Δειτε κι εδώ

Σάββατο 31 Αυγούστου 2019

Ελλάδα-Κεντρική Ευρώπη οδικώς. Greece-Central Europe road trip travel tips. Μέρος 4 - Part: Δούναβης-Πράγα_Donau-Prague.


Συνεχίζουμε σήμερα το ταξίδι προς την Κεντρική Ευρώπη, φεύγοντας απ' τη Βουδαπέστη για τα παραδουνάβια χωριά Άγιος Ανδρέας (Szentendre), Βίζεγκραντ (Visegrád), Έστεργκομ (Esztergom) Ουγγαρίας, Στούροβο (Štúrovo) Σλοβακίας και με τελικό προορισμό την πανέμορφη Πράγα.

Θυμίζω πως στις προηγούμενες αναρτήσεις είδαμε στο 1ο μέρος την προετοιμασία και τη διαδρομή Ελλάδα-Σκόπια μέχρι τα σύνορα με τη Σερβία, στο 2ο μέρος τη διάσχιση της Σερβίας μέχρι τα Ουγγρικά σύνορα και στο 3ο μέρος τη Βουδαπέστη.


Κινούμενοι Β της Βουδαπέστης σε αυτοκινητόδρομο, εύκολα στα περίπου 22χλμ πρώτος σταθμός ο Άγιος Ανδρέας. Ένα καθαρά τουριστικό διατηρημένο παλαιό χωριό με δρόμους-καλντερίμια, όπου, καμία έκπληξη, ο κεντρικός πεζόδρομος έχει Ελληνικό όνομα: πρώτος δήμαρχος του Szentendre το 1872 ο Ευγένιος Δούμτσας, (Evgen (Jenő) Dumtsa), πλούσιος έμπορος και κτηματίας, που εκλέχτηκε αρχιδι­καστής το 1871. Ο Δούναβης ήταν και παραμένει βασική εμπορική αρτηρία της Κεντρικής Ευρώπης και σ' όλη τη διαδρομή του, απ' τις εκβολές στον Εύξεινο Πόντο μέχρι τη Βιέννη, η παρουσία Ελλήνων, κυρίως της τουρκοκρατούμενης Μακεδονίας, ήταν το 18ο-19ο αιώνα κάτι παραπάνω από έντονη.


Μέσα στο χωριό υπάρχει λίγος χώρος για παρκάρισμα, που λειτουργεί με παρκόμετρα (360 φιορίνια/ώρα, ~1,15€/ώρα), πριν την είσοδο στο χωριό είδαμε και ΙΧ παρκαρισμένα σε αλάνες.


Στο λόφο πάνω απ' την κεντρική πλατεία η εκκλησία που διακρίνεται είναι καθολική, ενώ στην ανατολική ...
πλευρά της πλατείας βρίσκεται η Ελληνική ορθόδοξη εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, με τις εικόνες των Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης στην πλαϊνή είσοδο. Περιέργως -για ορθόδοξη εκκλησία- έχει είσοδο 400 φιορίνια!


Η παραποτάμια ζώνη όμορφα διαμορφωμένη και γεμάτη ταβερνάκια και καφετέριες περιμένει τους πρωτευουσιάνους ν' αναζητήσουν στιγμές δροσιάς και χαλάρωσης.


Επόμενος σταθμός το Βίζεγκραντ, σε άλλα 24χλμ, για το οποίο υπάρχουν δυο διαδρομές, μια ακολουθώντας το ρου του Δούναβη και μια εσωτερική, που προτείνει η πλοήγηση. Ακολουθήσαμε το ρου του Δούναβη, με την ελπίδα πως θα είχαμε δίπλα το ποτάμι, το οποίο τελικά δεν είδαμε πουθενά, καθώς η διαδρομή περνά από πυκνοκατοικημένες περιοχές ή μέσα από πυκνή βλάστηση.

Το 1325 ο βασιλιάς Κάρολος Ι της Ουγγαρίας έκανε το Βίζεγκραντ πρωτεύουσα και το 1335 συναντήθηκε σε σύνοδο 2 μηνών με τους βασιλείς της Βοημίας και της Πολωνίας, σε μια κοινή προσπάθεια ειρήνης και συμμαχίας έναντι της Αυστρίας. Το 1991 οι ηγέτες της Ουγγαρίας, Τσεχοσλοβακίας και Πολωνίας συναντήθηκαν στο Βίζεγκραντ σε συνέχεια της συνόδου του 1335 και συγκρότησαν την Ομάδα Βίζεγκραντ. Μετά τη διάσπαση της Τσεχοσλοβακίας σε Τσεχία - Σλοβακία η Ομάδα έγινε 4μελής.


Το μεσαιωνικό κάστρο ήταν ψηλά στο λόφο κι εκτός διαδρομής μας, κατά τα λοιπά στο Βίζεγκραντ το βλέμμα τράβηξε το φέρυ-μποτ/παντόφλα που μεταφέρει τα οχήματα στην πυκνοκατοικημένη απέναντι όχθη, που είναι Ουγγρικό έδαφος, (το Σλοβακικό ξεκινά πιο δυτικά), καθώς κι οι περίεργες κωνικές κατασκευές, που δεν είναι σαφές αν είναι παλιά πολυβολεία στο Δούναβη, μέρος υδραγωγείου ή κάτι άλλο.


Επόμενη στάση το Έστεργκομ, η πρώτη πρωτεύουσα της Ουγγαρίας μέχρι το 14ο αιώνα κι αυτό που δεσπόζει παντού είναι η μεγάλη εκκλησία πάνω στο λόφο, η μεγαλύτερη της Ουγγαρίας. Τη βλέπει κανείς μπαίνοντας, τη βλέπει από παντού.


Στο Έστεργκομ υπάρχει γέφυρα στο Δούναβη και διασχίζοντάς την αλλάζετε κράτος, στην άλλη όχθη είναι το Στούροβο της Σλοβακίας. Και οι 2 χώρες είναι στην ΕΕ, τα σύνορα είναι μια γραμμή στο έδαφος και είδαμε πολλούς να διασχίζουν πεζοί τα σύνορα, ακόμα και καροτσάκια με μωρά.


Φυσικά θα περάσετε τη γέφυρα και θα σταματήσετε αμέσως δεξιά για να θαυμάσετε από απέναντι τη θέα του καθεδρικού του Έστεργκομ, που δεσπόζει του Δούναβη και του συνεχόμενου στο ναό κάστρου. Απ' τα παραδουνάβια χωριά το Έστεργκομ είναι σαφώς το πιο ενδιαφέρον.


Απ' το Στούροβο θέλαμε να συνεχίσουμε Β προς Τρνάβα και μέσω Μπρατισλάβας να κατευθυνθούμε προς Πράγα, προκειμένου να δούμε Σλοβακία. Φουλάραμε λοιπόν στο Έστεργκομ, καθώς η βενζίνη είναι πιο φθηνή στην Ουγγαρία. Παρόλο που φθάσαμε μέχρι το τοπικό βιομηχανικό πάρκο με ένα μικρό, νέο εργοστάσιο αεριοποίησης βιομάζας, στάθηκε αδύνατο να πείσουμε την πλοήγηση, που επέμενε να μας στείλει ξανά στην Ουγγαρία και να μας βγάλει σε αυτοκινητόδρομο στην Ταταμπάνυα.


Μεταβολή και πήραμε τον επαρχιακό δρόμο προς Ταταμπάνυα, που δεν ήταν κακός, απλά λόγω στροφών και χωριών η ταχύτητα σπάνια ξεπέρασε τα 70. Λίγο μετά την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο είχαμε το δυσάρεστο συναπάντημα της εικόνας, απειλητικές ανεμογεννήτριες πολύ κοντά και στις 2 πλευρές του δρόμου. Η Ουγγαρία δεν έχει πολλά αιολικά, 329MW, μόλις το 11% της Ελλάδας. Ωστόσο τα βρήκαμε μπροστά μας και πόσο σίγουροι είναι πως δεν θα φύγει καμιά λεπίδα προς το δρόμο; 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και αναδημοσιεύονται στο Facebook. Να επισκέπτεστε τακτικά το ιστολόγιο για να δείτε τις αναρτήσεις, το FB μάλλον δεν θα σας στείλει σχετική ειδοποίηση. Οδηγίες ρύθμισης για τις "Προτιμήσεις Ενημερώσεων" στο Facebook θα βρείτε εδώ. 

Με τον αυτοκινητόδρομο φθάσαμε γρήγορα Σλοβακία, όπου απαραίτητη η στάση σε βενζινάδικο για βινιέτα. Υπήρχε μηχάνημα, όπου με πιστωτική κάρτα αγοράζεις την ηλεκτρονική κι εδώ, όπως στην Ουγγαρία, βινιέτα των 10€ για 10 ημέρες. Χωρίς καθυστέρηση συνεχίσαμε για Πράγα, η ώρα είχε περάσει διασχίζοντας τα χωριά. Στα Τσεχικά σύνορα ξεκίνησαν οι δυσάρεστες εκπλήξεις, με ατελείωτα έργα στους αυτοκινητόδρομους, τα πρώτα αμέσως στα σύνορα, οπότε η παράκαμψη μας έστειλε 7χλμ αργότερα στο παλιό τελωνείο των φορτηγών.


Στάση κι εδώ για βινιέτα, που στην Τσεχία είναι αυτοκόλλητη. Το πάνω μέρος πρέπει να το κολλήσετε στην κάτω δεξιά (συνοδηγού) γωνία του παρμπρίζ, αφού πρώτα γράψετε "με ανεξίτηλο μαρκαδόρο" τον αριθμό του αυτοκινήτου στο κενό πλαίσιο, και στα 2 μέρη της βινιέτας. Για το πού θα βρείτε "ανεξίτηλο μαρκαδόρο" ρωτήστε τους γραφειοκράτες της Τσεχίας. Το κάτω μέρος το κρατάτε, δεν το πετάτε.

Η βινιέτα των 10 ημερών κάνει 310 κορόνες Τσεχίας, με την ισοτιμία στις 26 κορόνες/ευρώ κάνει 12€. Θεωρητικά, καθώς παρόλο που τα πρόχειρα παραπήγματα έφεραν πηχυαίο το λογότυπο της Τσεχικής Υπηρεσίας Διοδίων, οι τιμές ξεκινούσαν από 13,5 κι έφθαναν στα 17€, μόνο μετρητά. Φυσικά ΔΕΝ θα κάνετε συνάλλαγμα στα σύνορα, αλλά στην Πράγα. Δυστυχώς με τα έργα ήταν άγνωστο πότε θα ξαναμπαίναμε σε κανονικό δρόμο για να βρούμε βενζινάδικο, οπότε πήραμε βινιέτα εκεί.


Το Μπρνο το είχαμε δει κι άλλη φορά και τουριστικά δεν έχει πολλά να δει κανείς, ίσως το πιο ενδιαφέρον είναι το αστρονομικό ρολόι στην κεντρική πλατεία: στο κάτω μέρος υπάρχουν σχισμές και πολλοί περιμένουν να πιάσουν μπίλια που πέφτει ανά διαστήματα.


Υπάρχει και το κάστρο Spilberk, στο λόφο που δεσπόζει στην πόλη. Μπορείτε εύκολα ν' ανεβείτε περπατώντας για να δείτε τη θέα ή ν' ακούσετε τη μελωδία που βγάζουν οι καμπάνες στο πηγάδι του κάστρου, ωστόσο η Ευρώπη είναι γεμάτη πιο ωραία κάστρα.

Το τμήμα αυτοκινητόδρομου που οδηγεί απ' τον περιφερειακό του Μπρνο μέχρι την Πράγα ήταν σκέτη κόλαση: πολλά έργα σε συνδυασμό με μεγάλη κίνηση έκαναν την κυκλοφορία να πηγαίνει αργά και κουραστικά. Ίσως δεν είναι υπερβολή πως απ' τα περίπου 200χλμ πάνω από 100 ήταν υπό ανακατασκευή, με μιάμιση λωρίδα ανά κατεύθυνση, όριο ταχύτητας 60 και πολύ στενά περιθώρια για προσπέραση. Φθάσαμε στην Πράγα αργά το απόγευμα, μπήκαμε με τη βοήθεια της πλοήγησης και κατευθείαν για ξεκούραση. Ελπίζω όταν περάσετε εσείς να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ...

Στην επόμενη ανάρτηση η ονειρεμένη Πράγα! Μείνετε συντονισμένοι!

Για αναδημοσίευση, πρέπει να φαίνεται υποχρεωτικά ολόκληρο το κείμενο "Πηγή: greeklignite.blogspot.gr".

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου