Δειτε κι εδώ

Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021

Γερμανία: 120GW των δήθεν "Α"ΠΕ δεν είναι αρκετά για να κλείσουν το 2022 τα 8,11GW πυρηνικά. Τι επιπλέον χρειάζεται;


Το αντιπυρηνικό κίνημα του προηγούμενου αιώνα οδήγησε στην ανάπτυξη της βιομηχανίας των δήθεν "Α"ΠΕ και, μετά το ατύχημα της Φουκουσίμα το 2011, η Μέρκελ έτρεξε να κλείσει πολλά πυρηνικά, έχοντας τη σιγουριά των λιγνιτικών και λιθανθρακικών εργοστασίων (στην εικόνα το πυρηνικό στο Philippsburg, κοντά στην Καρλσρούη. Μια μονάδα έκλεισε το 2011 και η 2η το 2019). Στο τέλος του 2022 η Γερμανία έχει προγραμματίσει να κλείσει τα υπόλοιπα πυρηνικά της, αλλά, τώρα, που έφθασε η ώρα της αλήθειας, το εγχείρημα πλέον στέφεται με πλήρη αποτυχία! Τώρα πια έχει ξεκινήσει η απόσυρση των ανθρακικών και, παρόλο που μετά το 2011 η Γερμανία έχει προσθέσει 2,8GW βιομάζας, 7,6GW υπεράκτιων αιολικών, 27,4GW χερσαίων αιολικών και 32,2GW φωτοβολταϊκών, συνολικά 70GW "Α"ΠΕ, το επικείμενο κλείσιμο των πυρηνικών φέρνει ρίγη ανατριχίλας για την ασφάλεια του εφοδιασμού: 70GW "Α"ΠΕ είναι παντελώς ανίκανα ν’ αντικαταστήσουν 8,11GW πυρηνικών! Και συνολικά η Γερμανία έχει φθάσει τα 120GW σε "Α"ΠΕ.

Μιλώντας πρόσφατα στο WirtschaftsWoche, ο διευθύνων σύμβουλος της μεγάλης ενεργειακής εταιρείας RWE είπε χωρίς περιστροφές πως, προκειμένου να διασφαλίσει την ασφάλεια του εφοδιασμού, η Γερμανία θα πρέπει επειγόντως να προσθέσει περίπου 20-30 GW νέων εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής με ...

καύσιμο το φυσικό αέριο: "Αυτή τη στιγμή, η ασφάλεια του εφοδιασμού μας βασίζεται εξ ολοκλήρου στην πυρηνική ενέργεια, το λιγνίτη και το λιθάνθρακα. Έχουμε λίγα εργοστάσια φυσικού αερίου. Αλλά η πυρηνική ενέργεια και το κάρβουνο πρέπει να αντικατασταθούν πλήρως για να δημιουργηθεί ασφάλεια εφοδιασμού"... "Ως προμηθευτής ενέργειας, δεν έχουμε καμία επιθυμία να κάνουμε ξανά σε δέκα χρόνια για το φυσικό αέριο τη συζήτηση που κάνουμε σήμερα για το κάρβουνο", δήλωσε ο επικεφαλής της RWE.

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και αναδημοσιεύονται στο MeWe. Από 1/7/2021 πλέον δεν ανεβαίνουν στο Facebook.

Για αναδημοσίευση, πρέπει να φαίνεται υποχρεωτικά ολόκληρο το κείμενο "Πηγή: greeklignite.blogspot.gr", ακόμα κι αν κάνετε αναδημοσίευση από αλλού.

Είναι γι' αυτό ακριβώς το λόγο που η Γερμανία και η Ρωσία έτρεξαν να ολοκληρώσουν τον αγωγό φυσικού αερίου Nord Stream 2, προκειμένου να διασφαλίσουν τον εφοδιασμό της Γερμανικής βιομηχανίας με ενέργεια μετά το κλείσιμο των πυρηνικών. Θα είχε πέσει πολύ γέλιο με την απόσυρση των Γερμανικών πυρηνικών αν είχε εκλεγεί ξανά ο Τραμπ και συνέχιζε να μπλοκάρει την ολοκλήρωση του Nord Stream 2, στην προσπάθειά του να στείλει αμερικάνικο LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) στη Γερμανία. Αλλά ο Μπάιντεν απέσυρε τις κυρώσεις που είχε επιβάλει ο Τραμπ και η Γερμανία εγκατέλειψε τα σχέδια να κατασκευάσει 2 λιμάνια-τερματικούς σταθμούς υποδοχής LNG: προτιμά να παίρνει Ρώσικο αέριο αγωγών παρά αμερικάνικο LNG.

Η Γερμανική βιομηχανία ωστόσο ανησυχεί για την ασφάλεια εφοδιασμού, ιδίως όσο βλέπει το πανευρωπαϊκό σοκ με την τιμή του αερίου και επέστρεψε στις δοκιμασμένες, αξιόπιστες λύσεις: στις 4/10 μια συμμαχία βιομηχανικών οργανώσεων και περιβαλλοντικών ΜΚΟ δημοσίευσε επιστολή με την οποία ζητά στη στρατηγική για κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2045 να συμπεριληφθεί η τεχνολογία CCS/CCU (Carbon Capture & Storage, Utilization), συγκράτησης, αποθήκευσης ή και επαναχρησιμοποίησης του CO2.

Ξαναγυρνώντας πάντως σ' αυτά που είπε ο διευθύνων την RWE, είναι ακριβώς τα ίδια με όσα είπε ξανά μόλις πριν λίγες ημέρες ο ΑΔΜΗΕ, προκειμένου να έχει ασφάλεια εφοδιασμού τον ερχόμενο χειμώνα: ξεχάστε τις "Α"ΠΕ και εξασφαλίστε διαθεσιμότητα καυσίμου για τις μονάδες φυσικού αερίου και ...λιγνίτη. Αλλά, τότε, γιατί πετούμε ατελείωτα δισεκατομμύρια στις "Α"ΠΕ; Μα, βεβαίως, επειδή ο Μητσοτάκης ήδη το Μάιο 2020 είπε στη Bild πως απ' την απολιγνιτοποίηση θα ωφεληθούν και Γερμανικές εταιρείες. Η RWE είναι αυτή στην οποία παραχώρησε ο Μητσοτάκης τεράστιες εκτάσεις με χωράφια στον κάμπο στη Δυτική Μακεδονία για φωτοβολταϊκά, τι δεν καταλαβαίνετε;

 

6 σχόλια:

  1. Αυτό που χρειάζεται, είναι μπαταρίες. ΟΚ, κι εγώ μαζί σας είμαι εδώ και χρόνια, κι εγώ πιστεύω πως όπως έχει υλοποιηθεί το πρόγραμμα των ΑΠΕ είναι απάτη και αρπαχτή, αλλά μη ξεχνάμε πως ΑΝ υπήρχε ένας τρόπος να αποθηκεύουμε την ενέργεια από ΑΠΕ, τότε πραγματικά θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν σε τεράστιο βαθμό τις συμβατικές μορφές ενέργειας.

    Το ευτύχημα είναι πως το κόστος των μπαταριών συνεχώς μειώνεται. Τη τελευταία δεκαετία έχει μειωθεί σχεδόν στο 1/10. Έβλεπα ένα βίντεο πρόσφατα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και έλεγε πως τα τελευταία 10 χρόνια η τιμή της κιλοβατώρας στις μπαταρίες έπεσε από τα 1000 δολάρια στα 137 δολάρια και αναμένεται να πέσει στα επόμενα 2 χρόνια κάτω από τα 100 δολάρια. Επίσης υπάρχουν νέες πολλά υποσχόμενες τεχνολογίες που θα ρίξουν ακόμη περισσότερο τις τιμές. Για αυτό άλλωστε και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν γίνει πλέον αρκετά ανταγωνιστικά των συμβατικών ενώ σε μερικά χρόνια μόλις θα είναι και πιο οικονομικά ακόμη και χωρίς επιδοτήσεις. Φαντάζομαι πως ένας από τους λόγους που η ΕΕ σπρώχνει τόσο έντονα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι για να μετακυλίσει το κόστος της αποθήκευσης ενέργειας στους πολίτες και να μη το πληρώσουν οι παραγωγοί ΑΠΕ. Γιατί ακριβώς αυτό είναι το πρόβλημα με τις ΑΠΕ, δεν ήταν τόσο οικονομικές αν έπρεπε ταυτόχρονα ο παραγωγός να εγκαθιστά και συσσωρευτές και βρήκανε το παραμύθι του φυσικού αερίου ως ενέργεια βάσης.

    Όμως αυτό σύντομα θα είναι παρελθόν. Όσο πιο οικονομικές γίνονται οι μπαταρίες, τόσο πιο πρακτική γίνεται η ενέργεια από ΑΠΕ. Και οκ μειώνεται η χωρητικότητα με τα χρόνια, αλλά με ένα οργανωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης καθώς μειώνονται οι τιμές δεν είναι τόσο μεγάλο πρόβλημα, μπροστά στο τεράστιο κόστος των υδρογονανθράκων. Οπότε τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά, αρκεί να σοβαρευτούν οι υπεύθυνοι και να απαιτήσουν σιγά σιγά να εγκατασταθούν μαζικοί συσσωρευτές ενέργειας για τις ΑΠΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 1. Μπαταρίες = περιβαλλοντικό έγκλημα σε βάρος του πλανήτη. Μελετήστε τα υλικά που χρειάζονται, την περιεκτικότητα των αντίστοιχων μεταλλευμάτων σε χρήσιμα συστατικά και τις ποσότητες βαρέων μετάλλων που θα απορρίπτονται στα μεταλλεία.

      2. Αντί να αναμασάτε παραμύθια περί μπαταριών, διαβάστε την παρ. 6.2 στη σελίδα 31 της Μελέτης Επάρκειας Ισχύος 2020-2030 του ΑΔΜΗΕ: "η ηλεκτρική ενέργεια δεν μπορεί να αποθηκευτεί στην υπό ανάλυση περίοδο".

      3. Μπαταρία έχει βάλει η Tesla το 2018 στην Αυστραλία. Πρόσφατα έφαγε μήνυση απ' το Διαχειριστή επειδή δεν κάνει αυτά που υποτίθεται πως πρέπει να κάνει.

      4. Ναι, αν βρεθεί οικονομικός τρόπος αποθήκευσης, οι "Α"ΠΕ μπορούν να συμβάλουν. Αλλά προς το παρόν τέτοιος τρόπος ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΕΙ!

      Διαγραφή
    2. Οι μπαταρίες όπως τις γνωρίζουμε σήμερα δεν αποτελούν τεχνολογικά λύση και ειδικά φιλική προς το περιβάλλον. Τρέμω στην ιδέα τι θα αρχ΄σιει ήδη να γίνεται σε 15-20 χρόνια από τελειωμένες μπαταρίες. Πέραν τούτου στο παράδειγμα των αυτοκινήτων πχ, έχει προσεχθεί στις βόρειες χώρες πως το χειμώνα η εμβέλεια μειώνεται δραστικά, για τον απλούστατο λόγο της έξτρα κατανάλωσης στην αντίσταση θερμότητας, κάτι που στα συμβατικά η θερμότητα είναι byproduct του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
      Προς Θεού δεν είμαι ενάντια στην ιδέα των ΑΠΕ, αλλά τηρώντας τη βασική αρχή που με έμαθαν κάπου αρχές 90ς στο μάθημα Ηλεκτρικής Οικονομίας στο Πολυτεχνείο πως βασική αρχή σψερδιασμού δικτύων σε ανατολή, δύση, βορρά και νότο είναι σε σειρά προτεραιότητας α) διαθεσιμότητα, β) αξιοπιστία γ) οικονομικικότητα.
      Προσωπικά πιστεύω η βέλτιστη λύση είναι η μετατροπή των ΑΠΕ (όταν είναι διαθέσιμες) σε άλλη μορφή ενέργειας (P2X) όπου Χ στην επιτυχή περίπτωση της Νορβηγίας είναι άντληση προς τα πάνω υδάτων στα πολλά μικρά υδροηλεκτρικά που διαθέτουν, παραγωγή υδρογόνου, μεθανίου για χρήση σε σταθμούς ΦΑ.
      Δηλαδή οι ΑΠΕ απλά να χρησιμοποιούνται για την μετατροπή σε αξιόπιστα διαθέσιμη πηγή.
      Στα καθ'ημάς πχ παίρνοντας ένα Αιγαιπελαγίτικο νησί θα μπορούσε μιά ανεμογεννήτρια να παράγει όλο το χειμώνα όσο μεθάνι χρειάζεσαι για το καλοκαίρι με τα 20πλάσια φορτία.

      Οι ΑΠΕ θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν το ρόλ οτου ΦΑ (που το εισάγεις σα χώρα) ΟΤΑΝ φυσάει ή έχει ήλιο σε μία νορμάλ λειτουργία, αλλά με τίποτε να βασιστείς πάνω τους αξιωματικά. Ή θα μπορουσαν να χρησιμοποιηθούν γοα άλλες λειτουργίες τον καιρό που είναι διαθέσιμες πχ για εργοστασια αφαλάτωσης, κλπ..

      Διαγραφή
    3. Σας διαφεύγει πως οι "Α"ΠΕ προς το παρόν προστίθενται στο σύστημα, χωρίς να υποκαθιστούν κάτι, με συνέπεια το σύστημα να γίνεται πιο ακριβό για όλους μας.
      Όσο για το ρόλο των "Α"ΠΕ, μια πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη δόθηκε πριν μέρες στη Νάουσα: https://www.verianet.gr/post/96226-sos-bermio-ape-einai-polla-ta-lefta-omilia-tou-xrhstou. Υπάρχουν και κάποιοι που διαβάζουν greeklignite!

      Διαγραφή
  2. Σωστά. Η πραγματικότητα δυστυχώς δεν ανταποκρίνεται στους ευσεβείς πόθους ενός ταπεινού Gastarbeiter.

    Κάτι άλλο, βλέποντας τα πεπραγμένα της συνόδου κορυφής της ΕΕ, δυστυχώς οι ελίτ μας αντιλαμβάνονται δημοσίως πως μια χαρά αρμενίζουμε, αλλά ο γυαλός είναι στραβός..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν η πραγματικότητα δεν αρέσει στις κοινωνικά αποκομμένες πλέον νεοΜαοϊκές κυβερνήσεις της ΕΕ, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.

      Διαγραφή