Στις 9/32016
σημειώθηκε στη Ρόδο μπλακ άουτ (16:07-18:40) και το ιστολόγιο κάλυψε το θέμα με
δυο αναρτήσεις, στις 11//3 με τίτλο "Γιατί έγινε μπλακ άουτ στη Ρόδο στις 9 Μαρτίου 2016;"
και στις 21/3 με τίτλο "Το μπλακ άουτ της Ρόδου δείχνει το αδιέξοδο της αυξανόμενης
διείσδυσης των αιολικών & Φ/Β".
Την ώρα
ωστόσο που γραφόταν η 2η ανάρτηση, δυο νέα μπλακ άουτ ξεσπούσαν στο νησί, το
πρώτο λίγο μετά τα μεσάνυχτα και το δεύτερο λίγο αργότερα, ξημερώνοντας Σάββατο
19 Μαρτίου. Στον τοπικό τύπο της Ρόδου δημοσιεύτηκε ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ,
(στην εικόνα η ανακοίνωση έχει ληφθεί απ’ τη Ροδιακή), η οποία δεν φαίνεται ν’ αναρτήθηκε στον
ιστότοπο της εταιρείας. Απ’ την ανακοίνωση αυτή βλέπουμε πως και οι δυο
διακοπές κράτησαν περίπου δυο ώρες, κατά τι λιγότερο απ’ τη διακοπή της 9ης
Μαρτίου, που ήταν περίπου δυόμισι ώρες.
Όπως
είδαμε στην προχθεσινή ανάρτηση, υπάρχουν αιολικά πάρκα στις θέσεις Κατταβιά
και Έμπονας. Και στις δυο αυτές περιοχές υπάρχουν μετεωρολογικοί σταθμοί του
Πανεπιστημίου Αιγαίου, σε συνεργασία με το Δήμο Ρόδου και το Εθνικό Αστεροσκοπείο
Αθηνών. Όπως βλέπουμε στη διπλανή εικόνα για την Κατταβιά και στην πιο κάτω για τον Έμπονα, τις ημέρες των προβλημάτων
ηλεκτροδότησης υπήρχε έντονος άνεμος. Κι αν για το μπλακ άουτ της 9ης Μαρτίου,
που έγινε νωρίς το απόγευμα, εύλογα μπορεί ...
κανείς ν' αναρωτιέται πού ήταν τα Φ/Β, για τα δυο επόμενα μπλακ άουτ τα Φ/Β είναι εντελώς "αθώα", αφού τη νύχτα τα Φ/Β είναι σκέτο μηδενικό, όσο κι αν κάποιοι μας λένε εντελώς ανεύθυνα "Go Solar".
κανείς ν' αναρωτιέται πού ήταν τα Φ/Β, για τα δυο επόμενα μπλακ άουτ τα Φ/Β είναι εντελώς "αθώα", αφού τη νύχτα τα Φ/Β είναι σκέτο μηδενικό, όσο κι αν κάποιοι μας λένε εντελώς ανεύθυνα "Go Solar".
Η
λέξη-κλειδί στην ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ, που συνδέει ευθέως τις τρεις διακοπές
μεταξύ τους, είναι ασφαλώς η λέξη "αντίστοιχη". Κι όπως βλέπουμε στο
τέλος της ανακοίνωσης, ο ΔΕΔΔΗΕ "καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για
την οριστική επίλυση του θέματος και την περαιτέρω βελτίωση της ευστάθειας του
συστήματος".
Αναγνωρίζει
συνεπώς ο ΔΕΔΔΗΕ με τον πιο επίσημο τρόπο πως υπάρχει θέμα ευστάθειας, οπότε το
ερώτημα είναι τι ήταν αυτό που αποσταθεροποίησε
το μικροδίκτυο Ρόδου-Χάλκης; Μια πιθανή απάντηση στο ερώτημα δώσαμε
στις δυο προηγούμενες αναρτήσεις: όταν σ’ ένα μικροδίκτυο όπου η ζήτηση φορτίου
ήταν 57MW (στις 9/3)
βάζει κανείς 49,15MW αιολικά και 19,33MW Φ/Β, συνολικά 68,48MW, απ’ τα
οποία τα 49,15ΜW είναι εντελώς τυχαίας και απρογραμμάτιστης
λειτουργίας, τι περιμένει να συμβεί;
Η ανακοίνωση
του ΔΕΔΔΗΕ συνδέει ευθέως το πρόβλημα με τη χαμηλή ζήτηση φορτίου. Κι αν στις
16:07 της Τετάρτης 9/3 η ζήτηση ήταν 57MW, πόση μπορεί να ήταν η ζήτηση μετά
τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 18/3 και τα ξημερώματα του Σαββάτου 19/3; Ασφαλώς
ακόμα μικρότερη.
Η Δανία κάθε
τόσο βγάζει ανακοινώσεις για το πόση πολλή αιολική ενέργεια κατάφερε να
διοχετεύσει με επιτυχία στο δίκτυο, αλλά ποιο είναι το δίκτυο στο οποίο
αναφέρεται η Δανία; Είναι το τεράστιο δίκτυο όλης της Σκανδιναβίας και το ακόμα
πιο τεράστιο δίκτυο της Γερμανίας και της Κεντρικής Ευρώπης, προς τα οποία η Δανία έχει καλωδιακές διασυνδέσεις εξαιρετικά μεγάλης
δυναμικότητας, που υπερβαίνουν πολύ τη συνολική ζήτηση φορτίου όλης της Δανίας.
Η πολιτική της "πράσινης ανάπτυξης" υποσχέθηκε να μας κάνει τη
"Δανία του Νότου" και τ’ αποτελέσματα τα βλέπουμε, τόσο στη Ρόδο όσο
και στην Κρήτη, όπου χωρίς καλωδιακή διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα και
μάλιστα μεγάλης δυναμικότητας, δεν μπορούν να μπουν κι άλλα αιολικά χωρίς τα
μπλακ άουτ που ήδη παρατηρούνται στη Ρόδο. Με ποιο ακριβώς τρόπο λοιπόν μπορεί
κάποιοι να φαντασιώνονται ότι μπορεί να διοχετεύεται με ασφάλεια όλη η ενέργεια
των αιολικών στη Ρόδο όταν φυσούν 7-8 μποφόρ και τα αιολικά δουλεύουν σε πλήρη
δυναμικότητα; Τη στιγμή που η νομοθεσία στρέβλωσης της αγοράς ηλεκτρισμού
επιβάλλει την κατά προτεραιότητα απορρόφηση της ενέργειας των ΑΠΕ; Και τι
περιμένουν να γίνει όταν τα 7-8 μποφόρ γίνονται μέσα σε μισή ώρα 2-3 κι
εξαφανίζεται ξαφνικά απ’ το δίκτυο ενέργεια δεκάδων MW, τη στιγμή που η ζήτηση ενδεχομένως
δεν ξεπερνά καν τη συνολική δυναμικότητα των αιολικών;
Στις 20/2 έγραφα για τον "πόνο" που αποπνέουν εδώ και
τουλάχιστον δυο χρόνια οι μελέτες του ΑΔΜΗΕ, για την αβάσταχτη ελαφρότητα με
την οποία κάποιοι μοίρασαν τα προηγούμενα χρόνια άδειες παραγωγής από ΑΠΕ,
χωρίς κανείς να δίνει σημασία πού θα πάει όλο αυτό το ρεύμα αν υλοποιηθούν όλα
τα έργα που έλαβαν άδεια και προσφορά σύνδεσης. Είναι ακριβώς η ίδια ελαφρότητα
–για να μην πω κάτι άλλο-, με την οποία κάποιοι πολιτικοί σχεδίαζαν σε μια χαρτοπετσέτα
το διαβόητο "Σχέδιο Ήλιος", να γεμίσουν την Ελλάδα Φ/Β
και να κάνουν "λογιστική εξαγωγή" του ρεύματος στη Γερμανία.
Τελικά είναι
η ίδια η ζωή που δείχνει ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο, όσο κι αν κάποιοι
προσπαθούν να προσαρμόσουν την τεχνική πραγματικότητα στις πολιτικές και
οικονομικές τους επιδιώξεις. Στη Ρόδο φαίνεται πως έχουν μπει περισσότερες ΑΠΕ
απ’ όσες μπορεί το μικροδίκτυο ν’ αντέξει και η μόνη ελπίδα πια, ενόψει της
τουριστικής περιόδου που ήδη ξεκινά, είναι ν’
αυξηθεί η ζήτηση φορτίου έτσι ώστε να μειωθεί το ποσοστό διείσδυσης των
αιολικών, καθόσον αυτά είναι το πρόβλημα, δεν είναι τα Φ/Β που και
πολύ λιγότερα είναι και πολύ πιο προγραμματισμένα μπαινοβγαίνουν στο σύστημα,
ανάλογα με την ανατολή και τη δύση του ήλιου. Διαφορετικά, η Ρόδος (και η
Χάλκη) ενδέχεται ν’ αποδειχθεί ένα επόμενο success story στον ηλεκτρισμό, ανάλογο αυτού που βίωσε η Σαντορίνη τον Αύγουστο 2013.
Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται
στο greeklignite.blogspot.gr και στο Facebook, στη
διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε
"Μου αρέσει" (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση!
Και ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν
θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε.
Σ΄ αυτό το
ιστολόγιο έχουμε πει απ’ την αρχή πως τα Φ/Β, έστω κι αν ακόμα είναι πανάκριβα γι’ αυτά που προσφέρουν,
είναι πολύ προτιμότερα για τα Μη Διασυνδεμένα νησιά απ’ ό,τι τα αιολικά. Για
τον πολύ απλό λόγο πως ξέρουμε ότι ο ήλιος θ’ ανατείλει και θα δύσει
συγκεκριμένη στιγμή και μπορούμε να προγραμματίσουμε πόση ενέργεια θα δίνουν
κάθε στιγμή τα Φ/Β, ενώ αντίθετα δεν ξέρουμε και
δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε με ασφάλεια πότε θα φυσήξει, πόσο
θα φυσήξει, με τι ρυθμό θα φυσήξει, με τι ρυθμό θα σταματήσει να φυσά, πόση
ενέργεια θα υπάρχει κάθε στιγμή και πώς αυτή θα συσχετίζεται με τη ζήτηση
φορτίου, έτσι ώστε η τάση και η συχνότητα του
ρεύματος να έχουν τα επιθυμητά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Αυτός
ακριβώς είναι ο λόγος που ο ΑΔΜΗΕ, στη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος 2013-2020, δέχεται
αξιοπιστία ισχύος 70% για τα Φ/Β, αλλά μόνο 10% για τα αιολικά (και το 10%
είναι μάλλον πολύ, όπως έχει
αποδειχθεί σε μια σειρά χώρες, πχ Βρετανία, Ιρλανδία, Γερμανία,
Δανία, Ισπανία). Κι ακόμα περισσότερο, τα Φ/Β παράγουν απ’ την άνοιξη μέχρι το
φθινόπωρο και κυρίως το καλοκαίρι, τότε ακριβώς που τα Μη Διασυνδεμένα νησιά
έχουν τη μεγάλη αύξηση ζήτησης ηλεκτρισμού λόγω του τουρισμού και η παραγωγή
των Φ/Β μπορεί να υποκαταστήσει με ασφάλεια κατανάλωση πανάκριβου πετρελαίου.
Το χειμώνα, που δεν υπάρχουν πολλοί τουρίστες, είναι πολύ λιγότερη η ηλιοφάνεια
και μειώνεται και η απόδοση των Φ/Β. Και ίσως η υποκατάσταση πετρελαίου είναι η αιτία που παραμονές
εκλογών του Ιανουαρίου 2015 το σάπιο πολιτικό σύστημα, που χρεοκόπησε τη χώρα
σε καιρό ειρήνης, έσπευσε να τακτοποιήσει την εκκρεμότητα τροφοδότησης των Μη
διασυνδεμένων νησιών με πετρέλαιο.
Δεν έχω την
παραμικρή αμφιβολία πως το πρόβλημα των μπλακ άουτ στη Ρόδο και τη Χάλκη, με τη
μορφή που παρουσιάστηκε τις προηγούμενες ημέρες, θα λυθεί, με τον ένα ή τον
άλλο τρόπο. Αλλά εκείνο που πολύ θα ήθελα να ξέρω, κι όχι μόνο ως καταναλωτής
που πληρώνω ΥΚΩ, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα λυθεί: μήπως τελικά θα υπάρξει κάποια συμφωνία κυρίων να
βγαίνουν εκτός λειτουργίας μερικές ανεμογεννήτριες όταν φυσά πολύ και ν’
αποζημιώνονται οι επενδυτές για δήθεν "διαφυγόντα κέρδη";
Με την πάγια πρακτική του μάνατζμεντ "να κρύβει τα σκουπίδια κάτω απ' το χαλί", αρκεί να πληρώνει κάποιος άλλος; Και, σ’ αυτή την περίπτωση, για ποιο ακριβώς λόγο έπρεπε να δοθούν εξαρχής
άδειες για τόσες ανεμογεννήτριες στη Ρόδο; Μας περίσσευαν λεφτά για πέταμα; Δεν
ήταν γνωστή απ’ την αρχή η ζήτηση φορτίου στα δυο νησιά; Ή μήπως απλά το
2001-2002, όταν δόθηκαν οι άδειες απ’ τη ΡΑΕ, κανείς δεν είχε τη γνώση και την
εμπειρία για το γενικευμένο μπάχαλο, που προκαλεί στα δίκτυα
μεταφοράς η άκριτη εισαγωγή αιολικών;
Και τώρα που το μάθαμε, απ’ τα παθήματα των άλλων χωρών, γιατί ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπ. Ενέργειας εξακολουθεί να ονειρεύεται 2,5GW νέων αιολικών μέχρι το 2020; Έχουμε κι άλλα λεφτά
για πέταμα; Μας χρειάζεται και 4ο μνημόνιο, απ’ αυτά που μας έχουν
συνηθίσει διακομματικά οι πολιτικοί να σκίζουν;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου