας συνέχισε τον κατήφορο, οπότε το 2014 και το 2015 βρέθηκε και το δικό μας ΑΕΠ κάτω του 60% του Κοινοτικού μέσου όρου.

Το ιστολόγιο με ιδιαίτερη υπερηφάνεια αποκαλύπτει σήμερα πως, αφού στις 25 Γενάρη 2015 η ιστορία άλλαξε σελίδα, στις 15 Ιουλίου 2015 είχε στείλει σε "κατάλληλους αποδέκτες" μήνυμα με θέμα "Ύφεση 2-4% το 2015 κατά την Κομισιόν. Μήπως φέρνει πιο κοντά τα Δωρεάν δικαιώματα CO2;" Ουδέν κακό αμιγές καλού, εναλλακτικά σε κάθε κρίση κρύβεται και μια ευκαιρία και το μήνυμα είχε ως εξής:
"Ακολουθώντας τα βήματα: European Commission -->Economic and Financial Affairs--> Financial assistance in EU Member States --> Greece-->Latest status, βρίσκει κανείς την έκθεση http://ec.europa.eu/economy_finance/assistance_eu_ms/documents/2015-07-10_greece_art__13_eligibility_assessment_esm_en.pdf, που είναι η τελευταία έκθεση των υπηρεσιών της Κομισιόν για το Ελληνικό αίτημα δανειοδότησης απ’ τον ESM, με ημερομηνία 10.7.2015.
Στη σελίδα 7 αναφέρει επί λέξει:
«Growth estimates have been further revised downwards: preliminary revised projections point to a strong decline in economic activity in 2015. Real GDP growth expectations now range from -2% to -4.0% in 2015, compared with 0.5% in the Spring forecast. 2016 should also see negative growth -0.5% to -1.75% with growth picking up only in the course of 2017, assuming that political stability is restored soon and a gradual relaxation of the administrative measures on the banking sector. Long-term growth is assumed at 1.8% in the base line and at 1.5% in the adverse scenario».
Η επί τα πολύ χείρω αναθεώρηση του ΑΕΠ για το 2015 & 16, απ’ την ίδια την Κομισιόν, μήπως πλέον ενδυναμώνει το αίτημά μας για δωρεάν δικαιώματα CO2; Επιβάρυνση σχεδόν 300 εκατ. ευρώ/έτος είναι αυτά, αν μπορούμε να τα αποφύγουμε θα είναι μεγάλη ανάσα. Και δεν νομίζω να χρειάζεται και έγκριση απ’ το Γερμανικό Κοινοβούλιο." 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε "Μου αρέσει" (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση! Και ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε. 

Δεν ξέρω αν το μήνυμα έπαιξε όντως κάποιο ρόλο, και ίσως η τελευταία πρόταση δεν ήταν απόλυτα σωστή, πάντως οι "κατάλληλοι αποδέκτες" έδρασαν συντονισμένα και  οι προσπάθειες πολλών ανθρώπων, επί σχεδόν ενάμισι χρόνο, φαίνονται να αποδίδουν πλέον καρπούς: το σενάριο 19 της έκθεσης εξετάζει τη δυνατότητα ν' αυξηθεί το Ταμείο Εκσυγχρονισμού (modernisation fund) σε 2,32% για να συμπεριλάβει και την Ελλάδα. Το σενάριο 20 εξετάζει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει το μερίδιο που θα λάβει η Ελλάδα από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού μέσω του πιο πάνω μηχανισμού MSR.


Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η έκθεση είναι πως η χορήγηση στην Ελλάδα δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού δεν επηρεάζει ουσιαστικά τις άλλες χώρες, καθώς η μεταβολή της απαιτούμενης τιμής του δικαιώματος εκπομπής CO2, όπως φαίνεται στο πιο πάνω διάγραμμα, απέχει ελάχιστα απ' το βασικό σενάριο. Η επίδραση στη συνολική αγορά δικαιωμάτων εκπομπών είναι ελάχιστη, αλλά για τη χώρα μας είναι πολύ σημαντική. Και το γεγονός πως θα λάβει η χώρα κάποια δωρεάν δικαιώματα ουδόλως καθιστά αυτονόητο πως αυτά θα δοθούν στο λιγνίτη: αν τυχόν γίνει παλινόρθωση του σάπιου καθεστώτος που μας χρεοκόπησε, μπορεί να δείτε τα δωρεάν δικαιώματα να πηγαίνουν σε σύστημα ΣΗΘΥΑ.

Όπως βεβαίως φαίνεται επίσης στο διάγραμμα, η τιμή του δικαιώματος εκπομπής CO2 από λιγότερο από 5 ευρώ το 2018 αναμένεται να περάσει τα 10 ευρώ το 2021 και με γραμμική αύξηση να προσεγγίσει τα 30 ευρώ το 2026-27.

Η αγορά σήμερα αποτιμά την αξία του δικαιώματος στα 4-4,5 ευρώ, η Γερμανοελεγχόμενη ΕΕ κάνει τα δικά της σχέδια για να χειραγωγήσει την αγορά, προκειμένου να επιβάλει χωρίς καμιά αναγκαιότητα πέρα από τις δικές της πωλήσεις την απανθρακοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής, αλλά ο Γενάρης είναι πια κοντά, πολύ κοντά. Κι απ' τις 20 Γενάρη 2017, που αναλαμβάνει ο Τραμπ, μετά την προεκλογική του υποσχεσιολογία, θα δούμε τι σκοπούς έχει στην πραγματικότητα. Ίσως μάλιστα δεν χρειαστεί καν να περιμένουμε τις 20 Γενάρη, καθώς σήμερα ανακοινώθηκε πως ο Γενικός Εισαγγελέας της Οκλαχόμα, βασικός πολέμιος των περιβαλλοντικών μέτρων Ομπάμα, προορίζεται για Διευθυντής της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος. Ας περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει, αν και τα συμφέροντα των ΗΠΑ, ανεξαρτήτως Προέδρου, ένα πράγμα φωνάζουν : "εδώ το καλό σχιστολιθικό φυσικό αέριο, περάστε κόσμε!"


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου