Δειτε κι εδώ

Τρίτη 25 Αυγούστου 2020

EV-Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: έχουν ήδη απαξιωθεί τεχνολογικά, πριν καν βγουν στην αγορά!


Πριν λίγες ημέρες είδαμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγορά των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γερμανία, λόγω της ταχείας προόδου της τεχνολογίας. Σήμερα θα δούμε ένα νέο πρόβλημα, που θα ταλανίσει ακόμα περισσότερο την αγορά, τόσο των νέων όσο και των μεταχειρισμένων και το οποίο σχετίζεται με το πιο βασικό στοιχείο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: τις μπαταρίες.

Δεν ξέρω πόσοι προσέξατε στην προηγούμενη ανάρτηση τα βασικά χαρακτηριστικά του Renault ZOE, του μικρομεσαίου σεντάν της πιο πάνω εικόνας, που είναι απ' τα best seller μοντέλα στην Ευρώπη: τρίπορτο, χώροι για 4 άτομα, 1,5 τόνο βάρος, 135χλμ/ώρα τελική ταχύτητα, 7 ώρες για φόρτιση 0-100% με φορτιστή 7kw και με πραγματική αυτονομία 355 χιλιομέτρων, σύμφωνα με το ADAC Ökotest). 135χλμ/ώρα τελική ταχύτητα είχε το Fiat Panda 1ης γενιάς, πριν 30 χρόνια!

Κατά την κίνηση του αυτοκινήτου η ενέργεια αναλώνεται για να μετακινήσει το βάρος και να υπερνικήσει τις τριβές, τόσο με το δρόμο όσο και την αντίσταση του αέρα. Πριν 30-40 χρόνια ένα αυτοκίνητο των διαστάσεων του Renault ZOE είχε μόλις το μισό βάρος, κάπου 700-800 κιλά. Το μεγάλο βάρος του Renault ZOE, μεγαλύτερο από π.χ. ένα σημερινό συμβατικό "οικογενειακό" VW Passat, οφείλεται στις μπαταρίες. Αυτές καλούνται να κινήσουν αξιοπρεπώς τον 1,5 τόνο, κάτι που επιτυγχάνεται μόνο χάρη στη ροπή που αποδίδουν οι ηλεκτροκινητήρες: τα 220Nm του Renault ZOE είναι περίπου τα διπλά απ' τη ροπή που απέδιδε ένα αυτοκίνητο ίδιων διαστάσεων πριν 30-40 χρόνια. Και είναι και πολύ πιο εύκολα διαθέσιμα, εδώ ο ηλεκτροκινητήρας πλεονεκτεί σαφώς σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, που πρέπει να έχουν τις κατάλληλες στροφές στη μηχανή, αλλιώς το αυτοκίνητο "δεν τραβάει".


Οι μπαταρίες που κινούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ως βασικά συστατικά νικέλιο και κοβάλτιο, συνήθως σε μίξεις νικελίου-κοβαλτίου-αλουμινίου (NCA) ή νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου (NCM), σε διάφορες αναλογίες. Το κοβάλτιο είναι σπάνιο κι εξορύσσεται κυρίως στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, με συνθήκες που δεν περιποιούν τιμή στον πολιτισμό του 21ου αιώνα, για να το πω όσο πιο ευγενικά μπορώ. Στην πιο πάνω εικόνα, απ' το mining.com, βλέπουμε τις "καλές" συνθήκες στο Κονγκό, την επιφανειακή εξόρυξη, αλλά υπάρχει κι η υπόγεια, που θυμίζει την εποχή του Περικλή, όταν οι δούλοι έσκαβαν τα λαγούμια στη Λαυρεωτική. 

Αυτό βεβαίως κανένα δήθεν οικωλογούντα δεν συγκινεί στην "πολιτισμένη" Δύση, αλλά σήμερα δεν είναι αυτό το θέμα. Έτσι οι κατασκευαστές μπαταριών, από την Panasonic της Ιαπωνίας έως την LG Chem της Νότιας Κορέας, προσπαθούν να μειώνουν τη χρήση ακριβού κοβαλτίου στις μπαταρίες. Αλλά η χρήση καθόδων λιθίου-σιδήρου-φωσφόρου (LFP), που είναι πιο φθηνά υλικά, οδηγεί σε μπαταρίες με ...
πιο χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα και ποικιλία προβλημάτων: ό,τι πληρώνεις, παίρνεις! 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και αναδημοσιεύονται στο Facebook. Οδηγίες ρύθμισης για τις "Προτιμήσεις Ενημερώσεων" στο Facebook θα βρείτε εδώ.


Ωστόσο, πριν μερικές ημέρες έγινε στη Σαγκάη το συνέδριο της Ένωσης Αυτοκινητοκατασκευαστών Κίνας κι εκεί στέλεχος της Contemporary Amperex Technology Co Ltd, πιο γνωστής ως CATL, συνεργάτη των Tesla, Toyota, Honda, VW & Mercedes, έκανε δυο σημαντικές ανακοινώσεις: η πρώτη ήταν πως η εταιρεία αναπτύσσει ένα νέο τύπο μπαταριών, χωρίς νικέλιο και κοβάλτιο, διαφορετικό απ' τις τεχνολογίες NCA, NCM & LFP. η δεύτερη, πως εξελίσσει τεχνολογία ενσωμάτωσης των μπαταριών στο πλαίσιο των αυτοκινήτων (σήμερα τοποθετούνται στο πάτωμα).

Η χρήση μπαταριών χωρίς νικέλιο και κοβάλτιο θα κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημαντικά φθηνότερα κι αυτό θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στις τιμές των αυτοκινήτων "πρώτης γενιάς", όταν έλθει η ώρα της μεταπώλησης. Κι ακόμα, έστω κι αν κάποιος έχει μονοκατοικία και μπορεί να λύσει το πρόβλημα της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης για ταχεία φόρτιση, γιατί να πάρει κανείς σήμερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όταν σ' ένα με δυο χρόνια τα μοντέλα θα έχουν αλλάξει τεχνολογία; Λόγω ακριβώς της ανώριμης ακόμα τεχνολογίας, τα αυτοκίνητα που βγαίνουν στην αγορά σήμερα θα είναι τεχνολογικά απαξιωμένα πολύ πιο σύντομα απ' ό,τι τα συμβατικά αυτοκίνητα! 

Οι ηλεκτρικές μπαταρίες είναι ακριβές λόγω των μετάλλων που χρησιμοποιούν, της σπανιότητας και της δυσκολίας ανάκτησης απ' τα μεταλλεύματα. Η μείωση της εξάρτησης από σπάνια, δύσκολα στην ανάκτηση απ' τα μεταλλεύματα υλικά μπαταριών, είναι ένας σίγουρος τρόπος για να μειωθούν οι τιμές των αυτοκινήτων και να μη χρειάζονται επιδοτήσεις, ιδίως από προϋπολογισμούς χρεοκοπημένων χωρών.

Επίσης, η χρήση μπαταριών χωρίς νικέλιο και κοβάλτιο θα μπορούσε να βοηθήσει στη διαφάνεια των αλυσίδων εφοδιασμού, καθώς θα απομάκρυνε πολλά ερωτήματα σχετικά με την ηθική προμήθεια υλικών: είναι κοινό μυστικό, τόσο η παιδική εργασία όσο και η άγρια εκμετάλλευση των Κονγκολέζων. Η αποικιοκρατία μπορεί να τελείωσε στον 20ο αιώνα, αλλά η εκμετάλλευση ορυκτών πόρων της Αφρικής απ' τους πρώην αποικιοκράτες συνεχίζεται σαν να μην άλλαξε ποτέ τίποτα. 
 
Για αναδημοσίευση, πρέπει να φαίνεται υποχρεωτικά ολόκληρο το κείμενο "Πηγή: greeklignite.blogspot.gr".


2 σχόλια:

  1. Μήπως η δεύτερη ανακοίνωση που αναφέρει για τεχνολογία ενσωμάτωσης της μπαταρίας στο πλαίσιο των αυτοκινήτων είναι η ποιο σημαντική; Η λογική της αλλαγής της αφόρτιστης με φορτισμένη μπαταρία δεν ταιριάζει καλύτερα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;Δεν θα μπορεί να χρησιμοποιείται και καλύτερα η διαλειπτόμενη παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ με μπαταρίες που φορτίζονται π.χ. όταν έχει ήλιο; Μήπως πραγματικά βιάστηκαν μήπως προλάβουν την επερχόμενη οικονομική κρίση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η ενσωμάτωση της μπαταρίας στο πλαίσιο σημαίνει πως το πλαίσιο θα έχει διάρκεια ζωής μέχρι να χαλάσει η μπαταρία. Σημαίνει επίσης πως στα τρακαρίσματα αυξάνει ο κίνδυνος διάρρηξης των μπαταριών. Θεωρώ πως είναι λάθος, μένει να το δούμε.
      Η αλλαγή μπαταριών δοκιμάστηκε ήδη, δεν είναι ευχερής.
      Το να φορτίζονται απ' τον ήλιο οι μπαταρίες σημαίνει πως το αυτοκίνητο θα είναι ακίνητο στη διάρκεια της ημέρας. Με τη συγκεκριμένη τεχνολογία μπαταριών δεν είναι λειτουργικό, παρόλο που ήδη υπάρχουν και Ελληνικής κατασκευής ηλιακοί φορτιστές.
      Η ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μια απέλπιδα προσπάθεια να κουκουλωθεί όπως-όπως το ενεργειακό αδιέξοδο στο οποίο οδηγεί η δήθεν "απανθρακοποίηση" της ηλεκτροπαραγωγής, που αντικατέστησε το κάρβουνο με φυσικό αέριο.

      Διαγραφή